link4

i

Autor: Materiał prasowy

rowery na drogach

Sezon na dwa kółka rozpoczęty! Sprawdź, jakie obowiązują Cię przepisy i dlaczego warto zadbać o specjalne ubezpieczenie dla rowerzystów

2024-04-12 0:00 Materiał reklamowy

Wiosna wybuchła w tym roku wyjątkowym ciepłem i sezon dwukołowców ruszył pełną parą. Ale czy pamiętasz, jak należy wyposażyć swój rower, aby bezpiecznie przemierzać drogi publiczne?

Pewnie nie chcesz niespodziewanie dostać mandatu. W takim razie oprócz cennych wskazówek, przyda Ci się także niezawodne ubezpieczenie OC dla Ekocyklistów.

Jazda na rowerze to radość, relaks i przygoda. Musisz jednak zdawać sobie sprawę, że rower, podobnie jak samochód czy każdy inny pojazd jeżdżący po drodze publicznej, musi spełniać określone wymogi bezpieczeństwa. Wszystko zapisane jest w przepisach.

Bez tego nie wyjeżdżaj na drogę

Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym, podstawowe wyposażenie roweru obejmuje światła pozycyjne z przodu (najlepiej białe, migające) i z tyłu (czerwone, może być również migające). Do tego konieczny: co najmniej jeden działający hamulec oraz dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy. Zalecane jest wyposażenie roweru w dodatkowe światła odblaskowe z tyłu, które nie może być w kształcie trójkąta. 

Uwaga! Za brak elementów obowiązkowego wyposażenia grozi mandat od 20 do nawet 500 zł.

Spór o pierwszeństwo

Chociaż kask i kamizelka odblaskowa nie są wymagane przez prawo, to jednak warto je nosić, aby chronić się przed skutkami wypadków. A o te całkiem nietrudno. Czasami wynikają z braku podstawowej wiedzy dotyczącej zasad. Znów musimy zatem zajrzeć do ustawy. Art. 27 rozstrzyga kwestie pierwszeństwa.

Kierujący samochodem powinien ustąpić pierwszeństwa rowerzyście czy jadącemu hulajnogą, jeśli znajduje się na przejeździe. Inaczej się ma sytuacja, kiedy cyklista dopiero zbliża się do przejazdu. Wtedy regułą jest zasada: „kto pierwszy ten lepszy”. Nie jest jednak tak zawsze. Kierowca musi pamiętać, że jeśli skręca w drogę poprzeczną, wyjeżdża z bramy czy posesji, bezwzględnie ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa rowerzyście, który dopiero zbliża się do przejazdu. Tak samo jest z pieszymi, którzy, zawsze mają pierwszeństwo, nawet gdy dopiero zamierzają wkroczyć na zebrę.

Kiedy mogę jechać drogą, a kiedy chodnikiem?

Rowerzyści w Polsce powinni pamiętać o jeszcze jednej rzeczy. Chodzi o zasady dotyczące poruszania się rowerem. Niekiedy to także rodzi niepotrzebne spory na drodze między uczestnikami ruchu drogowego. Kto, gdzie i kiedy może jechać? Odpowiedź znajdziesz w artykule 33. Rowerzysta jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Jeśli nie ma takiej ścieżki, rowerzysta powinien się trzymać drogi, poruszając się prawym poboczem. Na chodnik przeznaczony włącznie dla pieszych ma prawo zjechać tylko w określonych przypadkach, gdy: 

  • opiekuje się osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem;
  • szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/godz., wynosi co najmniej 2 metry;
  • warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (pada śnieg, jest silny wiatr, występuje ulewa, gołoledź, gęsta mgła).

W innym przypadku grozi Ci mandat - 100 zł.

Czy powinienem mieć ubezpieczenie? 

W Polsce obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej dla użytkowników rowerów czy hulajnóg nie jest wymagane. Jednak warto zdawać sobie sprawę, że brak OC może skutkować poważnymi kosztami, które będą musiały być pokryte z własnej kieszeni cyklisty. 

Jeżeli  posiadasz dobrowolne OC dla rowerzystów, nie musisz obawiać się niespodziewanych wydatków. Możesz liczyć na pokrycie kosztów wyrządzonych przez Ciebie szkód osobom trzecim przez ubezpieczyciela. Pamiętaj, sama naprawa urwanego lusterka czy wgniecionej karoserii nawet w stosunkowo tanim aucie to kilkaset złotych. Natomiast wydatki związane z leczeniem lub rehabilitacją osoby, która w wypadku doznała obrażeń, liczone są w tysiącach. 

Co obejmuje OC dla Ekocyklistów w LINK4?

Ubezpieczenie OC dla Ekocylistów w LINK4 dostępne jest wraz z Pakietem OC lub OC AC na samochód. Obejmuje ochroną szkody spowodowane użytkowaniem nie tylko hulajnóg elektrycznych, ale także hulajnóg zwykłych oraz rowerów – również tych ze wspomaganiem elektrycznym, jeśli prędkość jazdy jest ograniczona do 25 km/h. 

Szkody wyrządzone z Twojej winy, które pokryje LINK4, można podzielić na dwie główne kategorie:        

  • rzeczowe (np. uszkodzenie czyjegoś pojazdu) – nie tylko, gdy jesteś sprawcą kolizji, ale także wtedy, gdy zarysujesz lub w inny sposób uszkodzisz pojazd na parkingu. Wówczas z ubezpieczenia pokryjesz koszt wymiany, naprawy czy też lakierowania danego elementu karoserii.
  • osobowe (np. uszkodzenie ciała osoby trzeciej) – podczas jazdy po ścieżkach rowerowych może się zdarzyć, że najedziesz, potrącisz lub wpadniesz na pieszego, w wyniku czego odniesie on obrażenia.

Warto dodać, że ubezpieczenie obejmuje szkody powstałe na terenie Europy, więc nie musisz martwić się o ochronę ubezpieczeniową kolizji spowodowane na wakacjach za granicą. Suma gwarancyjna w ubezpieczeniu OC wyznacza maksymalny limit odpowiedzialności. Suma ta w OC dla Ekocyklistów w LINK4 wynosi 25 000 zł.

OC dla Ekocyklistów chroni konkretną, wskazaną imiennie osobę, ale nie ogranicza się do jednego pojazdu. Ubezpieczony może się poruszać dowolnym urządzeniem spełniającym warunki określone w OWU, także wypożyczonym.

Ile kosztuje OC dla Ekocyklistów?

Koszt ubezpieczenia OC dla Ekocyklistów w LINK4 to zaledwie 25 złotych, a ochrona ubezpieczyciela gwarantowana jest aż do 25 000 zł!

Jeśli chcesz poznać szczegóły oferty i kupić ubezpieczenie, zadzwoń do LINK4 pod numer 22 444 44 44. Możesz także skorzystać z prostego kalkulatora online na stronie lub udać się do agenta, współpracującego z LINK4. Więcej informacji znajdziesz w OWU OC dla Ekocyklistów na stronie link4.pl.

*Artykuł powstał we współpracy z Grupą PZU.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki