Apteki zawsze stają na wysokości zadania

i

Autor: Shutterstock

Opieka farmaceutyczna

Apteki zawsze stają na wysokości zadania

2022-09-06 0:05

Ostatnie dwa lata były przełomowe dla branży farmaceutycznej. Przyjęto ustawę o zawodzie farmaceuty, której wprowadzenie jest jednym z największych sukcesów środowiska farmaceutycznego od lat. Nastąpił też poważny przełom we wprowadzaniu usług opieki farmaceutycznej w aptekach. Magistrom farmacji umożliwiono wykonywanie szczepień przeciw COVID-19. Rozwija się również proces digitalizacji, wprowadzono także e-recepty etc. To kroki, które sprawiły, że znaczenie aptek nabiera nowego wymiaru. Szczególnie szczepienia były istotnym znakiem zmian w aptecznych placówkach. Polacy chętnie z nich korzystali. Są na rynku sieci apteczne mogące się pochwalić ponad 200 tys. podanych dawek szczepionki. W ciągu ponad roku w polskich aptekach podano 2 mln szczepionek. Apteczne punkty szczepień działają w ponad 2 tys. aptek.

Pandemia pokazała, jak ważnymi placówkami ochrony zdrowia są apteki. Wobec utrudnionego dostępu do diagnozy i leczenia, to tutaj Polacy niejednokrotnie kierowali pierwsze kroki, aby zasięgnąć prostej porady na temat przyjmowanych leków i odczuwanych dolegliwości. Świadczy o tym trzykrotne wydłużenie czasu porady w aptece. Było to widoczne zwłaszcza w mniejszych miejscowościach. Teraz, gdy stoimy u progu kolejnej fali pandemii, tym bardziej istotne jest docenienie roli apteki, jako miejsca, w którym można nie tylko zakupić leki i wyroby medyczne, lecz także skorzystać z szerszego wachlarza usług dodatkowych.

Dramatyczne wydarzenia ostatnich miesięcy bardzo dobitnie pokazały konieczność uwolnienia potencjału polskich farmaceutów oraz właścicieli aptek i doprowadzenia do zmiany modelu polskiej apteki – z punktu z lekami na placówkę opieki nad pacjentem.

Codziennie w skali kraju odbywa się ok. 2 mln wizyt Polaków w aptekach. Apteka jest często placówką „pierwszego wyboru” dla pacjentów: dostępną bez kolejek, blisko miejsca zamieszkania. Rozszerzenie katalogu usług możliwych do świadczenia w aptece sprawiłoby, że każda z tych wizyt niosłaby większą wartość dla pacjentów. Są to: programy profilaktyczne, wykonywanie badań kontrolnych, szczepienia, doradztwo w zapobieganiu uzależnieniom, doradztwo żywieniowe, dowóz leków do domu, działalność edukacyjna, spersonalizowany system dozowania leków czy nauka obsługi i wynajem sprzętu medycznego. Ich wprowadzenie nie wymagałoby wielkiej pracy legislacyjnej, a jedynie usunięcia istniejących barier prawnych, organizacyjnych i biurokratycznych.

W krajach Unii Europejskiej jest to standard, a pacjenci mogą liczyć zarówno na szeroką paletę usług opieki farmaceutycznej, jak i przede wszystkim na transparentną i szczegółową informację na ten temat serwisów dostępnych w placówce.

Partnerem materiału jest ZPA PharmaNET

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki