Twoje Prawo : Co zrobić z niewykorzystanym biletem PKP

2014-06-30 4:00

Kupiliśmy z żoną bilety na pociąg na początek lipca. Chcieliśmy pojechać do córki, która mieszka na drugim końcu Polski. Okazało się jednak, że ona wybiera się do nas w tym samym czasie. Czy jeśli nie pojedziemy, będziemy mogli zwrócić niewykorzystane bilety?

Beata i Paweł H. z Suwałk

Z prawa przewozowego wynika, że do momentu rozpoczęcia podróży mogą państwo w każdej chwili odstąpić od umowy przewozu, jaką jest kupienie biletu. Bilet można zwrócić w kasie przewoźnika. Jednak należy liczyć się z tym, że zamiast całej kwoty za bilety, dostaną państwo kwotę pomniejszoną o odstępne. Zwrot całej kwoty należy się bowiem jedynie wtedy, kiedy winnym zwrotu biletów przez podróżnego jest przewoźnik. Podróżny, poza odstąpieniem od umowy przewozu, a więc zwrotem biletów, ma także prawo do zmiany tej umowy. Może ona polegać np. na:

*zmianie terminu podróży,

*zmianie klasy środka transportu, np. z pierwszej na niższą,

*zmianie trasy.

Zobacz też: PKP zmiany w rozkładzie jazdy 15 czerwca

Jeśli będziecie państwo chcieli zwrócić bilet przed jego wykorzystaniem, przewoźnik kolejowy nie może odmówić. Zasady i formalności związane ze zwrotem biletów różnią się nieco, w zależności od przewoźnika. W ramach Grupy PKP mogli państwo kupić bilet na przejazd PKP InterCity lub PKP Przewozy Regionalne. Ewentualnie mogliście też skorzystać z usług Kolei Mazowieckich, które są przewoźnikiem spoza Grupy PKP. Jeśli chodzi o PKP InterCity, to niewykorzystany bilet na przejazd jednorazowy można zwrócić w dowolnej kasie biletowej w terminie trzech miesięcy, licząc od dnia ważności biletu. PKP zwróci kwotę pomniejszoną o opłatę manipulacyjną stanowiącą 10 procent ceny.

Uwaga! Zanim bilet straci ważność, w kasie w miejscu wyjazdu trzeba poświadczyć, że nie zostanie wykorzystany.

Czytaj również: PKP kupuje tablety! Konduktorzy dostaną gadżety za 1,3 mln złotych!

W przypadku PKP Przewozy Regionalne zwrot całkowicie niewykorzystanego biletu może mieć miejsce tylko przed rozpoczęciem terminu jego ważności. Odstępne wynosi 15 procent ceny biletu. Aby natomiast otrzymać zwrot należności za bilet na przejazd Kolejami Mazowieckimi, wcześniej w punkcie odprawy na stacji wyjazdu lub w punkcie, w którym kupiono bilet należy uzyskać poświadczenie, że faktycznie nie zostanie on wykorzystany. Koleje zwrócą kwotę pomniejszoną o 10 procent jego ceny.

Podstawa prawna: Ustawa prawo przewozowe, regulaminy przewoźników

ZAPISZ SIĘ: Codziennie wiadomości Super Expressu na e-mail

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki