Empik

i

Autor: Materiały prasowe Empik

Książki

Literatura młodzieżowa i Young Adult rosną w siłę. Co czyta młodzież?

2022-07-16 14:54

„Heartstopper” od czterech miesięcy nieprzerwanie okupuje czołówkę listy bestsellerów Empiku. Nastoletni czytelnicy masowo sięgają po komiks Alice Oseman, a poszczególne tomy tylko wymieniają się na podium. Do tej pory w Empiku sprzedało się blisko 160 tys. książek z tej serii. Jedna jaskółka wiosny nie czyni? Od wybuchu pandemii zauważyć można wyraźny, nawet 100-procentowy wzrost zainteresowania literaturą młodzieżową i Young Adult. Wszystko zaczęło się od powrotu do ponadczasowego Harry’ego Pottera i viralowego sukcesu powieści „Nasz ostatni dzień” Adama Silvery. Jakie inne tytuły podbiły serca młodzieży?

W ciągu roku do oferty Empiku trafia ok. 360 tytułów, które można zakwalifikować jako literatura młodzieżowa lub Young Adult. Wydawać by się mogło, że to stosunkowo niedużo – w 2021 roku na wirtualnych i fizycznych półkach sieci pojawiło się łącznie aż 18 tysięcy książkowych premier we wszystkich kategoriach. Młodzi czytelnicy mają jednak swoje sposoby, aby odkrywać najciekawsze nowości i dzielić się rekomendacjami. Efektem pełnych pasji dyskusji na Bookstragramie, BookTubie czy BookToku jest silna obecność literatury kierowanej do nastolatków na liście bestsellerów Empiku. W ostatnim notowaniu, na 10 pierwszych pozycji, aż połowa to książki młodzieżowe lub YA. Ta kategoria jest także na 5. miejscu wśród najpopularniejszych w Empik Go.

Zobacz także: Ostatnie dni promocji CCC! Wyprzedaże wystrzeliły! To już ostatnia szansa, by upolować hitowe buty damskie za mniej niż 80 zł!

Co najmniej kilka wydawnictw, m.in. Poznańskie, Kobiece czy Muza, zdecydowało się w ostatnim czasie stworzyć imprinty dedykowane książkom dla nasto- i dwudziestoparoletnich czytelników. Ich konta na Instagramie gromadzą tysiące zaangażowanych obserwatorów, a promocja nowych tytułów coraz częściej przypomina działania wokół seriali czy albumów muzycznych – atmosfera podgrzewana jest wśród fanów na długo przed premierą. Wszystko to odbywa się w środowisku naturalnym dla pokolenia Z, czyli w mediach społecznościowych. Dzięki prężnie rozwijającemu się gronu czytelniczych influencerów, efekt viralowy zaczął dotyczyć także książek – kiedy dany tytuł zostanie polecony przez kilka osób, wkrótce następne pokazują go na swoich profilach, docierając do kolejnych potencjalnych czytelników  – tłumaczy Michał Tomaniak, Dyrektor Działu Książka w Empiku.

Moda na czytanie rozpoczęła się niedługo po wybuchu pandemii – nie tylko wśród młodzieży. Badanie stanu czytelnictwa przeprowadzone przez Bibliotekę Narodową w 2021 roku wyraźnie wskazywało, że w tym szczególnym czasie więcej Polaków, niezależnie od wieku, sięgnęło po książki.

– Najpierw młodzież powróciła do lektury obowiązkowej millenialsów, czyli kultowej serii o Harrym Potterze. Niedługo później zaobserwowaliśmy, że młodzi czytelnicy szukają kolejnych tego typu tytułów. Fenomenem w mediach społecznościowych stała się powieść „Nasz ostatni dzień” Adama Silvery. Chociaż ukazała się w Polsce w marcu 2019 roku, szczyt jej sprzedaży odnotowaliśmy na przełomie kwietnia i maja 2021 roku – dodaje Joanna Marczuk, Menadżerka Działu Online Books w Empiku.

Co czyta młodzież?

Trend w tej grupie wciąż się utrzymuje – sprzedaż tytułów młodzieżowych i YA w pierwszym półroczu bieżącego roku jest o 70% wyższa niż w roku ubiegłym. Największym hitem ostatnich miesięcy jest oczywiście niedawno zekranizowana powieść graficzna „Heartstopper” Alice Oseman (Jaguar). Dotychczas ukazały się cztery tomy serii o perypetiach nastoletnich Brytyjczyków, Charliego i Nicka oraz ich przyjaciół. „Heartstopper” po raz pierwszy trafił do Polski we wrześniu 2021 roku i już wtedy podbił serca tysięcy czytelników. Każdy kolejny tom notował jeszcze lepsze wyniki niż poprzedni, a apogeum popularności tytułu można obserwować w tej chwili. I to nie tylko „w papierze”, lecz także w „cyfrze” – ostatnia część komiksu dotarła do 3. miejsca zestawienia najchętniej wybieranych e-booków w aplikacji Empik Go. Dotychczas przygody bohaterów „Heartstoppera” poznało już blisko 2 tys. abonentów.

To jednak niejedyny młodzieżowy tytuł, który z sukcesem konkuruje na rynku z hołubionymi przez Polaków kryminałami i powieściami obyczajowymi. Młodzi czytelnicy uwielbiają serie, a do ich ulubionych należą obecnie cykle „Lato” Jenny Han (Young), „Okrutny książę” Holly Black (Jaguar), „Z krwi i popiołu” Jennifer L. Armentrout (You&YA) czy „Trylogia Grisza” Leigh Bardugo (Wyd. Mag). Ich uznanie zdobyły również takie światowe bestsellery jak „Loveless” Alice Oseman (Jaguar), „Arystoteles i Dante odkrywają sekrety wszechświata” Benjamina Alire Saenza (We Need YA), „Perfect on Paper” Sophie Gonzales (Young) i „Królestwo nikczemnych” Kerri Maniscalco (You&YA). Dużą popularnością cieszą się także książki polskich autorów, np. „Flawless” i „All of Your Flaws” Marty Łabęckiej (Editio), „Opowiem o tobie gwiazdom” Edyty Prusinowskiej (Moondrive), „Mój ostatni miesiąc” Marcela Mossa (Wyd. Filia) czy „Obiecałem ci gwiazdy” Weroniki Schmidt (Imagine Books).Co ciekawe, większość tych tytułów utrzymuje się w zestawieniach bestsellerów od długich miesięcy – wśród młodzieży dobre wrażenia po lekturze odbijają się szerokim echem, a wieść o wartej przeczytania książce niesie się długo. Na ten silny trend odpowiedział również zespół wydawniczy Empik Go, wprowadzając do oferty dwa tytuły własne: „Gdzie ja się kończę, tam ty się zaczynasz”, dostępny w formatach audio, e-booka i w druku na życzenie (tzw. Print on demand) oraz „Still with you”, którego premierę, również w opcji multiformatów, zaplanowano na 20 lipca.

Wreszcie, jeden z największych przebojów ostatnich miesięcy, „Opowiem o tobie gwiazdom” Edyty Prusinowskiej (Moondrive), po niecałym roku od premiery doczekał się już nowego wydania. Z tej okazji, 18 lipca autorka pojawi się w studiu Empiku i odpowie na pytania fanów podczas spotkania z cyklu Premiera online.

Źródło: materiały prasowe 

Koń uciekinier
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE