Tak sprzedawcy oszukują klientów. Jak uzyskać pomoc od rzecznika konsumentów?

i

Autor: Paweł Dąbrowski / Super Express Tak sprzedawcy oszukują klientów. Jak uzyskać pomoc od rzecznika konsumentów?

Tak sprzedawcy oszukują klientów. Jak uzyskać pomoc od rzecznika konsumentów?

2022-01-10 18:30

Co zrobić z zamoczonym telefonem albo lodówką, która nie chłodzi? Jak wywalczyć odszkodowanie od producenta wadliwego towaru, albo zwrot pieniędzy od nieuczciwego sprzedawcy? Ona wie! Miejski Rzecznik Konsumentów Małgorzata Rothert w ciągu 2021 roku interweniowała w ponad 10 tys. sprawach, z którymi zgłaszali się do urzędu warszawiacy.

Pan Tomasz (imię zmienione) kupił lodówko-zamrażarkę, która nie chłodziła i nie mroziła. Dzień po jej dostarczeniu złożył reklamację do sprzedawcy z żądaniem zwrotu zapłaconej ceny. Sprzedawca zaproponował jednak - zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego - naprawę urządzenia. Pana Tomasza to jednak nie usatysfakcjonowało - chciał mieć nową sprawną lodówkę, a nie lodówkę po naprawie. Zwrócił się więc o pomoc do Miejskiego Rzecznika Konsumentów. Małgorzata Rothert dwukrotnie występowała do sprzedawcy, powołując się m.in. na przepisy prawa unijnego. Sprzedawca ustąpił i zwrócił panu Tomaszowi całą kwotę za zakup zamrażarki.

Kolejna udana interwencja odbyła się w imieniu pani Marii. Kobieta kupiła iPhone za 5729 zł. Zdecydowała się właśnie na ten smartfon zachęcona m.in. informacjami handlowymi z których wynikało, że to model niezwykle trwały i odporny m.in. na wodę. Reklamowano je „Urządzenie wytrzyma m.in. 30-minutowe zanurzenie w wodzie (do 2 m), co potwierdza certyfikat IP68”.

Po kilku miesiącach jednak telefon pani Marii przestał się uruchamiać a sprzedawca uchylił się od odpowiedzialności. Oddał pieniądze za wadliwy sprzęt dopiero po złożeniu wniosku do sądu

Z porad Miejskiego Rzecznika Konsumentów skorzystało w ubiegłym roku ok. 10 tys. warszawianek i warszawiaków. Wpłynęło 2,5 tys. formalnych wniosków, a Rzecznik przygotował 1850 wystąpień do przedsiębiorców. Wszczęto rekordową liczbę 37 spraw sądowych, a w 110 sprawach prowadzonych przed sądem rzecznik udzielił konsumentom pomocy.

- Skala problemów z jakimi zgłaszali się konsumenci jest bardzo szeroka. Począwszy od mniejszych i większych, codziennych zakupów, poprzez korzystanie z usług telekomunikacyjnych, turystycznych, edukacyjnych, rekreacyjnych, finansowych, po życiowe decyzje, jak zakup mieszkania, zaciągnięcie kredytu hipotecznego - wyjaśnia Miejski Rzecznik Konsumentów Małgorzata Rothert.

Potrzebujesz pomocy Miejskiego Rzecznika Konsumentów? 

Aby uzyskać poradę lub informację na temat praw przysługujących konsumentowi:

  • zadzwoń pod numer (22) 44 33 444 lub
  • przyjdź do Punktu Obsługi Konsumentów Miejskiego Rzecznika Konsumentów przy ul. Canaletta 2 w Warszawie.

Zgłaszając się po poradę przynieś ze sobą wszystkie dokumenty istotne dla sprawy (np. paragon, fakturę, zamówienie, umowę, regulamin, złożone reklamacje, prowadzoną z przedsiębiorcą korespondencję, itp.).

W sprawach wymagających pogłębionej analizy porady prawne udzielane są po wcześniejszym ustaleniu terminu – pod numerem (22) 44 33 444 lub pod adresem [email protected]

Ogień strawił kamienicę na warszawskim Gocławku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki