Z pociągu na metro? Na Dworcu Wschodnim może pojawić się węzeł komunikacyjny

i

Autor: Zarząd Transportu Miejskiego Warszawa

Metro na Gocław. Mieszkańcy tych ulic będą mieć stacje pod domem. Ceny mieszkań polecą w górę! [LOKALIZACJE]

2021-03-18 14:57

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski ogłosił niedawno podjęcie bardzo ważnej decyzji. Postanowił urzeczywistnić plan budowy III linii metra w stolicy, o którym mówiło się od dawna. Nowa nitka metra na Gocław ma być zaprojektowana za 42 mln zł. O przyznaniu pieniędzy na ten cel zdecydują stołeczni radni na dzisiejszej sesji. Mimo tego, że nie znamy jeszcze dokładnego projektu, Rafał Trzaskowski przedstawił już gdzie dokładnie powstaną stacje. To ważna informacja dla mieszkańców.

III linia metra, mimo braku jakichkolwiek projektów, koncepcji i planów, według prezydenta Rafała Trzaskowskiego ma być gotowa w 2028 roku. Na dzisiejszej sesji rady miasta radni mają zdecydować o przyznaniu na ten cel 42 mln zł. Nawet jeśli do tego dojdzie, porównując do budowy ostatnich stacji II linii metra, na ten cel trzeba będzie przeznaczyć co najmniej 2 mld zł. Zatem przegłosowywana przez radnych kwota to kropla w morzu, która bez dofinansowania z unijnych funduszy stanie się bezużyteczna. Prezydent Rafał Trzaskowski będzie musiał więc zadbać o pozyskanie pieniędzy z Unii. Mimo tylu niewiadomych przedstawił już trasę III linii metra. Wiemy gdzie będą wybudowane poszczególne stacje, co jest kluczową informacją dla obecnych i przyszłych mieszkańców tych lokalizacji. 

Najważniejszym punktem na nowej mapie metra będzie stacja Stadion Narodowy. Tam mają odbywać się przesiadki z II do III linii. Z tej lokalizacji pociągi wyruszą na Pragę, gdzie powstaną następne stacje: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska i Jana Nowaka-Jeziorańskiego. Końcową stacją ma być pętla Gocław, gdzie początkowo były plany by dojeżdżał tramwaj. Stołeczni urzędnicy zrezygnowali jednak z tego pomysłu. 

Dokładne lokalizacje stacji 

Odległość pomiędzy stacjami ma wynosić mniej więcej 650-700 metrów. Ich dokładna lokalizacja jest ważna dla mieszkańców, którzy mieszkają w tym miejscu, kupili lub zamierzają kupić mieszkanie w okolicy. Stacja Dworzec Wschodni ma być ulokowana przed obecnym dworcem kolejowym i połączona z nim przejściem podziemnym. Metro Mińska powstanie u zbiegu ulic Mińskiej i Stanisławowskiej. Prawdopodobnie najbardziej rozbudowana stacja będzie znajdowała się na rondzie Wiatraczna. Wejścia do niej są planowane na ul. Grochowskiej, al. Waszyngtona i al. Stanów Zjednoczonych. Dalej metro powędruje na ul. Ostrobramską gdzie stacja ma być umiejscowiona u zbiegu z Zamieniecką. Następna w kolejności jest ulica Nowaka-Jeziorańskiego, tam wykonawca zbuduje stację pod ul. Fieldorfa. Metro dojedzie do wspomnianego Gocławia. Końcowa stacja ma być ulokowana pod ul. Bora-Komorowskiego. W planach jest też stacja techniczna, która ma powstać na Koziej Górce. 

Ceny mieszkań przy metrze

Budowa III linii metra z pewnością spowoduje wzrost cen mieszkań, z uwagi na dobrą komunikację spowodowaną bliskością stacji podziemnej kolejki. Aktualnie ceny nowych mieszkań od wiodących deweloperów na Pradze-Południe wahają się między 8 a 11 tysięcy zł/m.kw. Te ceny już nie napawają optymizmem, a co dopiero jak powstanie metro? Porównując do tego, jak analogicznie wyglądała sytuacja mieszkaniowa w przypadku budowy odcinków II linii metra, prognozy dla Pragi nie są optymistyczne. W latach 2013-2019 ceny mieszkań zlokalizowanych blisko nowego metra na II linii wzrosły średnio około 20 procent! W rejonie stacji metra Świętokrzyska notowano wzrosty nawet o 39 proc. 

Nie ma drugiej cechy tak mocno podnoszącej ceny mieszkań jak sąsiedztwo metra. Okolice stacji metra to jedna z najbardziej pożądanych lokalizacji w stolicy, nawet jeśli to metro ma powstać dopiero za kilka lat. Szczególnie wyraźnie widać to na Pradze Północ, która jeszcze kilka lat temu była uważana za najgorszą, najbardziej zaniedbaną i niebezpieczną dzielnicę Warszawy. Metro zupełnie zmieniło sposób jej postrzegania – błyskawicznie wyrastają tu kolejne nowe inwestycje, a 10 tys. zł za m.kw. mieszkania w tej dzielnicy nikogo już nie dziwi. Podobnie było z Wolą, której duża część do niedawna była zdominowana przez zakłady przemysłowe i magazyny, a obecnie jest jedną z najchętniej zamieszkiwanych dzielnic Warszawy. 

Postępy prac na budowie metra na Targówku. Tak wygląda nowa stacja

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki