Warszawa. Nowe światła na Woronicza już działają
Na skrzyżowaniu ulic Woronicza i Spartańskiej zainstalowano nową sygnalizację świetlną. Jak informuje ZDM, światła zastąpiły zamontowane wcześniej progi zwalniające.
Przebudowa skrzyżowania dla większego bezpieczeństwa
Oprócz sygnalizacji świetlnej, ZDM zmienił układ skrzyżowania, co ma zapewnić jeszcze większe bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu.
- Lewy pas jezdni w stronę ul. Wołoskiej służy wyłącznie do skrętu w lewo.
- Lewy pas jezdni w stronę ul. Racjonalizacji służy tylko do zjazdu do zajezdni autobusowej.
- Jezdnia rozszerza się ponownie do dwóch pasów za skrzyżowaniem.
Udogodnienia dla pieszych i rowerzystów
Zmiany objęły również pieszych i rowerzystów. Przejście dla pieszych, które znajdowało się na wysokości ul. Woronicza 29, zostało przesunięte bliżej skrzyżowania i wyposażone w azyl. Piesi mogą korzystać z nowych chodników, a podróżujący komunikacją miejską z przebudowanego przystanku „Zajezdnia Woronicza” 02.
Dla rowerzystów przygotowano dwa nowe przejazdy rowerowe:
- jeden na wlocie w ul. Spartańską, który łączy się z drogą dla rowerów wzdłuż ulicy;
- drugi przejazd przebiega przez ul. Woronicza po zachodniej stronie skrzyżowania.
ZDM przygotowuje również projekt drogi dla rowerów wzdłuż ul. Woronicza, na odcinku od ul. Wołoskiej do ul. Etiudy Rewolucyjnej, po północnej stronie ulicy.
Efekt audytu bezpieczeństwa
Wprowadzone zmiany są efektem audytu bezpieczeństwa przejść dla pieszych. Jak informuje ZDM:
"Wprowadzone przez nas zmiany to efekt przeprowadzenia audytu bezpieczeństwa przejść dla pieszych. Oba przejścia przez ul. Woronicza na skrzyżowaniu z ul. Spartańską otrzymały w nim ocenę „0”, czyli najniższą możliwą."
ZDM podkreśla, że poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego to jeden z priorytetów. Podczas audytu sprawdzono prawie 4000 przejść, a 471 z nich określono jako priorytetowe. Do poprawy zostało jeszcze 250 przejść, a na 221 piesi są już bezpieczniejsi.
"Dzięki zeszłorocznej decyzji radnych mamy możliwość sfinansowania tych zmian – otrzymaliśmy dodatkowe 164 mln zł na lata 2025-2028."
Katastrofa na Woronicza
Wypadek na Woronicza wstrząsnął całą Polską. W dniu 13 sierpnia 2024 roku rozpędzony kierowca samochodu SsangYong potrąci pieszą przechodzącą przez pasy i wjechał w przystanek pełen ludzi. Dwie kobiety zginęły, a sześć osób zostało rannych. Do szpitala trafiły wtedy trzy kobiety – 33-latka, 34-latka i 48-latka, które przyjęto z obrażeniami głowy i kończyn dolnych, a także 3,5-letnie dziecko z uszkodzeniami twarzoczaszki i kończyn dolnych.
W marcu 2025 roku prokuratura poinformowała o skierowaniu aktu oskarżenia przeciwko Dominikowi Z. Jest oskarżony o nieumyślne spowodowanie katastrofy w ruchu lądowym. Do tej pory ustalono, że przekroczył dozwoloną prędkość (poruszał się min. 75 km/h) i stracił panowanie nad pojazdem.
- W chwili zdarzenia oskarżony był trzeźwy, nie kierował pojazdem po użyciu środków odurzających, substancji psychotropowych, nowych substancji psychoaktywnych. Pojazd, którym poruszał się oskarżony był sprawny. W toku postępowania zasięgnięto opinii biegłego z zakresu rekonstrukcji zdarzeń ruchu drogowego z której wynika, że przyczyną zaistnienia zdarzenia była przyjęta przez kierującego technika i taktyka jazdy. Przesłuchany w charakterze podejrzanego Dominik Z. częściowo przyznał się do zarzucanego mu czynu, jednak zakwestionował ustaloną przez biegłego prędkość z jaką miał prowadzić samochód - mówił prok. Piotr Antoni Skiba, rzecznik Prokuratury Okręgowej w Warszawie.