Stanowski na smoku i Maciak z AI. Tak wyglądają spoty wyborcze kandydatów na prezydenta

2025-05-07 5:12

Wybory prezydenckie 2025 coraz bliżej. Pierwsza tura wyborów już 18 maja. Od soboty 3 maja do rozpoczęcia ciszy wyborczej, czyli do końca 16 maja, będzie trwała kampania wyborcza w mediach publicznych. W ramach tego emitowane będą audycje wyborcze w mediach publicznych - Telewizji Polskiej i Polskim Radiu. W TVP można już oglądać spoty wyborcze. Niektóry bardzo zaskakują.

Według kodeksu wyborczego media publiczne, czyli programy ogólnokrajowe Telewizji Polskiej i Polskiego Radia - są zobowiązane do rozpowszechniania audycji wyborczych komitetów wyborczych na 15 dni przed dniem głosowania w wyborach prezydenckich. W tegorocznych wyborach prezydenckich emisja edycji ruszała 3 maja i potrwa aż do rozpoczęcia ciszy wyborczej, czyli do północy 16 maja.

Z prawa do bezpłatnych audycji może skorzystać trzynaście komitetów wyborczych kandydatów zarejestrowanych przez PKW. Polacy mogą zobaczyć spoty wyborcze na antenie TVP 1 i TVP 2. Jedynka pokaże je od godziny 6:00 do 10:00 oraz od godz. 16:00 do 23:00 w blokach audycji wyborczych nie krótszych niż 10 minut. Z kolei w Dwójka ma czas na to przeznaczony od godziny 6:00 do 9:00 i od godz. 14.30 do 17.55 również w blokach z takimi samymi zasadami.

Stanowski zaskoczył! Lata na smoku niczym w grze komputerowej

Czym komitety zaskoczyły wyborców w tym roku? Uwagę zwraca choćby spot wyborczy Krzysztofa Stanowskiego, który występuje w nim niczym bohater gry komputerowej walczący z systemem na smoku! Jakby tego było mało kandydat wcale się nie pojawia w nagraniu, a wyborcy patrzą na jego wygenerowaną przed sztuczną inteligencję postać.

DOWIEDZ SIĘ: Debata "Super Expressu" zaostrzyła apetyt widzów! Polacy chcą więcej takich pojedynków

Zresztą nie tylko on postawił na AI w tej kampanii. Ci, którzy oglądają audycję wyborczą nie zobaczą też prawdziwego Macieja Maciaka, tylko jego wygenerowana wersję. W audycji nie zobaczymy też Rafała Trzaskowskiego, który nie pojawia się w spocie ani na sekundę! Widać za to piękne widoczki i miejsca. Zdecydowanie więcej kandydat KO jest w spocie choćby kandydata popieranego przez PiS. 

W spocie Joanny Senyszyn zaskoczeniem jest zaś... Leszek Miller, który pojawia się jako popierający kandydatkę: -  Joasia to polityk z kręgosłupem, a nie z giętkim karkiem. Z odwagą i bez hipokryzji  - słyszymy z ust byłego premiera. 

Polityka SE Google News

Spoty niczym rolki z Instagrama i filmiki z Tik Toka

Spoty przypominające rolki z Instagrama lub filmiki z Tik Toka mają natomiast Magdalena Biejat i Sławomir Mentzen. Na klasyczny spot postawił natomiast Marek Woch, kandydat nagrał spot z synkiem, któremu pokazuje kolejno miejsca: gdzie się urodził, gdzie został ochrzczony i gdzie chodził do szkoły. Pokazuje też, jak naprawia spłuczkę, bo kandydat jest dumny z tego, że niegdyś pracował jako hydraulik. Klasycznie do spotu podszedł też Artur Bartoszewicz i postawił na prostotę, w spocie jest przedstawiony jak siedzi i mówi, jak wyobraża sobie swoją prezydenturę. 

SPRAWDŹ: Ci kandydaci na prezydenta mają maturę i wykształcenie średnie. Szokująca historia ze świadectwem maturalnym Stanowskiego

Grzegorz Braun, Karol Nawrocki i Adrian Zandberg. Ich komitety wypuściły spoty, które są wycinkami ich spotkań z wyborcami czy konwencji, poprzeplatane ich wypowiedziami. Klasycznie do spotu podeszli też u Szymona Hołowni, który stojąc na czarnym tle mówi, jaka powinna być Polska pod jego rządami. Komitet Marka Jakubiaka zaś wcale nie dostarczył spotu wyborczego. 

2025_05_05 EXPRESS BIEDRZYCKIEJ_WSTĘP
Mentzen czy Nawrocki? Prawda czy fałsz o kandydatach prawicy
Pytanie 1 z 5
Sławomir Mentzen chce zlikwidować PIT i uprościć system podatkowy.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki