Warszawa w czołówce Europy.

i

Autor: Pixabay zdjęcie ilustracyjne

Warszawa w czołówce Europy. Lepiej jest tylko w Londynie i... Moskwie!

2020-11-10 14:08

Warszawa ma powód do zadowolenia. Nadal utrzymuje się w czołówce miast europejskich, w dziedzinie napędów zeroemisyjnych. We flocie Miejskich Zakładów Autobusowych jest już 100 autobusów elektrycznych, a do końca listopada ich liczba wzrośnie do 160. Więcej elektrobusów od Warszawy mają tylko Moskwa i Londyn!

Warszawę wyprzedziły tylko Moskwa i Londyn

Warszawa jest na trzecim miejscu w Europie, jeśli chodzi o ilość autobusów elektrycznych. Miejskie Zakłady Autobusowe poinformowały, że stołeczna flota liczy ich już 100, a do końca listopada liczba ta wzrośnie do 160. Więcej elektrobusów mają tylko Moskwa, która eksploatuje ponad 300 elektrobusów oraz Londyn, który eksploatuje ich 200, a kilkadziesiąt następnych ma w produkcji. Z kolei niekwestionowanym światowym liderem produkcji i eksploatacji autobusów elektrycznych pozostają Chiny. Tylko w zeszłym roku weszło tam do eksploatacji 127 tysięcy tego typu pojazdów, czyli stukrotnie więcej niż w Europie!

Autobusy elektryczne w Warszawie

"Nasze doświadczenia z autobusami elektrycznymi sięgają 2012 roku, kiedy przeprowadzono pierwsze testy pojazdów zeroemisyjnych Solarisa, a następnie także Ursusa i chińskiej marki BYD. Pierwsze zakupy miały miejsce w 2015 roku, kiedy dotarła do Warszawy partia 10 Solarisów Urbino 12 Electric. W kolejnych latach firma pozyskała następnych 20 pojazdów zeroemisyjnych o długości 12 metrów – Solarisów i Ursusów. W 2019 roku podpisano "kontrakt stulecia" – umowę na dostawę aż 130 przegubowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18 Electric. Aktualnie Solaris Bus & Coach dostarczył już 70 z tych pojazdów, co oznacza, że we flocie MZA jest już 100 "elektryków""  Do końca listopada, po zakończeniu dostaw, ich liczba wzrośnie do 160. informuje stołeczny ratusz. Setny autobus warszawiacy szybko rozpoznają na ulicy. Zostanie on bowiem szczególnie wyróżniony przez specjalne malowanie, promujące napęd zeroemisyjny.

Rozbudowa sieci ładowarek

W warszawskich zajezdniach działa ponad 150 ładowarek wtyczkowych plug-in oraz trzy ładowarki dużej mocy zasilające pojazdy przez pantograf. Co więcej, wspomagają je trzy ładowarki pantografowe na krańcach Spartańska i Konwiktorska. "Niedługo ich liczba ulegnie zwielokrotnieniu. Na pętlach Szczęśliwice i Chomiczówka oraz na terenie MZA przy Włościańskiej gotowe już urządzenia czekają na włączenie do sieci elektrycznej. Z kolei do końca roku elektrobusy zaczną ładować się na pętlach Esperanto i Nowodwory - tam sieć przyłączeniowa już działa, a w najbliższym czasie wkroczą ekipy budowlane, które ustawią ładowarki" zapowiada ratusz. Dodatkowo w planach na pierwszy kwartał przyszłego roku jest oddanie do użytku aż dziewięciu ładowarek pantografowych (każda o mocy 400 kW). Jedna będzie na Konwiktorskiej, dwie na Browarnej oraz aż sześć na pętli Wilanów.

Które linie obsługują autobusy elektryczne?

Jak przekazał nam Tomasz Kunert, rzecznik prasowy ZTM, autobusy elektryczne obsługują linie 111, 128, 162 (tylko dzień świąteczny), 175 (4 dodatki w dzień powszedni), 178, 222 oraz 503. - Ponieważ wozy elektryczne są eksploatowane jak każdy inny typ taboru, to sporadycznie można je spotkać i na innych liniach, np.E-2 czy 160 - powiedział. Co więcej, prawdopodobnie od 16 listopada autobusy elektryczne będą obsługiwały również linie 169, 269, 511 i 518.

Chryzantemy na grobach polskich bohaterów

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki