Budowa drogi ekspresowej S19, stanowiącej część trasy Via Carpatia, nabiera tempa. Jednym z najważniejszych elementów tego projektu jest budowa mostu nad rzeką Bug, który połączy województwa podlaskie i mazowieckie. Jak informuje serwis ESKA, prace nad tym strategicznym odcinkiem są już mocno zaawansowane.
Imponujący most nad Bugiem połączy dwa regiony. Kiedy otwarcie trasy?
Pod koniec 2021 roku GDDKiA podpisała umowę z firmą Kolin İnşaat Turizm Sanayi ve Ticaret na projekt i budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku Malewice – Chlebczyn. Wartość kontraktu to 665,21 mln zł. Prace w terenie ruszyły na początku 2024 roku i obejmują budowę 25-kilometrowego odcinka trasy.
Kluczowym elementem inwestycji jest obiekt o długości blisko 660 metrów – dwie estakady i most, które umożliwią S19 przekroczenie doliny Bugu. Pod koniec 2024 roku GDDKiA informowała o postępach prac, w tym o budowie filarów podpór.
Rafał Malinowski z białostockiego oddziału GDDKiA w rozmowie z siedlecką ESKĄ przekazał optymistyczne wieści: − Pierwsze połączenie przęseł mostu nad doliną rzeki Bug planowane jest już w sierpniu tego roku − powiedział. To ważny krok w realizacji całej inwestycji.
Kiedy pojedziemy całą trasą S19?
Mimo postępów w budowie mostu, na oddanie całej trasy Malewice – Chlebczyn trzeba będzie jeszcze poczekać. Przedstawiciele GDDKiA wskazują obecnie na lato 2026 roku jako termin zakończenia prac.
Równolegle z budową odcinka Malewice – Chlebczyn, GDDKiA prowadzi prace przygotowawcze do realizacji kolejnego fragmentu trasy S19, który będzie przebiegał przez województwo mazowieckie, od granicy z województwem podlaskim do granicy z województwem lubelskim.
Pod koniec 2024 roku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie wydał decyzję środowiskową dla tej inwestycji. Planowana trasa o długości około 32 km będzie przebiegać po nowym śladzie, przez pięć gmin: Sarnaki, Olszankę, Huszlew, Platerów oraz miasto i gminę Łosice.
Nowy odcinek drogi ekspresowej będzie miał przekrój dwujezdniowy (dwa pasy ruchu w każdym kierunku wraz z pasami awaryjnymi). Powstaną także obiekty inżynierskie, w tym węzły drogowe, drogi do obsługi ruchu lokalnego oraz urządzenia ochrony środowiska. Inwestycja obejmuje również budowę Miejsc Obsługi Podróżnych Górki i Czuchleby.
Decyzja środowiskowa dotyczy przebiegu drogi rozpoczynającego się przed Chlebczynem i kończącego w okolicach miejscowości Kolonia Łukowisko. Budowa tego odcinka planowana jest na lata 2028-2030.
Źródło: ESKA

Polecany artykuł: