Bezduszność drogowców?

Południowa Obwodnica Warszawy bez ograniczeń dla ciężarówek na stałe. Czy mieszkańcy to odczują?

2022-12-30 14:40

Od piątku, 30 grudnia 2022 roku, drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na stałe znoszą ograniczenia tonażowe dla ciężarówek wjeżdżających na Południową Obwodnicę Warszawy. Dudniące TIR-y nie dają żyć okolicznym mieszkańcom, którzy mieszkają przy trasie bez ekranów akustycznych. Mimo to, według badań dyrekcji, wszystko jest w porządku.

Ciężarówki będą jeździły Południową Obwodnicą Warszawy całą dobę

Drogowcy z GDDKiA budując trasę S2, czyli Południową Obwodnicę Warszawy, zostawili wzdłuż trasy kilka wielkich dziur w ciągu ekranów akustycznych. Początkowo w godzinach szczytu, po otwarciu ekspresówki, funkcjonował tam zakaz wjazdu dla ciężarówek, które najmocniej dudnią. Już wtedy mieszkańcy skarżyli się nam, że nie mogą normalnie funkcjonować. Mimo to, w generalnej dyrekcji, ktoś wpadł na pomysł, żeby całkowicie znieść zakaz dla TIR-owców i zobaczyć co się stanie. - Przez cztery miesiące obserwowaliśmy ruch pojazdów oraz zachowania kierowców (…). Wnioskiem podstawowym jest wzrost natężenia ruchu pojazdów ciężarowych na POW S2 – przekazała Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA.\

Drogowcy w swojej analizie zapomnieli o mieszkańcach 

W swojej analizie drogowcy skupili się na zachowaniach na drodze, ale zupełnie nie wzięli pod uwagę tego, jak żyje się okolicznym mieszkańcom z hałasującymi 24 godziny na dobę ciężarówkami. - Wprowadzone zmiany nie wpłynęły negatywnie na zachowania kierowców, a zaobserwowany wzrost natężenia ruchu jest akceptowalny dla funkcjonowania S2 oraz tunelu. Pomimo wzrostu natężenia ruchu nie było ciężkich zdarzeń drogowych – powiedziała Małgorzata Tarnowska.

"Tu już nie da się żyć"

Słysząc takie wnioski drogowców należy przypomnieć to, co mówili nam mieszkańcy. - Kiedyś była tu polana, ptaszki śpiewały, a teraz jeden wielki szum. Tu już nie da się żyć – żalił się nam Tomasz Butryn, mieszkaniec bliźniaka przy ul. Celulozy. - Ten szum nie daje mi spać. Dzień, w którym ta trasa została otwarta, to był ostatni dzień spokoju w tym miejscu. To, że nie postawili tu ekranów to jakaś farsa – dodał Roman Derda, mieszkający w domku jednorodzinnym przy ul. Bruzdowej.

Drogowcy zaczęli analizy hałasu. Raport będzie za 10 miesięcy!

Mieszkańcy wielokrotnie protestowali w sprawie załatania dziur w ekranach akustycznych. Drogowcy odpowiadali, że w planach budowy trasy nie były one ujęte. By teraz je dobudować, muszą najpierw przeprowadzić analizy hałasu. Od otwarcia POW minął rok, a urzędnicy dopiero podpisali umowę na zrealizowanie takich badań. Pomiary będą kosztowały blisko 219 tysięcy złotych, a ich wyniki będą gotowe dopiero pod koniec kwietnia 2023 roku. Natomiast oficjalny, szczegółowy raport GDDKiA dostanie pod koniec października 2023 roku. Wtedy drogowcy mogą w ogóle zdecydować, czy dobudują mieszkańcom brakujące ekrany czy nie.

Podsumowanie sukcesów

A tymczasem drogowcy pokusili się o podsumowanie swoich sukcesów w mijającym 2022 roku. O Południowej Obwodnicy Warszawy nie ma tam słowa. Tutaj LINK do komunikatu GDDKiA.

Południowa Obwodnica Warszawy będzie dudniła całą dobę. Drogowcy znoszą zakaz wjazdu ciężarówek
Sonda
Czy Południowa Obwodnica Warszawy to udana inwestycja?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki