Spis treści
Studenci Politechniki Rzeszowskiej stworzyli bolid! Elektryczne cacko podbije tory wyścigowe?
Studencki zespół PRz Racing Team, działający na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej, to nic innego jak studenckie Koło Naukowym działające od 2013 roku na Politechnice Rzeszowskiej. Zrzeszeni tam studenci projektują, budują i testują pojazdy na wzór F1, które rywalizują na zawodach Formula Student – jednym z największych konkursów inżynierskich na świecie.
- Dążymy do tego, by nasze bolidy były coraz lepsze i bardziej konkurencyjne, a przy okazji zdobywamy cenne doświadczenie, które przygotowuje nas do przyszłej pracy – mówią o sobie twórcy.
I dodają: - Nie tylko tworzymy pojazdy, ale też rozwijamy swoje umiejętności techniczne i organizacyjne. Działanie w PRz Racing to szansa na realizowanie pasji i zdobywanie praktycznego doświadczenia, które przygotowuje nas do kariery w branży motoryzacyjnej i technologicznej - przekazują studenci.
O sobie mówią, że są „jednym z najszybciej rozwijających się zespołów Formula Student w Polsce”. Dzięki determinacji, innowacyjnym projektom i ciągłemu rozwojowi stawiają czoła coraz większym wyzwaniom, osiągając coraz lepsze wyniki-zapewniają.
Elektryczny bolid PMT-07e – innowacja i pasja studentów z Rzeszowa
Ostatnim wielkim dziełem zespołu PRz Racing Team jest najnowszy bolid PMT-07e, który miał swoją premierę kilka dni temu. To już siódmy wyścigowy samochód, który samodzielnie stworzyli studenci. Ostatni ma być oczywiście lepszy i szybszy od poprzedniego.
Cały zespół nad przygotowaniem pojazdu pracował 10 miesięcy. Studenci wszystko robią sami od momentu projektu, aż po wykonanie.
– tłumaczył Sebastian Rosół.
PMT-07e jest samochodem elektrycznym w którym zastosowano najwyższe technologiczne rozwiązania, które mają sprawić, że auto będzie osiągać lepsze wyniki na torze. Ostatni model ma mniejszą baterię niż jego poprzednik, teraz o pojemności około 7 kWh. Zamiast jednego - dwa silniki, a konstrukcja nośna po raz pierwszy w całości została wykonana z włókna węglowego.
Dzięki temu zmniejszyliśmy masę całej konstrukcji, jest dużo sztywniejsza, więc będzie się lepiej prowadzić.
– wyjaśnia Sebastian Rosół.
Koszty i wyzwania związane z budową bolidu
Zmiany pozwoliły na zmniejszenie wagi samochodu, który obecnie waży 245 kg. Poprzednia konstrukcja była o 35 kg cięższa. Auto osiąga prędkość 100 km na godzinę w 3,2 sekundy. Może się rozpędzić maksymalnie do 120 km na godzinę.
W projekt i budowę nowego bolidu zaangażowanych było ponad stu studentów. 80 z nich pracowało w sekcji technicznej. Studenci pracujący przy bolidzie na co dzień studiują na 22 różnych kierunkach. Pozostali zajmowali się marketingiem, promocją, finansami i szukali sponsorów. Budowa auta i udział w zawodach to koszt ponad 1,1 mln zł.
Z rzeczy eksploatacyjnych najdroższe w bolidzie są opony. Za jeden komplet trzeba zapłacić ok. 2,5 tys. euro. W sezonie potrzeba takich kompletów ok. 4-5, zaś najbardziej drogą technologią zastosowaną w bolidzie jest technologia elektryczna.
Od września do stycznia trwa faza projektowa. Polega ona na zaprojektowaniu dokładnie każdego elementu bolidu i stworzenia go w programie komputerowym, tak, żeby w styczniu na monitorze już można było oglądać ten bolid. Od stycznia do czerwca konstruujemy nasz samochód i przenosimy do rzeczywistości to co jest na papierze.
- tłumaczy Mateusz Paź, lider marketingu PRz Racing.
Według niego to ciężki czas. - Wszystkie elementy, których potrzebujemy są tworzone u nas. Rzadziej kupienie, często pomagają nam też nasi partnerzy - powiedział Paź.
Jak zostać kierowcą studenckiego bolidu?
Stworzenie pojazdu to jedno, ale za sterami bolidu nie może usiąść każdy. – Pierwszym wymaganiem, żeby kierowca mógł startować na zawodach Formula Student to brak predyspozycji. Musi to być całkowity amator jeśli chodzi o sporty motorowe – dodaje Mateusz Paź.
Kierowców szuka się w październiku, ci najpierw testują się na symulatorach i gokartach. Kiedy liderzy kierowców dostrzegą potencjał w danej osobie, ta zostaje zaproszona do testów przez cały rok. Przetestowany kierowca wsiada do bolidu w maju i od tego momentu uczy się już za sterami prawdziwego samochodu wyścigowego. - Co ważne, aby zostać kierowcą nie można być wyższym niż 180 cm, ani cięższym niż 80 kg - dodał student.
Ten bolid nie potrzebuje wiele hałasu - wystarczy jedno spojrzenie, by wiedzieć, że jest gotowy do działania. Już wkrótce zobaczycie go na zawodach Formula Student - tam, gdzie prędkość, strategia i niezawodność znaczą wszystko.