Metro Warszawskie

i

Autor: METRO Ingolf flickr.com Metro Warszawskie

Wielkie emocje

Ostra awantura o trzecią linię metra? Urzędnicy spierają się o to, jak będzie wyglądała stacja Rondo Wiatraczna

2022-11-03 11:54

III linia metra będzie fuszerką? Na razie trwają prace przedprojektowe, ale już pojawił się poważne wątpliwości. Jak twierdzi portal transport-publiczny.pl w stołecznym ratuszu trwa ostra dyskusja o to, jak ma wyglądać metro na Gocław. Według portalu projekt, którego chce ratusz może być nieopłacalny, a nowe stacje ulokowane tak, żeby łatwiej było budowniczym, a nie pasażerom.

III linia metra w Warszawie. Awantura o metro Wiatraczna?

III linia metra to gorący temat w Warszawie. Mieszkańcy Pragi-Południe uzyskają dzięki niej szybkie połączenie z resztą miasta. Problem w tym, że nie wiadomo na razie, jak będzie wyglądała nowa nitka podziemnej kolei miejskiej. W pierwszym etapie ma powstać 6 stacji od Stadionu Narodowego po Gocław. Pomiędzy nimi znajdą się stacje Mińska, Ostrobramska, Rondo Wiatraczna, Nowaka-Jeziorańskiego oraz odnoga do Stacji Techniczno-Postojowej Kozia Górka.

Z informacji, do jakich dotarł trasport-publiczny.pl wynika, że pierwszy etap budowy trzeciej nitki budzi w ratuszu wiele emocji. Urzędnicy szczególnie spierają się p stację Rondo Wiatraczna. Zarząd Transportu Miejskiego i Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego chcą zmiany w projekcie i przesunięcia stacji tak, żeby lepiej spełniał swoją funkcję, był łatwiejszy w dostępie dla pasażerów. Projektant i Metro Warszawskie chcą ograniczyć się tylko do dyskusji gdzie zrobić wyjścia i jak zagospodarować teren. Nie chcą zmieniać lokalizacji korpusu stacji. Tłumaczą, że nie ma na to czasu i będzie to trudne technicznie.

Zaproponowana przez firmę ILF stacja nie zakłada wyjść na zachodnią stronę ronda. Jak w wynika z artykułu Transportu Publicznego, projektanci i Metro proponowali, by powiązania strony zachodniej i znajdujących się tam przystanków odbywały się w poziomie terenu. Z kolei druga strona zauważa, że taki układ jest z punktu widzenia pasażerów niewygodny. Do tego będzie trudny w realizacji z uwagi na ruch drogowy i nowy program sygnalizacji. 

Portal transport-publiczny.pl twierdzi, że projekt może też kolidować z planowaną budową praskiej części obwodnicy Śródmieścia. Jej tunel drogowy ma połączyć al. Stanów Zjednoczonych i ul. Wiatraczną. Dlatego w przy obecnym projekcie korpus stacji metra pod rondem Wiatraczna został przesunięty na wschodnią część skrzyżowania. Żeby tego uniknąć urzędnicy z ZTM-u zaproponowali, żeby zaprojektować stację głębiej w ziemi. Wtedy tunel drogowy mógłby powstać nad nią. Zdaniem projektanta, to będzie drogie i trudne do wykonania.

Urzędnicy jednak uspokajają. Tłumaczą, że jest za wcześnie na wyciąganie takich wniosków. - Prace przedprojektowe III linii metra trwają i zakończą się dopiero w przyszłym roku. Do tego czasu trudno mówić o ostatecznym kształcie nowej stacji. To prawda, że toczą się dyskusje pomiędzy miejskimi instytucjami. Ma to na celu stworzenie optymalnego projektu – mówi rzeczniczka Metra Anna Bartoń. Rzeczniczka wyjaśnia też, że projektant otrzymał nowe wytyczne. - ILF skorygował lokalizację stacji Wiatraczna. Została wypłycona i przesunięta na zachód. Zakładamy też połączenia wszystkich stron ronda ze stacją. Cały czas trwa opiniowanie - mówi rzeczniczka.

Sonda
Lubisz podróżować metrem?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki