Bank Pekao S.A. zaszczepiał w swoich pracownikach pasję do sportu już od 2010 roku. Wtedy zaczęto organizować Bankową Olimpiadę. Praktycznie co roku podczas tej jednej z najważniejszych imprez sportowo-rekreacyjnych kilkaset pracowników banku w kilkunastu drużynach rywalizuje w zespołowych i indywidualnych dyscyplinach sportowych.
- To, jak wielkim zainteresowaniem i pozytywnym odbiorem cieszyły się te wydarzenia, pokazało nam jak ważne dla naszych pracowników jest dbanie o zdrowie i to, że warto rozwijać działania w tym kierunku – mówi Aleksandra Parkhotsik, koordynator komunikacji wewnętrznej z obszaru HR w Banku Pekao.
Bank co roku przeprowadza audyt prozdrowotny. Zebrane informacje dotyczą potrzeb pracowników w dziedzinie dbania o zdrowie i formę fizyczną. Analizie podlega też wiek i płeć pracowników, a także najczęstsze schorzenia jakie im dokuczają.
- Pozwala nam to na wyłonienie obszarów, które określamy jako najważniejsze i wymagające wsparcia ze strony pracodawcy. W tych właśnie obszarach co roku poszukujemy rozwiązań i propozycji inicjatyw, które razem tworzą strategię i plan działań na kolejny rok – wyjaśnia Iwona Fijałkowska, koordynator programu „Bierz zdrowie za rogi”.
Pandemia nadszarpnęła zdrowie i nerwy
Trudne czasy pandemii zmusiły Bank Pekao do rezygnacji z wielu planów i wymogły jeszcze większe zaangażowanie we wsparciu pracowników. Przeniesiono wszystkie działania do Internetu. W ten sposób udostępniono te same treści i aktywności wszystkim pracownikom niezależnie od lokalizacji, a te są rozproszone w całej Polsce.
W czasie pandemii bank zaproponował pracownikom podcasty mające na celu zapewnienie spokoju – tak bardzo ważnego w sytuacji niepewności. Odpowiednio dobrani specjaliści zachęcali także, by ten trudny czas stał się motorem do zmiany nawyków na dobre. Chodziło o wykorzystanie czasu do zwrócenia uwagi na swój dobowy rytm, wsłuchania się w potrzeby własnego organizmu i zmienienia szybkiego, często niezdrowego jedzenia na zdrową domową kuchnię.
Owocem działań był serwis „Bierz zdrowie za rogi!”, do którego pracownicy mają dostęp poprzez wewnętrzny intranet.
- Co tydzień zachęcamy naszych pracowników do nowych aktywności poprzez filmiki, webinaria, artykuły, prezentacje czy nagrania zrealizowanych wydarzeń. Dodatkowo, o pojawieniu nowych działań prozdrowotnych każdorazowo informuję w tworzonym przeze mnie HRowym newsletterze, gdzie sekcja „Bierz zdrowie za rogi!” uzyskała nie tylko stałe miejsce, ale co ważniejsze stałych czytelników – wyjaśnia Aleksandra Parkhotsik.
ZDROWE ODŻYWIANIE
W ramach serwisu ”Bierz zdrowie za rogi”, w 2020 r. pracownicy banku mieli możliwość wziąć udział w cyklu spotkań z dietetykiem. W pierwszej kolejności tematyka skupiała się na tym, jak poprzez właściwą dietę wesprzeć odporność naszego organizmu. Następnie specjalistka dostarczyła wiedzy nt. podstaw naszego żywienia, by białka, węglowodany czy tłuszcze nie kryły już żadnych tajemnic przed pracownikami. Radziła, jak bilansować dietę i tłumaczyła jak wpływa ona na nasz organizm.
W kolejnym okresie pracownicy mieli możliwość zgłębić następne obszary dotyczące żywienia, m.in. zapotrzebowania na witaminy i mikroelementy wraz ze wskazówkami w jakim pożywieniu ich szukać, jak czytać etykiety. Poznali także różne rodzaje diet i spojrzenie na nie okiem dietetyka – co nam dają? Jak na nas wpływają? Była to solidna porcja wiedzy teoretycznej uzupełniana za każdym razem sesją Q&A, podczas której pracownicy rozwiewali swoje żywieniowe wątpliwości. Spotkania te realizowane były w ramach programu „Odważ się zdrowo odżywiać” i w ich ramach podkreślaliśmy znaczenie sposobu odżywiania na nasze samopoczucie, wygląd, czy sprawność umysłową na długie lata.
"W tym roku postawiliśmy na krótsze programy i zachęcamy pracowników do zastosowania przekazanej wiedzy w praktyce. W pierwszej kolejności zaopiekowaliśmy fundamenty zdrowego żywienia, tj. odpowiednie nawodnienie, bilans energetyczny, regularność czy ograniczenie cukru." - podkreśla Iwona Fijałkowska. Dietetyczka radziła, jak zmienić nawyki żywieniowe na dobre i zdrowe małymi krokami. Każde spotkanie było wyzwaniem do wdrożenia jednej małej zmiany. Po spotkaniach uczestnicy otrzymywali materiały pomocnicze w formie pisemnej, żeby zawsze móc wrócić do pożytecznych wskazówek i skutecznie wprowadzić zmianę.
Obecnie realizowany jest program „Forma sama się nie zrobi – RAZEM damy radę”. W ramach tych spotkań dietetyczka opowiada o tym, jak groźne są nadwaga i otyłość, która już zyskała miano choroby cywilizacyjnej. Ekspertka radzi, jak odchudzać się zdrowo i ponosić przy tym jak najmniej wyrzeczeń. Mówił także o tym, jak się przygotować do odchudzania, jakie badania zrobić i jak je czytać. Dietetyczka wyjaśnia, co może być przyczyną trudności w zrzuceniu kilogramów. Najważniejszym celem programu jest nie tylko redukcja kilogramów, ale przede wszystkim uświadomienie, ze powrót do należnej masy ciała powinien być realizowany w sposób zdrowy i bezpieczny.
Dbanie o odporność psychiczną
Również w 2020 r. pracownicy banku mieli okazję wziąć udział w warsztatach on-line uczących tego, jak wzmocnić swoje zdrowie psychiczne. Na webinariach można się było dowiedzieć, jak sobie radzić z rozczarowaniem i bezradnością, gdy niespodziewane okoliczności, takie jak na przykład pandemia, burzą nasze plany i uniemożliwiają realizację marzeń. Pracownicy banku uczyli się, jak zachowując wewnętrzny spokój i panując nad szalejącymi emocjami podnosić się z porażek i odbudowywać energię.
Kolejnym programem realizowanym w 2021 r., dzięki któremu można było zadbać o swoją formę psychiczną było „12 kroków do redukcji stresu”. Ekspertka w dziedzinie uważności, redukcji stresu i regulacji emocji podczas 24 spotkań prowadziła warsztaty teoretyczne i praktyczne. Podczas tych drugich odpowiadała na wcześniej zadane pytania, mówiła o narzędziach, życiowych sztuczkach i praktyce uważności. Każde spotkanie było nagrywane. Jeśli uczestnik nie mógł podłączyć się do sieci w czasie emisji, miał możliwość zapoznać się później z nagraniem.
W bieżącym roku programy realizowane w trosce o zdrowie mentalne pracowników oparto w Pekao na czterech filarach kapitału psychologicznego. W I kwartale Bank Pekao przeprowadził cykl spotkań nt. rezylencji, podczas których pracownicy mogli pozyskać umiejętności nie poddawania się i radzenia sobie z trudnościami. Nie obeszło się także bez dodatkowych interwencji związanych z nagłą zmianą sytuacji – w obliczu zagrożenia wojną, która wywołała w każdym z nas trudne emocje. Psycholodzy pomagali pracownikom uporać się z niepokojem czy lękiem. Dodatkowo dla osób, które zaangażowały się w pomoc uchodźcom zorganizowano spotkanie z interwentem kryzysowym, który podzielił się informacjami jak pomagać mądrze.
Pracowniku, badaj się!
Bardzo istotnym obszarem w Banku Pekao jest także profilaktyka. Każdy z nas zna fraszkę Jana Kochanowskiego „Szlachetne zdrowie, nikt się nie dowie...”. Ważne jest, aby pracodawca z pomocą specjalistów zachęcał pracowników do badań profilaktycznych. Ciągły brak czasu, gonitwa za zadaniami, powszechność chorób cywilizacyjnych, usprawiedliwianie drobnych oznak zmęczenia czy bólu lub ich ignorowanie, rezygnacja z regeneracji to czynniki, które doprowadzają do sytuacji, w której często już jest za późno. Dlatego pracownicy banku dowiedzieli się, jakie badania warto wykonać i jakie objawy powinny ich zaniepokoić.
Na stronie intranetowej „Bierz zdrowie za rogi!” znalazła się też baza przepisów kulinarnych, ciekawe artykuły dotyczące aktywności fizycznej i profilaktyki, a także porady psychologa w formie podcastów. Realizowana była też akcja „MiLOVE aktywności z Żubrem!”. To propozycje aktywnego spędzania czasu i zachęta, by działać razem.
To tylko nieliczne działania prozdrowotne realizowane dla pracowników Banku Pekao. Działania są prowadzone na szeroką skalę i są wyrazem troski pracodawcy o pracowników - ich odporność psychiczną i zdrowie fizyczne. - podkreśla Aleksandra Parkhtosik.
Atrakcyjne oferty pracyWszystkie obecnie otwarte rekrutacje banku Pekao można zobaczyć na stronie Kariera na bank. |