Koronawirus w Polsce. Jak przezwyciężyć lęk przed zachorowaniem? Porady psychologa

2020-03-24 10:24 katk
Koronawirus w Polsce. Jak przezwyciężyć lęk przed zachorowaniem
Autor: East News

Każdego dnia koronawirus w Polsce zbiera śmiertelne żniwo. Liczba zakażonych rośnie w oszałamiającym tempie, a ludzi ogrania coraz większy starch - o zdrowie i życie swoje i swoich bliskich. Dr Ewa Pragłowska, psycholog kliniczny i psychoterapeutka podpowiada, jak radzić sobie z lękiem przed zachorowaniem.

Niezaprzeczalnie znajdujemy się w trudnej sytuacji. Pandemia koronawirusa, z którą musi się zmierzyć świat, sprawia, że coraz więcej osób zaczyna odczuwać lęk. I oczywiście jest on uzasadniony, ponieważ to troska o zdrowie, a nawet życie swoje i bliskich. Zdanie psycholog lęk przed koronawirusem ma jeszcze inne podłoże. - Wizja zmienionego po pandemii świata leży w obszarze lęku, ponieważ człowiek lubi mieć kontrolę, robić plany na jutro, na za rok - wyjaśnia dr Ewa Pragłowska, psycholog kliniczny i psychoterapeutka ze Szkoły Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej Uniwersytetu SWPS. Jak zatem radzić sobie z lękiem przed zachorowaniem? Zdaniem psycholog przede wszystkim powinniśmy myśleć o obecnej sytuacji w szerszym kontekście, a nie wyłącznie o własnej osobie, czy rodzinie. - Profilaktyka emocjonalna to zachowania, które mogą wpłynąć na zmniejszenie lęku drugiej osoby, tj. stosowanie się do zaleceń, chodzenie w rękawiczkach, maseczkach - podkreśla dr Ewa Pragłowska.

- By obniżyć poziom strachu, warto sprawdzić, czy stosujemy się do procedur. Zwróćmy uwagę na bliskich, porozmawiajmy z nimi. Postarajmy się zająć umysł czymś zupełnie dalekim od zagrożenia, skorzystać z metod relaksacyjnych, poćwiczmy oddech. Bardzo dobrą metodą walki z lękiem jest powiedzenie swoim przestraszonym myślom: "stop!" i zajęcie się czymś, co wymaga od nas aktywności poznawczej - dodaje ekspertka i nawołuje, aby nie tłumić w sobie strachu i udawać, że wszystko jest w porządku. - Stan lękowy warto zrozumieć, zaakceptować go, bo zapieranie się, że jesteśmy spokojni, a nie jesteśmy, zadziała odwrotnie. Emocje zauważone tracą na mocy - apeluje psychoterapeutka.

Zobacz też: Pobierz zagadki dla przedszkolaka! 6 wspaniałych zagadek

Najnowsze