Przejście dla pieszych

i

Autor: Pixabay Dworcowa i Żołnierska wśród najbardziej niebezpiecznych ulic dla pieszych w Olsztynie.

Te ulice są zmorą pieszych! Gdzie jest najwięcej wypadków w Olsztynie?

2022-07-07 13:00

W Olsztynie od czerwca do grudnia 2021 roku doszło do 32 kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych, podczas gdy w analogicznym okresie 2020 roku takich zdarzeń było 39. Są jednak ulice, które są zmorą dla pieszych. Gdzie jest najwięcej wypadków w Olsztynie?

W czerwcu 2021 roku weszły w życie znowelizowane przepisy, które miały poprawić bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych. W ubiegłym roku liczba zdarzeń z udziałem pieszych na pasach w całej Polsce zmniejszyła się o 9 proc. w porównaniu do roku 2020. Bilans ofiar śmiertelnych i rannych w wypadkach także jest mniejszy. Obraz jest jednak nieco inny, gdy przyjrzeć się poszczególnym województwom i miastom. Jak wygląda sytuacja w Olsztynie i całym woj. warmińsko-mazurskim?

Wypadki i kolizje w Olsztynie. Najgorzej na Dworcowej i Żołnierskiej

W okresie czerwiec - grudzień 2021 liczba kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych w Olsztynie była mniejsza o 17,9 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2020 roku. Statystycznie na każdych 10 tysięcy mieszkańców przypadło 1,9 takiego zdarzenia. Na tle innych miast w Polsce to zauważalna poprawa. W Olsztynie wciąż są jednak bardzo niebezpieczne miejsca. Dane firmy rankomat.pl wykazały, że w Olsztynie są to ulice Dworcowa i Żołnierska.

Mniej wypadków z udziałem pieszych w Olsztynie

Eksperci rankomat.pl przeanalizowali pochodzące ze strony sewik.pl dane dotyczące liczby kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych (z udziałem pieszych). Z ich ustaleń wynika, że od czerwca do grudnia 2021 roku aż w 10 województwach liczba takich zdarzeń zwiększyła się o kilka do nawet kilkudziesięciu procent w porównaniu do tego samego okresu w roku poprzednim. Podobny problem dotyczy największych polskich miast. Olsztyn na ich tle prezentuje się jednak dobrze – miasto znalazło się wśród ośrodków, w których statystyki uległy poprawie. Największy progres odnotowały Gniezno i Rybnik, gdzie liczba zdarzeń na pasach zmniejszyła się o ponad 50 proc.. Z drugiej strony liczba ta w Przemyślu wzrosła 2-krotnie, a w Kędzierzynie-Koźlu aż 7-krotnie. 

Pandemia zamazuje obraz wypadków z pieszymi?

Analizując powyższe dane, warto pamiętać, że dwa ostatnie lata upłynęły pod znakiem pandemii COVID-19. W niektórych okresach mogło to wpłynąć na zmniejszenie natężenia ruchu drogowego i w konsekwencji obniżenie liczby wypadków. Dotyczy to zwłaszcza 2020 roku. Poza tym, od wprowadzenia nowych przepisów upłynęło zbyt mało czasu, aby można już było wyciągać jednoznaczne wnioski. Gdy pojawią się dane obejmujące okres do końca maja 2022 roku, łatwiej będzie oceniać sytuację. Mówi Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl:

Sytuacja na polskich drogach w poszczególnych regionach naszego kraju jest cały czas analizowana nie tylko przez instytucje odpowiedzialne za poprawę bezpieczeństwa. Niekorzystne statystyki wypadkowe mogą przekładać się także na wyższą cenę obowiązkowego ubezpieczenia samochodu należącego do mieszkańca danego miasta czy województwa. Oczywiście, nie jest to jedyny czynnik brany pod uwagę podczas wyceny składki. Obok danych kierowcy i parametrów pojazdu ubezpieczyciele uwzględniają zazwyczaj natężenie ruchu drogowego, gęstość zaludnienia czy nawet ukształtowanie terenu, aby jak najdokładniej oszacować ryzyko wystąpienia kolizji drogowej. Pamiętajmy też, że wkrótce cena składki OC zostanie uzależniona od historii popełnionych wykroczeń i przestępstw drogowych.

Sonda
Czy jako pieszy czujesz się bezpiecznie na polskich drogach?
Potrącenie dwójki pieszych na ul. Kamiennej w Bydgoszczy

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki