Debata prezydencka w TVP

i

Autor: Tomasz Radzik/Super Express (5), Marek Kudelski/Super Express (2), Paweł Dąbrowski/Super Express (2), Sebastian Wielechowski/Super Express, Facebook, Marek Zieliński/Super Express

Zapis relacji

Debata w TVP. Gorąca atmosfera w studiu! Nie brakowało uszczypliwości

2025-05-12 23:51

Wieczorem 12 maja odbyła się ostatnia debata prezydencka przed wyborami zaplanowanymi na 18 maja. To kluczowy moment dla wyborców, którzy mogli na własne oczy zobaczyć i usłyszeć, jak kandydaci na najwyższy urząd w państwie prezentowali swoje programy i odpowiadali na trudne pytania dotyczące przyszłości Polski.

Debata 12.05

18:07

Witamy w naszej relacji na żywo!

18:29

Tak wygląda studio, w którym odbędzie się debata:

18:44

Radomir Witt, jeden z prowadzących dzisiejszą debatę, pokazał protokół z losowania:

18:50

Jak podaje TVP Info, na miejscu już pojawił się Marek Woch z Bezpartyjnych Samorządowców wraz ze członkami swojego sztabu.

18:51

Na miejsce dotarła także Magdalena Biejat. Na miejsce dotarła w tramwaju.

18:56

Dwa główne bloki tematyczne debaty to polityka krajowa i zagraniczna.

19:00

Podczas debaty będą obowiązywać surowe zasady. Nie mogą na przykład robić notatek, aby zapisać, co mówili ich konkurenci. Nie mogą mieć także telefonów komórkowych, aby wykluczyć możliwość kontaktowania się ze sztabami. Nie mogą także wnosić ze sobą wszelkich gadżetów, takich jak flagi.

19:02

Na miejsce zmierza Krzysztof Stanowski.

19:20

Przed studiem, gdzie odbędzie się debata, ustawiono barierki. Widać także policję strzegącą okolicy.

19:21

Marek Jakubiak przyjechał na debatę samochodem. Na miejscu jest także Sławomir Mentzen.

19:22

Na miejscu pojawiła się Joanna Senyszyn.

19:23

Adrian Zandberg już dojechał na miejsce.

19:31

Na debatę dotarli już Szymon Hołownia i Maciej Maciak.

19:33

Na miejsce zajechał Grzegorz Braun.

19:35

W naszej galerii zobaczysz chwile przed debatą w TVP:

19:37

Rafał Trzaskowski wszedł do budynku.

19:46

Na miejsce dotarł Karol Nawrocki.

19:50

Jedna z osób zebranych pod budynkiem, gdzie odbędzie się debata, chciała zablokować pojazd Rafała Trzaskowskiego. Usiadł na jezdni z transparentem w rękach. Do akcji szybko wkroczyli funkcjonariusze policji i zabrali tego człowieka z jezdni.

19:53

Kandydaci powoli zmierzają do studia, by zająć swoje miejsca.

20:01

Rozpoczyna się debata.

20:03

Krzysztof Stanowski przywitał się mówiąc "Bonjour", a Joanna Senyszyn wykonała swój słynny gest z uniesionymi rękami.

20:06

Piotr Witwicki zadał pierwsze pytanie. Pyta, czy kandydaci mają takie punkty, które nie podobają się każdemu, ale mimo to zostaną wprowadzone ze względu na taką konieczność.

20:07

Hołownia: - Zakaz telefonów komórkowych w szkołach podstawowych już budzi wątpliwości, ale ją położę. [...] Gwarantuję, że nigdy nie ułaskawię polityka.

20:07

Maciak: - To pan marszałek zainicjował nagonkę na mnie. Nie wierzcie, że tacy ludzie będą w stanie zastosować prawo łaski.

20:09

Woch: - Likwidacja NFZ, abolicja ZUS-u.

20:09

Mentzen: - Jednym z najważniejszych tematów dla Polaków jest ochrona zdrowia. [...] Trzeba wprowadzić konkurujące ze sobą fundusze ubezpieczeń zdrowotnych.

20:11

Trzaskowski: - Polityk musi załatwiać sprawy ludzi, a nie swoje. Jeden z kandydatów powinien się zastanowić, czy ma moralne prawo do tego, żeby starać się o najwyższy urząd w RP.

20:12

Krzysztof Stanowski ustawił na swojej mównicy wiele flag, w tym Polski, Niemiec, LGBT i Unii Europejskiej.

- Pani nie powinno tu być - powiedział do prowadzącej debatę.

20:13

Jakubiak: - Jacek Kurski piękne studio tu wybudował, trzeba pogratulować. 

20:14

Braun: - Najważniejsza jest wiarygodność. [...] Ci z was, którzy zdążyli mnie poznać, wiedzą jedno - potrafię stawać sam przeciw wszystkim i walczyć o polskość. [...] Tu jest Polska, Polska dla Polaków.

20:15

Bartoszewicz: - Niczego nie zrealizuję przeciwko suwerenowi. Będę zawsze z suwerenem. Razem w referendach zdecydujemy, co jest dla nas najważniejsze.

20:16

Zandberg: - Mamy do rozwiązania w Polsce problem mieszkaniowy. Dziś znacznej części młodych ludzi, którzy ciężko pracują, nie stać na własny dach nad głową.

20:17

Biejat: - Program, który oferuję, jest popularny wśród Polaków, bo dotyczy ich codziennych spraw. [...] Problemem mieszkaniowy jest poważnym problemem.

20:19

Senyszyn: - Będę żoną, a nie mężem stanu. Będę się sprzeciwiać wszystkim ustawom, które będą uchwalane w interesie partii, a nie Polski i Polaków. Polakom wmówiono, że trzeba wydawać 5 proc. PKB na obronność, to ogromne pieniądze.

20:20

Nawrocki: - Trudne decyzje podejmowałem jako dyrektor Muzeum II WŚ. [...] Podejmowałem trudne decyzje likwidując obiekty sowieckiej propagandy mimo tego, ze ściga mnie dzisiaj Federacja Rosyjska.

20:21

Dorota Wysocka-Schnepf pyta o sposoby zaradzenia katastrofie demograficznej.

20:22

Hołownia: - Tylko referendum. [...] Polki będą rodziły dzieci, kiedy będą mogły prosić o znieczulenie przy prozie i nie będzie to ekstrawagancja.

20:23

Maciak: - Jeżeli mamy mniejszą dzietność, nie miejsca na wątpliwości, że ktoś chce, aby tak było.

20:25

Woch przeczytał pytania od ZUS-u, jakie są wysyłane do pracodawców zatrudniających ciężarne kobiety.

20:25

Mentzen: - Problem jest kulturowy. Polki nie mają dzieci, bo jedną z przyczyn jest propaganda: przedstawiania rodzin wielodzietnych jako patologiczne.

20:27

Trzaskowski: - Macierzyństwo i ojcostwo są piękne, ale najpierw kobiety muszą się czuć bezpiecznie. Jeśli nie będą decydować o swoim życiu i zdrowiu nie będą się czuły bezpiecznie. [...] Być może nie miałbym drugiego dziecka, gdyby obowiązywało to średniowieczne prawo.

20:28

Stanowski: - Najpierw zajmijmy się dziećmi, które jeszcze żyją.

Powiedział także o zbiórce dla chorego Ignasia, którego wizerunek ma na koszulce.

20:30

Jakubiak: - Średnio rozgarnięty człowiek wie, że pani uprawia pani propagandę. Trzeba wspierać matki, rodziny, tworzyć atmosfery, ze rodzina to coś pięknego.

20:30

Braun: - Brońmy życia. Każdy z nas w pewnym momencie stanie się bezbronny i wtedy stanie się dla nas ważne, kto się nad nami pochyla.

20:32

Bartoszewicz: - Zróbmy demokrację bezpośrednią. [...] Polki chcą bezpieczeństwa, rodziny, piękna, bezpieczeństwa, pracy. [...] Przestańmy się zastraszać procesami, które tylko nas dzielą.

20:33

Zandberg: - Obecna ustawa antyaborcyjna jest barbarzyńska i należy ją złagodzić. [...] Ta decyzja, żeby zdecydować się na dziecko to decyzja, którą odwlekają, bo pracują na śmieciówkach, bo czynsz pożera znaczną część ich dochodów.

20:34

Biejat: - Dostęp do aborcji jest ważną decyzją dla kobiety, kiedy podejmuje decyzję o założeniu rodziny. [...] 

20:35

Senyszyn: - Ustawa antyaborcyjna musi być zliberalizowana. Aborcja do 12. tygodnia ciąży to prawo człowieka. [...] Jest także inny powód: [...] częśc kobiet po prostu nie lubi dzieci.

20:36

Nawrocki: - Promowanie wartości śmierci, a nie życia jest problemem, który wpływa na wymiar demograficzny państwa. Trzeba wrócić do wspierania polskich rodzin i wartości, które zachęcają Polaków do zakładania rodzin.

20:37

Radomir Witt zadał pytanie, jakie osobiste cechy kandydata poprawią wizerunek polityka w oczach społeczeństwa.

20:38

Hołownia: - Trzeba się pilnować. Stąd wszystko to, co robię w Sejmie [...]. Musimy dawać ludziom przykład, musimy być transparentni.

20:39

Maciak: - Mam poparcie społeczne i nie jestem traktowany jako polityk.

20:40

Woch: - Dziś polityka to po prostu obsadzanie spółek, urzędów i tym się zajmują politycy. Jest selekcja negatywna, nie dopuszcza się ekspertów na listy wyborcze.

20:42

Mentzen: - Politycy to faktycznie źli ludzie. U mnie to wygląda zupełnie inaczej. [...] Nie jestem posłem zawodowym, nie pobieram uposażenia poselskiego. [...] Mógłbym sobie spokojnie żyć poza polityką, ale postanowiłem walczyć, żeby w Polsce było lepiej.

20:42

Trzaskowski: - Przede wszystkim przejrzystość. Wszystkie oświadczenia majątkowe choćby kandydatów na prezydenta powinny być publiczne. [...] Mój konkurent i jego sztab się denerwują, bo fakty ujrzały światło dzienne. [...] Nie bądź obojętny, musimy reagować.

20:44

Stanowski zachęca konkurentów do wzięcia sobie dowolnej flagi z jego stanowiska. 

- Wybieramy kogoś, kto w minutę znajdzie najlepszą ripostę - mówię.

20:45

Jakubiak: - Często rozmawiamy o czymś, co nie leży w kompetencjach prezydenta. [...] Polityka to działalność roztropna, dla dobra wspólnego. Polityk musi lubić ludzi.

20:46

Braun: - Wiarygodność to coś, na co trzeba zapracować długoterminowo. Moją kartę mocną wykładam przed państwem i liczę, ze 18 maja zdecydujecie się odzyskać niepodległość, a nie negocjować warunki podległości.

20:48

Bartoszewicz: - Wprowadzimy weto obywatelskie. Będziemy dawać politykom prawa, ale tez będziemy ich odwoływać, jeśli nie będą nam dawać tego, czego chcemy. To nie są cechy indywidualne, ale siła narodu.

Po tych słowach podszedł do Stanowskiego i wziął od niego flagę Polski.

20:49

Zandberg: - Politycy siedzą w kieszeniach wielkiego biznesu. 

20:49

Biejat: - Swoje obietnice wyborcze traktuję bardzo poważnie i walczę o o nie. [...] Aktywnie walczę o ochronę dzielnych kobiet.

20:51

Senyszyn: - Czasami miałam wrażenie, że Sejm jest tak marny, zwłaszcza w czasie 8 lat "kaczyzmu", że gdyby zrobić posłów z łapanki z ulicy, to byliby lepsi.

20:51

W naszej galerii zobaczysz, jak wygląda debata w TVP:

20:52

Nawrocki: - Nigdy nie byłem członkiem żadnej partii politycznej. [...] Jestem jednym z państwa i będę was reprezentował.

20:53

Kandydaci mogą zadawać teraz pytania sobie nawzajem.

20:53

Hołownia do Nawrockiego: - Dlaczego pan ukrywa przekręty, żeby wbić zęby w mieszkanie?

20:54

Nawrocki: - Zachęcam do odwiedzenia moich mediów społecznościowych, tam jest film wyjaśniający historię z mieszkaniem pana Jerzego.

20:55

Hołownia: - Ja nic nie mam w żadnej teczce w służbach specjalnych. [...] Karol Nawrocki jest kłamcą, skłamał w akcie notarialnym [...]. Proszę mnie pozwać jeśli to nieprawda.

20:55

Maciak do Stanowskiego: - Gdyby Putin zdecydował się wyleczyć dziecko, które pan promuje, to by się pan zgodził?

20:56

Stanowski: - Trochę inaczej widzę działalność pana Putina względem dzieci i nie sugerowałbym nikomu oddawania dziecka Putinowi. [...] Przy okazji chcę pozdrowić mojego syna, który jest na Zielonej Szkole.

20:57

Maciak: - Pan Stanowski skazuje nas na biedę.

20:57

Woch do Nawrockiego: - Czy pan jako prezydent sprawi, że działacze społeczni będą traktowani na równi z partyjniakami?

20:58

Nawrocki: - Sam wywodzę się z działaczy społecznych. [...] Będę wspierał jako prezydent i działaczy i Bezpartyjnych Samorządowców. Tym bardziej dziwię się rządowi Tuska, że likwiduje zrównoważony rozwój państwa.

20:59

Mentzen do Trzaskowskiego: - Proponuję reformę ochrony zdrowia, aby wprowadzić konkurencyjne dla NFZ firmy. Co pan o tym myśli?

21:00

Trzaskowski: - Ochrona zdrowia musi być publiczna, to jest dla nas wszystkich zadanie najważniejsze. Trzeba ją reformować, trzeba pozyskiwać pieniądze z UE i KPO.

21:00

Mentzen: - Wy tylko mówicie. [...] Ten sam postulat był w programie PO.

21:01

Trzaskowski do Nawrockiego: - Wrócę do tego mieszkania. [...] Czy panu nie wstyd?

21:01

Nawrocki: - Przede wszystkim nie ma pan zdolności honorowej w kwestiach mieszkań. [...] Jest pan współodpowiedzialny za aferę reprywatyzacyjną.

21:03

Stanowski do Hołowni: - Nieaktualne jest stwierdzenie, ze aborcja to ciężkie przestępstwo?

21:04

Hołownia: - Aborcja zawsze jest złem. [...] Dzisiaj proszę pytać mnie, jak chce odpowiadać za całe społeczeństwo. Chce przekonywać do swoich poglądów, ale nie prokuratorem ani kajdankami.

21:06

Jakubiak spytał, jak Hołownia odnosi się do tego, ze Niemcy piszą historii Polski.

21:07

Hołownia: - Potrzebujemy, żeby Niemcy wpłacali na Fundusz Obrony Narodowej, który założymy, wpłacili setki milionów euro, żeby odbudowali nasze bezpieczeństwo.

21:08

Braun pyta Zandberga o zgodę na unijne prawa przy jednoczesnym popieraniem zmian w ramach mieszkalnictwa.

21:09

Zandberg: - Musimy zadbać, aby polska gospodarka utrzymała konkurencyjność przez następne lata.

21:10

Bartoszewicz pytał Trzaskowskiego o sprawiedliwe traktowanie kandydatów w mediach publicznych.

21:11

Hołownia: - Uważam, ze nie podjęliśmy w odpowiednim stopniu misji "odkolesiowania" SSP, uzdrowienia mediów publicznych.

21:11

Zandberg pytał Trzaskowskiego o odejście od "koryciarstwa" i dlaczego oszukali ludzi.

21:12

Trzaskowski: - Niech pan składa inicjatywy. Miał pan szansę być rządzie i walczyć z tymi wszystkimi kwestiami, o których pan mówi, ale wolał pan być recenzentem.

21:13

Biejat pytała Menztena o alimentacje.

21:14

Menzten: - Ludzie, którzy mają dzieci, a nie łożą pieniędzy na ich utrzymanie, powinni być ścigani przez państwo z całą mocą. [...] mamy tu systemowe braki, 20 lat POPiS-u nie wystarczyło, aby to załatwić.

21:15

Senyszyn zapytała Hołownię o spadek dochodów rolników za sprzedaż zboża. Jak chce ich ochronić?

21:16

Hołownia: - Bezpieczeństwo żywnościowe będą dla mnie priorytetem. Aby zapewnić to bezpieczeństwo państwo powinno interweniować poprzez skup. Polska jest eksporterem żywności, to nasze dobro narodowe.

21:17

Nawrocki zapytał Trzaskowskiego o eksmisję rodziny z 6-letnim dzieckiem.

21:18

Trzaskowski: - To sądy podejmują tego typu decyzję. [...] Nie oddaliśmy ani jednego mieszkania, remontujemy pustostany.

21:20

Radomir Witt zapytał o pogodzenie interesów narodowej z pozycją Polski w Unii.

21:20

Jakubiak: - Siła kraju jest potęga wewnętrza płynąca z armii, rezerw itp. Musimy myśleć o sobie i realnych sojuszach.

21:22

Hołownia: - Trzeba budować silną obecność polską obecność w UE. [...] Musimy budować oś europejską i zrestartować ten system. UE jest naszym dziedzictwem.

21:23

Zandberg: - UE słabnie dziś w konkurencji z USA i Chinami, to zła informacja. Niemcy i Francja złapały zadyszkę, Polska musi wziąć większą odpowiedzialność za inicjatywę.

21:25

Trzaskowski: - Najpierw zróbmy to, co możemy sami: 5 proc. PKB na obronność, zabezpieczanie granicy, wzmocnienie naszego przemysłu obronnego, największa armia europejska NATO poza turecką.

21:26

Nawrocki: - Polska jest w Europie od 100 0lat, to oczywiste. Powinniśmy budować nasze relacje w UE. Polska powinna być liderem UE w budowaniu relacji transatlantyckich.

21:28

Senyszyn: - UE jest najlepszym, co przytrafiło się Polsce w historii, dlatego musimy o nią dbać i ją reformować. Jest bardzo ważne, aby następowała większa integracja UE>

21:30

Maciak: - Im większa ilość sojuszy tym lepiej.

21:31

Biejat: - Interes Polski leży w sojuszu z UE. [...] Słabsze Francja i Niemcy to szansa dla Polski.

21:32

Bartoszewicz: - Potrzebujemy globalnych przedsiębiorców, by zapewnić Polsce bogactwo.

21:33

Braun: - Musimy odzyskać niepodległość, bo inaczej podatki nigdy nie będą niskie ani proste, a nasze dzieci nie będą się rodzić bezpieczne.

21:33

Mentzen: - Nie zgodzę się na dalszą integrację UE. Polskie interesy są ważniejsze. Będę stał na straży polskiej suwerenności.

21:35

Dorota Wysocka-Schnepf zapytała jak Polska powinna odpowiedzieć na wojnę handlową Trumpa.

21:35

Jakubiak: - Powinniśmy szanować Trumpa, a nie go krytykować. [...] Nie dziwię się, ze walczy o interes USA.

21:36

Hołownia: - Chcę jasno i wyraźnie bronić interesów polskiej gospodarki. [...] Dziś jesteśmy dla USA bardzo dobrym partnerem i regularnie płacącym klientem.

21:37

Stanowski: - Tu powinien stać Tusk i Kaczyński, to oni powinni powiedzieć, co mamy zrobić.

21:39

Zandberg: - Kiedy ktoś  nas uderza cłami to masochizm, bo na wojnie handlowej stracimy. Czas wolnego handlu dobiega końca. Musimy w całym regionie odbudować zdolności produkcyjne.

21:40

Trzaskowski: - Najważniejszy jest interes Polski, a te cła są z nim sprzeczne. Potrzebujemy dobrych relacji handlowych z Ameryką, a cła szkodzą. [...] Trump zrozumiał, że zrobił błąd.

21:41

Nawrocki: - Wojna handlowa dla USA i UE jest zła dla obu stron, choć my jako Polska jesteśmy w innej sytuacji. Mamy deficyt handlowy z Ameryką.

21:42

Woch: - Trumo dostrzegł wiele absurdów, gdzie UE przestała być konkurencyjna wprowadzając RODO, Zielony Ład, zamykając kopalnie.

21:43

Senyszyn: - Polska nie straci aż tak dużo na podniesieniu ceł, bo nasza wymiana z USA jest niewielka.

21:46

Biejat: - Trump wie, że nie ustoi w zderzeniu z dużym rynkiem, jakim jest UE. Musimy się przygotowywać na nowy ład światowy. 

21:47

Bartoszewicz: - Nie zgodzę się na likwidację polskiego złotego.

21:48

Braun: - Trzeba odzyskać niepodległość. Trzeba prowadzić własną politykę i prowadzić dobre interesy. Trzeba normalizować relacje z najbliższymi sąsiadami. 

21:49

Mentzen: - Nie dążmy do dalszej integracji UE.

21:49

Piotr Witwicki pyta o kwestię wojny na Ukrainie.

21:51

Jakubiak: - Wojna ukraińsko-rosyjska jest bardzo skomplikowana. [...] Trzeba popierać Ukrainę i działania dążące do pokoju.

21:52

Hołownia: - Polską racją stanu jest sprawiedliwy pokój na Ukrainie. Trzeba budować porozumienia, żeby zmusić Rosję, by usiadła przy stole. Dla nas ważne są kontrakty w odbudowie Ukrainy i ciągłość ekshumacji na Wołyniu.

21:53

Stanowski: - Nie można mieć każdego poglądu na każdy temat - powiedział do Trzaskowskiego.

21:53

Zandberg: - Naszemu bezpieczeństwu zagraża imperialna polityka. Polską racją stanu jest sprawiedliwy pokój za naszą wschodnią granicą czyli taki, na jaki wyrazi zgodę ukraińskie społeczeństwo.

21:55

Trzaskowski: - Interes USA i UE jest taki sam: Rosja nie może wygrać tej wojny. Wszyscy chcemy pokoju, ale musi być sprawiedliwy. O tym trzeba rozmawiać z Trumpem, a nie robić sobie z nim zdjęcia.

21:56

Nawrocki: - Widzę, że boli moich starszych kolegów wizyta w Białym Domu. Nie powinniśmy wpadać w hurraoptymizm w sprawie wstąpienia Ukrainy do UE czy NATO.

21:57

Woś; _ Na Ukrainie trzeba doprowadzić do pokoju i polski prezydent powinien o to zadbać.

21:58

Senyszyn: - Trump się ośmieszył mówiąc, że w jeden dzień zakończy wojną na Ukrainie. W interesie całego demokratycznego świata jest uczciwe zakończenie tej wojny.

22:00

Maciak: - Ukraina tę wojnę przegra.

22:01

Biejat: - Musimy dążyć, aby pokój na Ukrainie nastał na warunkach akceptowalnych dla Ukrainy i za pieniądze agresora.

22:02

Bartoszewicz: - Musimy rozliczyć wszelkie transakcje, mamy zadbać o własny interes.

22:03

Braun: - W polskim interesie jest, abyśmy nie byli płatnikiem cudzej wojny. [...] Kiedy ta wojna dobiegnie końca będziemy mieć problem z banderówką po upadłym państwie ukraińskim.

22:04

Menzten: - Interesem Polski jest, aby Ukraina nie straciła swojej niepodległości i nie możemy dołączyć do tej wojny. W naszym interesie nie jest to, gdzie dokładnie ma przebiegać granica ukraińsko-rosyjska czy czyj jest Krym.

22:04

Rozpoczęła się runda wzajemnych pytań.

22:05

Jakubiak pyta Senyszyn o rolę seniorów.

22:06

Senyszyn: - Trzeba wszechstronnie zadbać o seniorów. Emeryci i renciści są jedną z najbiedniejszych warstw społecznych. Można było na to poświęcić środki z KPO, ale tego PiS nie zrobił, bo zaprzepaścił środki z KPO.

22:07

Hołownia zapytał Mentzena o kobiety w armii i pogląd, że służba robi z nich "babochłopy".

22:08

Mentzen: - Użyłbym takich słów, ale zgadzam się, ze polska armia ma większe problemy niż ilość kobiet w armii. Polska ma zapasów amunicji na 5 dni wojny, pomimo tego nie ma w Polsce nowych fabryk amunicji. Potrzebujemy młodych, zdrowych mężczyzn, którzy będą mieć broń i amunicji.

22:09

Stanowski zapytał Trzaskowskiego co zrobić, by polskie dzieci nie musiały wyjeżdżać za granicę, by się leczyć.

22:10

Trzaskowski: - Trzeba jeszcze więcej wysiłku, by rząd poważnie traktował choroby rzadkie. Państwo powinno się wywiązywać ze swoich obowiązków.

22:11

Zandberg zapytał Nawrockiego czemu żołnierze sami muszą sobie sami kupować osobiste wyposażenie.

22:12

Nawrocki: - Bardzo cenię to, co się działo w czasie rządów Zjednoczonej Prawicy. Uznaję czas rządów Błaszczaka za dobry czas.

22:13

Trzaskowski zapytał Hołownię czy zgadza się, że bezpieczeństwo trzeba opierać na NATO i UE.

22:14

Hołownia: - Nasz sojusz północnoatlantycki jest filarem bezpieczeństwa. My nie jesteśmy w UE, ale jesteśmy UE. Trzeba dbać o te filary i budować inne sojusze.

22:15

Nawrocki zapytał Trzaskowskiego o jego poparcie dla migracji.

22:16

Trzaskowski: - Ja w 2015 roku walczyłem, aby  zabezpieczyć migrantów. Pakt migracyjny nie wjedzie w życie, bo już się wywiązaliśmy ze swoich zobowiązań, pomagając uchodźcom z Ukrainy.

22:17

Woch zapytał Trzaskowskiego czy będzie publikował informacje o nieformalnych spotkaniach globalistów.

22:18

Trzaskowski: - Tam przyjeżdżają poważni ludzie, by dyskutować o tym, co się dzieje na świecie. Najważniejsze to mieć relacje z UE i umieć budować sojusze.

22:19

Senyszyn zapytała Mentzena o poparcie dla wypowiedzenia konkordatu.

22:20

Mentzenu - Zamierzam wypowiadać konkordatu, na jego mocy nikt nas nie zmusza, żebyśmy porzucili spalinowe i nikt Polsce nie narzuca szkodliwych lewicowych ideologii.

22:21

Maciak zapytał Zandberga o kraje, z którymi nie powinniśmy współpracować.

22:22

Zandberg: - Nie powinni być nimi ci, którzy naruszają prawo międzynarodową, którzy naruszają świętą zasadę nieagresji w stosunkach międzynarodowych. 

22:23

Biejat zapytała Nawrockiego czy Ukraina powinna dołączyć do NATO.

22:23

Nawrocki: - Jeśli Ukraina nie będzie traktować polski jak partnera, nie zgodzi się na ekshumacje na Wołyniu, w ogóle nie może liczyć na moje wsparcie w wejściu do UE czy do NATO. Ukraina dziś nie szuka z nami dialogu,

22:24

22:25

Bartoszewski zapytał Trzaskowskiego o zgodność Zielonego Ładu z Konstytucją.

22:25

Trzaskowski: - Już nie ma Zielonego Ładu, bo zmienił się świat. Dalej musimy walczyć z ociepleniem klimatycznym, ale bez obciążeń, które były dla nas zbyt duże. Musimy inwestować w zielone ulice, w odnawialne źródła energii, inwestować w zeroemisyjny transport.

22:27

Braun zapytał Nawrockiego o sprowadzanie wraku Tupolewa.

22:28

Nawrocki: - Relacje z Rosją są i pewnie będą utrzymywane. Mam nadzieję, że to co się dzieje na Ukrainie będzie ostatnim aktem agresji  Rosji.

22:28

Mentzen zapytał Hołownię o wysłanie polskich żołnierzy na Ukrainę.

22:30

Hołwonia: - Nikt takiej opcji nie dopuszcza. 

22:30

Zaczyna się kolejna runda pytań wzajemnych.

22:32

Stanowski zapytał Brauna o relacje Polski z Ukrainą.

- Sprzeciwiałem się ukrainizacji polski kiedy to jeszcze nie było modne - odpowiedział polityk.

22:33

Maciak zapytał Mentzena o zwiększenie armii.

22:33

Mentzen: - Polska potrzebuje silnej armii pod pełnym dowództwem Polski.

22:35

Biejat zapytała Trzaskowskiego kiedy będzie czas, by stać państwem dobrobytu.

22:36

Trzaskowski: - Jestem przeciwnikiem podnoszenia podatków. Świat się kompletnie zmienia jeśli chodzi o nowe technologie i być może wkrótce Polacy będą mogli pracować krócej. Najważniejsza jest odpowiedzialność.

22:37

Woch zapytał Brauna o jego podejście do koronawirusa.

22:37

Braun: - To było łamanie praw konstytucyjnych, zniszczenie setek biznesów w Polsce, to są zbrodnie.

22:39

Menzten zapytał Nawrockiego o wprowadzenie kwoty wolnej od podatku 140 tys. zł dla każdego rodzica z dwójką dzieci.

22:39

Nawrocki: - Moje postulaty to zwolnienie rodziców dwójki dzieci z podatków do 140 tys. zł.

22:41

Anna Maria Żukowska skomentowała debatę:

22:41

Braun zapytał Trzaskowskiego o równość i wjazd do Warszawy tylko konkretnymi autami.

22:42

Trzaskowski: - Na zielonych inwestycjach wszyscy wygrywają.

22:42

Nawrocki zapytał Hołownię czy popiera Zielony Ład.

22:43

Hołownia: - Straszycie Zielonym Ładem, jak potworem, którego nikt nie widział. Trzeba opóźnić wejście w życie ETS2, to jest prawdziwy problem.

22:43

22:44

Donald Tusk odniósł się do debaty: - Jeśli w boju o drugą turę zostało realnie dwóch kandydatów, ale tylko jeden z nich jest uczciwy, to wybór powinien być prosty - napisał na Twitterze.

22:46

Bartoszewicz pyta Mentzena o degradację młodego pokolenia alkoholem i zakaz reklamy piwa.

22:47

Mentzen: - Wiele razy spotkałem się z młodymi ludźmi na trzeźwo. Polityk nie musi udawać sztywnego pana, który się nigdy piwa nie napije.

22:48

Hołownia zapytał Biejat, czy będą mogli współpracować min. w kwestii zakazu smartfonów w szkołach i niższe marże.

22:50

Biejat: - Podpiszę ustawę o nadmiarowych zyskach. Jeśli chodzi o szkole, to potrzebuje więcej wsparcia w ochronie dzieci przed zagrożeniami płynącymi z cyfry.

22:53

Zandberg zapytał Hołownię dlaczego nie uciął kilometrówek.

22:53

Hołownia: - U nas jest dyktatura zasad i regulaminu Sejmu. 

22:55

Trzaskowski zapytał Nawrockiego czy oddał Muzeum II WŚ pieniądze za zajmowanie apartamentu.

22:55

Nawrocki: - Nie mogłem spędzać 100 w apartamencie, skoro spędzałem sylwestra w domu i mam na to dowody. Nie zajmujecie się apartamentami dla nielegalnych imigrantów.

22:57

Stanowski skomentował debatę, odpisał mu Mentzen.

22:57

Biejat zapytała Nawrockiego, jak ochronić seniorów przed takimi cwaniakami jak on.

22:58

Nawrocki: - Pomogłem człowiekowi, który mógł wylądować w kryzysie bezdomności. Jeśli każdy uczciwy i dobry człowiek zachowałby się tak jak ja, oddając na końcu mieszkanie na cele charytatywne, odpowiedzielibyśmy na to pytanie.

22:59

Maciak zapytał Brauna o karę śmierci dla dezerterów i uchylających się od służby w czasie wojny.

22:59

Braun: - Jasna sprawa. 

23:04

23:10

23:13

Bartoszewicz zapytał Nawrockiego o wydobycie w śląskich kopalniach.

23:14

Nawrocki: - Jestem zwolennikiem czarnego złota do momentu naszego dojścia do najbardziej elastycznego źródła energii jakim jest energia atomowa.

23:20

Nawrocki zapytał Trzaskowskiego czy podpisałby pan nominacje ambasadorom Klichowi i Schnepfowi.

- Takie decyzje będę podejmował, gdy zostanę prezydentem. Jeżeli chodzi o aktywną politykę wobec Trumpa, to taką trzeba prowadzić - odpowiedział kandydat KO. 

23:21

Trzaskowski zapytał Biejat o współpracę w kwestii psychiatrii.

23:22

Biejat: - Nie zrobimy nic, jeśli nie zwiększymy nakładów na ochronę zdrowia.

23:23

Nastąpiła część swobodnych wypowiedzi.

23:24

Hołownia: - W niedzielę wielkie święto Polski. Każdy państwa głos to bezcenna cegła.

23:26

Biejat: - Chcecie, aby wasz głos coś znaczył. Głos na mnie to jasny sygnał, że macie dość półśrodków. Głos na mnie to głos na nowe pokolenie Lewicy, która zawsze staje po waszej stronie.

23:28

Woch: - Wiem, co to znaczy ciężka praca. Okazuje się, że koalicja rządząca nic nie może [...]. Jestem jedynym rzecznikiem wykluczonych i poszkodowanych proszę państwa o oddanie na mnie głosu 18 maja.

23:29

Stanowski: - Całkiem fajny teleturniej "Jak oni kłamią". Poziom nie najwyższy. Zostawiam ten klub dyskusyjny, wracam do pracy jako przedsiębiorca.

23:31

Bartoszewicz: - Jako jedyny kandydat przygotowałem pełny program społeczno-gospodarczy. Mojego syna już poznaliście, pierwszą damę poznacie w II turze. Bądźcie odważni.

23:32

Braun: - Odzyskajmy niepodległość, aby bezpiecznie wychowywać nasze dzieci i wnuki. W obecnym stanie to nie będzie możliwe jeżeli poprowadzą nas na wojnę ukraińską, jeśli zdeprawują nasze dzieci zielonym ładem. Możemy to powstrzymać, możemy żyć jako wolni ludzie.

23:33

Senyszyn: - Chcę ojczyzny nie podzielonej, w której Polak Polakowi nie jest wilkiem. Szanujmy się. Różnice to nie jest powód do nienawiści. Bądźmy jednością w różnorodności i wspólnie zbudujmy lepszą przyszłość dla nas wszystkich. Głosujcie na sprawdzony życiorys.

23:36

Nawrocki: - Tematy zastępcze, fake newsy, ordynarne kłamstwa nie mogą zabrać wam poczucia o czym są najbliższe wybory. One są o waszym bezpieczeństwie. Będziemy bezpieczni jeśli w Polsce nie będzie nielegalnych imigrantów, jeśli doszczelnimy polskie granice. Polska powinna pozostać Polską ze swoim ponad 1000-letnim dziedzictwem.

23:37

Maciak: - Jesteśmy w fatalnej sytuacji jeśli chodzi o demokrację. W tej kampanii wyborczej moja osoba nie miała żadnych szans, żeby państwa przekonać. 

23:39

Zandberg: - 20 lat temu Tusk i Kaczyński wzięli nas wszystkich za zakładników. Wierzę, że inna polityka, w interesie milionów pracowników, jest możliwa. Że możemy mieć Polskę bez koryciarstwa.

23:41

Jakubiak: - Stawiam swoją osobę do dyspozycji państwa jako człowiek dojrzały z sukcesami na swoim koncie.

23:42

Mentzen: - 18 maja idźcie wszyscy na wybory, zagłosujcie nad zmianą. Weźcie swoje rodziny i dajmy Polsce szansę.

23:44

Trzaskowski: - Te wybory są o bezpieczeństwie, o patriotyzmie gospodarczym, o równości szans. W ostatnich dniach okazało się, jak ważna jest zwykła ludzka uczciwość i bezinteresowność. Polityk nie może obawiać się prawdy. Prawda musi zwyciężyć. Nie bądźcie obojętni kiedy dzieje się zło.

23:45

Na koniec swojej swobodnej wypowiedzi Rafał Trzaskowski przekazał Karolowi Nawrockiemu coś, co wyglądało jak koperta.

23:49

Nasza relacja na żywo dobiegła końca. Dziękujemy, że byliście z nami!

Debata rozpoczęła się o 20:00, a poprowadzili ją doświadczeni dziennikarze: Piotr Witwicki z Polsatu, Radomir Wit z TVN24 oraz Dorota Wysocka-Schnepf z TVP. W studiu pojawili się wszyscy kandydaci, którzy pomyślnie przeszli proces rejestracji w Państwowej Komisji Wyborczej. Wysłuchaliśmy  wypowiedzi:

  • Rafała Trzaskowskiego,
  • Szymona Hołownię,
  • Magdalenę Biejat,
  • Karola Nawrockiego,
  • Grzegorza Brauna,
  • Adriana Zandberga,
  • Sławomira Mentzena,
  • Krzysztofa Stanowskiego,
  • Joannę Senyszyn,
  • Marka Jakubiaka,
  • Artura Bartoszewicza,
  • Marka Wocha,
  • Macieja Maciaka.

Zasady debaty

Debata podzielona była na kilka rund tematycznych, w których kandydaci odpowiadali na pytania dotyczące kluczowych obszarów polityki krajowej i międzynarodowej. Oprócz pytań od dziennikarzy, odbyła również rundę pytań wzajemnych, w której kandydaci mogli zadawać pytania sobie nawzajem. Każdy z uczestników otrzymał również 90 sekund na swobodne wystąpienie, w którym można było podsumować swoje stanowisko lub bezpośrednio zwrócić się do wyborców. 

Losowanie zadecydowało o kolejności odpowiedzi w poszczególnych rundach. I tak, pierwszą rundę pytań dziennikarzy rozpoczął Szymon Hołownia, a zakończył Karol Nawrocki. W drugiej rundzie pierwszy głos zabierał Marek Jakubiak, a ostatni Sławomir Mentzen. W pierwszej turze pytań wzajemnych jako pierwszy wystąpił Krzysztof Stanowski, a jako ostatni Rafał Trzaskowski. Drugą rundę otworzyła Magdalena Biejat, a ponownie zamknął ją Rafał Trzaskowski. Swobodną wypowiedź jako pierwszy przedstawił Szymon Hołownia, natomiast jako ostatni – Rafał Trzaskowski.

Prezydencki poker
Grzechy i grzeszki kandydatów | PREZYDENCKI POKER

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki