Remont w warszawskim metrze. Trzeba wymienić szyny. Prace potrwają ponad rok

i

Autor: screen, Metro Warszawskie Remont w warszawskim metrze. Trzeba wymienić szyny. Prace potrwają ponad rok

Ważne informacje dla pasażerów

Remont w warszawskim metrze. Trzeba wymienić szyny. Prace potrwają ponad rok

2022-11-04 19:09

Na linii M1 warszawskiego metra trwają prace związane z wymianą szyn. Łącznie na kilku odcinkach ma zostać położonych niemal osiem kilometrów szyn kolejowych. Czy pasażerowie mają czego się obawiać? Czy prace zakłócą kursowanie pociągów metra na pierwszej linii? Stołeczny ratusz rozwiewa wszelkie wątpliwości.

Wymiana szyn na linii M1

Służby Metra Warszawskiego, które są odpowiedzialne za utrzymanie torowiska, regularnie prowadzą prace konserwacyjne, takie jak m.in. szlifowanie szyn. Dzięki temu można z nich korzystać średnio od dziesięciu do kilkunastu lat, a na prostych odcinkach nawet dłużej.

O tym, czy wymiana szyn jest konieczna, decydują szczegółowe badania dokonywane przez specjalistów od diagnostyki. "Prowadzą oni regularne pomiary szyn – przy użyciu m.in. platformy pomiarowej, która za pomocą lasera sprawdza stan toru. Stale wykonywane są również badania defektoskopowe, które służą do wykrywania wad materiału. Stan techniczny i zużycie szyn sprawdzane jest co roku, dzięki czemu można wytypować odcinki, które muszą zostać wymienione" - wyjaśnił stołeczny ratusz.

Prace przy wymianie szyn na linii M1 rozpoczęły się na przełomie lipca i sierpnia 2022 roku. Jak podaje ratusz, mają zakończyć się do końca przyszłego roku. "W ramach aktualnej umowy z wykonawcą część prac została zrealizowana już w tym roku. Kolejne odcinki szyn będą wymieniane w przyszłym. Zużyte tory zastępowane są nowymi na odcinkach długich – nawet na 360 metrów – jak np. przy stacji Ursynów" – tłumaczy ratusz.

Pasażerowie nie muszą się obawiać utrudnień i zmian w kursowaniu pociągów metra na linii M1. Prace przy wymianie szyn prowadzone są po zakończeniu ruchu pasażerskiego, podczas nocnej przerwy technologicznej.

Jak wygląda wymiana szyn?

"Wymiana zaczyna się od wycięcia zużytej szyny. Następnie stare tory są demontowane i wywożone, a w ich miejsce układane i mocowane są nowe. Iskry lecą również podczas łączenia nowej szyny z tymi, które już znajdują się na linii. Kilkucentymetrową przerwę pomiędzy nimi trzeba wypełnić. Wykonuje się to przy użyciu technologii spawania termitowego. Na odpowiednio dopasowaną szczelinę pomiędzy nową a starą szyną, nakłada się specjalną formę, do której wlewana jest ciekła stal. Po zastygnięciu spaw jest wyrównywany i wygładzany (szlifowany), aby osiągnąć odpowiedni profil szyny. Na koniec wykonywane są jeszcze pomiary geometrii toru i – w razie potrzeby – dokonuje się korekty położenia szyn" - opisuje w komunikacie ratusz.

Sonda
Lubisz podróżować metrem?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki