Seniorzy w dobrych rękach. Agencja opiekunem pomysłem na biznes

2015-02-17 3:00

Masz smykałkę do zarządzania i chcesz pomóc? Agencja opiekunek to biznes dla Ciebie

Agencja opiekunek nad seniorami ma szanse przynieść duży zysk. Stanie się tak, gdy swoim klientom zapewnisz profesjonalną i empatyczną obsługę

Coraz więcej osób w podeszłym wieku potrzebuje fachowej pomocy w codziennym życiu: od zrobienia zakupów, posprzątania mieszkania do profesjonalnej opieki pielęgniarskiej. Mogą ją im zapewnić profesjonalni opiekunowie osób starszych.

Statystycy biją na alarm. Nasze społeczeństwo starzeje się w zastraszającym tempie. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w 2050 roku grupa seniorów ma stanowić już jedną czwartą całej populacji. W związku z tym zaczyna rozwijać się rynek produktów i komercyjnych usług skierowanych do osób starszych. Dla wielu rodzin na wagę złota jest pomoc wykwalifikowanego opiekuna, który potrafi fachowo zająć się osobą w podeszłym wieku. Na szczęście coraz rzadziej takie usługi świadczą osoby działające w szarej strefie. Rodzinom seniorów i im samym coraz częściej zależy na sprawdzonych, fachowych i legalnie działających pracownikach. Podpowiadamy, jak zostać profesjonalnym opiekunem seniorów.

Rejestracja firmy

Opiekun osób starszych może działać jako jednoosobowa firma. Dopiero gdy zleceń będzie przybywać, można zatrudnić kolejnych pracowników. Jednoosobową działalność gospodarczą zakłada się w ekspresowym tempie. Wystarczy zarejestrować firmę w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, zgłaszając ją tym samym do urzędu skarbowego i urzędu statystycznego. Można to zrobić elektronicznie lub w urzędzie gminy. Jeśli od razu zdecydujesz się na zatrudnienie kogoś do pomocy, nie zapomnij o zgłoszeniu pracowników do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Dobra oferta

Zanim podejmiesz się uruchomienia firmy oferującej pomoc i opiekę nad osobami starszymi i chorymi, musisz dobrze się zastanowić. Na wstępie trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że to nie jest praca dla nieodpowiedzialnych ryzykantów. Dlatego też trzeba działalność firmy dokładnie zaplanować. W tej branży liczy się myślenie perspektywiczne i od razu warto założyć, że z czasem zleceń będzie przybywać. Zatem na wstępie opracuj zakres działalności i szczegółową ofertę firmy. Podstawą takiej działalności jest opiekunka dochodząca, która odwiedza podopiecznego kilka razy w tygodniu. Jest u niego przynajmniej 2 godziny. Do jej obowiązków należy sprzątanie mieszkania, prześcielenie łóżka, przygotowanie posiłków, pomoc w kąpieli, kontrolowanie zawartości apteczki, umilanie czasu podopiecznemu (czyta gazety, rozmawia itp.). Ważna jest też oferta pomocy doraźnej. Tutaj w grę wchodzą dyżury nocne i pomoc w nagłych przypadkach, np. po powrocie chorego ze szpitala, podczas krótkiego wyjazdu stałego opiekuna (na przykład w weekend).

Wachlarz usług

Jeśli zdecydujesz się tylko na proste formy wsparcia seniora, z obowiązkami przy kilku zleceniach poradzisz sobie sama. Ale gdy włączysz do oferty opiekę całodobową z zakwaterowaniem lub pielęgniarską, konieczne będzie zatrudnienie kolejnych osób. Przy opiece całodobowej opiekunka mieszka z chorym seniorem i łączy zakres dwóch wcześniej wymienionych ofert. Poza opieką pielęgnacyjną robi zakupy, przygotowuje wszystkie posiłki, sprząta, robi pranie, wychodzi na spacery, podaje lekarstwa itp. Musi być czujna także w nocy i pilnować, by chory nie wyszedł z domu czy nie zrobił sobie krzywdy w mieszkaniu. Oczywiście opiekunka ma też wolne dni. Wówczas pomóc musi już rodzina lub przyjść inna osoba z firmy.

Jak widać, firma oferująca opiekę nad osobami starszymi wymaga sprawnej organizacji. Tu nie można sobie pozwolić na pomyłkę, przeoczenie czy niedopilnowanie terminu.

Grunt to personel

Osoba prowadząca taką firmę lub w niej pracująca nie musi mieć wysokich kwalifikacji. Jednak ze względu na coraz bardziej zaawansowane choroby seniorów zwykła empatia, zrozumienie, czułość, pracowitość i sprawność fizyczna nie wystarczą. Coraz częściej w tej branży liczy się nie tylko doświadczenie w opiece nad chorym, ale także fachowa wiedza. Dlatego w takiej firmie prawdziwym skarbem są wykwalifikowane pielęgniarki. Ich praca zwykle jest doraźna (przychodzą podać zastrzyk, zaaplikować lekarstwa, zmienić opatrunki czy obsłużyć konkretne urządzenie medyczne). Pielęgniarki mogą więc pracować na zlecenie, łącząc te zajęcia ze stałą pracą w placówce medycznej.

Ale z powodzeniem można zatrudniać osoby, które ukończyły specjalistyczny kurs z zakresu opieki nad osobami starszymi. Nie brakuje darmowych szkół policealnych, które oferują kursy dla przyszłych opiekunek osób starszych. Można tam zdobyć niezbędną wiedzę z zakresu psychologii, pielęgnacji chorego, organizacji opieki nad osobą starszą, chorób wieku podeszłego, pomocy przedmedycznej.

Opiekun z referencjami

Kompletując zespół, zwracaj uwagę na referencje kandydatów. Pisma z dobrą opinią o danym pracowniku są poświadczeniem kompetencji zawodowych danej osoby. Zadbaj o zgodę przyszłego pracownika na zrobienie kopii tych pism i możliwość prezentowania ich klientom. Wykształcenie, ukończone kursy i referencje to nie wszystko. W tej branży niekompetentna osoba może raz na zawsze popsuć opinię firmy. Początkującą opiekunkę najlepiej odwiedzić podczas wykonywania jej nowych zawodowych obowiązków i poobserwować jej podejście do podopiecznego oraz zaangażowanie. W dziedzinie opieki nad ludźmi obowiązuje zasada ograniczonego zaufania. Za błędy i niewłaściwe postępowanie najczęściej słono się płaci.

Agencja zatrudnienia

Możesz działać jako agencja opiekunek osób starszych i dobierać opiekunów do szukających pomocy seniorów i ich rodzin. Wtedy niezbędny będzie specjalny certyfikat. By go otrzymać, należy zgłosić się do urzędu marszałkowskiego lub wojewódzkiego urzędu pracy i uzyskać wpis do rejestru przedsiębiorstw trudniących się pośrednictwem pracy (tzw. Krajowy Rejestr Agencji Zatrudnienia). W urzędach tych uzyskasz odpowiedni certyfikat uprawniający do prowadzenia działalności. Koszt tego dokumentu wynosi 200 zł. O kolejny dokument niezbędny do dostępu i operowania danymi osobowymi musisz postarać się w Generalnym Inspektoracie Ochrony Danych Osobowych.

Szukanie zleceń

Opiekun osób starszych na początku swej działalności musi poszukać zleceń. Na wstępie najlepiej rozejrzeć się w swoim otoczeniu. Na pewno znajdziesz osoby, które mają sędziwego seniora wymagającego opieki. Zaproponuj im usługi swojej firmy. Swoje kroki można skierować też do ośrodków sprawujących czasową opiekę nad chorymi oraz sędziwymi seniorami, przychodni medycznych, sklepów ortopedycznych i rehabilitacyjnych. Porozmawiaj z kierownictwem, może będziesz mógł tam zostawić swoje ulotki. W niektórych placówkach medycznych są specjalne tablice korkowe, na które można przypinać ulotki z cennymi informacjami dla pacjenta. Z czasem na pewno najlepsza okaże się poczta pantoflowa. Rodziny podopiecznych będą polecać twoją firmę innym znajdującym się w podobnej sytuacji. Ale sam możesz szukać zleceń także w tematycznych serwisach internetowych, w których ogłaszają się osoby poszukujące pomocy przy opiece nad starszymi rodzicami czy dziadkami.

Działanie w sieci

Firma powinna mieć swoją stronę internetową. Wykonanie i wypozycjonowanie strony internetowej najlepiej zlecić fachowcom. Jednak warto dopilnować tego, by znalazły się tam najważniejsze zakładki, jak: kontakt, oferowane usługi i cennik. Niedopuszczalne jest zamieszczenie wyłącznie formularza kontaktowego. By strona spełniała swoją funkcję, muszą znajdować się na niej numery telefonów, które będą odbierane o każdej porze dnia i nocy. Jeśli masz ukończone kursy z zakresu opieki nad seniorami, pochwal się dyplomami na swojej stronie.

Dobry cennik

Zanim przystąpisz do działania, musisz zrobić dokładny biznesplan, którego najważniejszym elementem będzie cennik za wykonywane usługi. Często opiekunowie seniorów nie podają ceny za swoje usługi, twierdząc, że wszystko uzgadniają ze zleceniodawcą. Jednak to nie jest dobra praktyka. Klient musi od razu znać orientacyjną cenę za oferowaną usługę. Jeśli takiej informacji nie dostanie na stronie internetowej, to jest bardzo prawdopodobne, że od razu straci zainteresowanie daną firmą. Jak taki cennik opracować? Przede wszystkim należy zapoznać się z ofertą konkurencji. Jeśli jej jeszcze nie masz w swoim regionie, to poznaj propozycje podobnych firm działających w innych miastach. Zwykle opiekunka odchodząca do pacjenta wyceniana jest w systemie godzinowym (10-15 zł za godzinę). Opiekunka na stałe zwykle wynagradzana jest w systemie miesięcznym (ok. 2,5 tys. zł), a pracująca w systemie dwutygodniowym (ok. 1,2 tys. zł).

Biuro w domu

Uruchomienie firmy oferującej opiekę nad seniorami nie wiąże się z dużymi kosztami. Na początku z powodzeniem biuro firmy można urządzić w domu. Podstawowe narzędzia pracy to komputer z podłączonym Internetem i telefon. Koniecznie wygospodaruj miejsce na segregatory ze służbową dokumentacją. Jeśli nie masz pojęcia o księgowości, zleć prowadzenie jej profesjonalnej księgowej.

Najważniejsza jest jakość usług

Walenty Bereza ( 52 l.), właściciel agencji opieki nad seniorami "Servitum służymy pomocą" w Krakowie

Otworzyłem agencję opiekującą się seniorami w sierpniu 2011 roku i nazwałem moją firmę "Servitum" z rozszerzeniem "służymy pomocą". Pierwszy klient pojawił się jesienią, na przełomie października i listopada. Zanim wpisałem firmę do KRS-u, dokładnie przeanalizowałem rynek. Zdecydowałem się założyć przedsiębiorstwo zajmujące się świadczeniem usług dla seniorów, ponieważ nasze społeczeństwo się starzeje, a zachowania Polaków się zmieniają. Nie ma już rodzin wielopokoleniowych. Obserwujemy natomiast zjawisko emigracji, i jest to trend narastający. Uznałem więc, że na rynku jest miejsce na kompleksową opiekę dla osób starszych. Po niespełna 4 latach działalności zatrudniam ok. 70 osób, z czego około 20 w każdym miesiącu czeka w stanie gotowości, aby zapewnić absolutną pewność dostępności opiekunki dla każdego pacjenta każdego dnia. Firma "Servitum" działa w Krakowie, na Śląsku oraz w Przemyślu. W województwach ościennych proponuje seniorom opiekę z zamieszkaniem opiekunki u podopiecznego. Oprócz kompleksowej opieki oferuję rehabilitację w miejscu zamieszkania seniorów oraz w Przemyślu długoterminową pielęgniarską opiekę domową. Najważniejsza dla mnie jest jakość. Nasze usługi są świadczone na najwyższym poziomie, a informacje o mojej firmie można znaleźć na stronie internetowej www.servitum.pl.

AL

Dochód

Przychody miesięczne:

Zakładając, że masz 4 podopiecznych, których odwiedzasz codziennie i spędzasz u każdego z nich po 2 godziny. Dodatkowo masz jednego podopiecznego, u którego spędzasz dwa weekendy.

SUMA: ok. 4,5 tys. zł

Koszty

KOSZTY INWESTYCJI

wyposażenie firmy (laptop, telefon, drukarka): ok. 3 tys. zł

reklama ok. 2 tys. zł

SUMA: 5 tys. zł

ZAPISZ SIĘ: Codziennie wiadomości Super Expressu na e-mail

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki