Kia XCeed i Kia Ceed kombi debiutują jako hybrydy typu plug-in

2019-09-03 14:45

Kolejny krok w kierunku elektryfikacji samochodów marki Kia. Tym razem chodzi o modele Kia XCeed i Kia Ceed kombi, które debiutują w wersji hybrydowej typu plug-in. Sprzedaż tych aut w Europie rozpocznie się na początku 2020 roku.

Kompaktowe auta Kii z hybrydowym układem napędowym typu plug-in mają być alternatywą dla modeli napędzanych silnikiem zarówno benzynowym, jak i wysokoprężnym. Hybryda w tych modelach składa się z akumulatora litowo-jonowego o pojemności 8,9 kWh, silnika elektrycznego o mocy 44,5 kW oraz czterocylindrowego silnika GDI o pojemności 1.6 litra z rodziny „Kappa”, wyposażonego w bezpośredni wtrysk paliwa. Łączna moc i moment obrotowy układu napędowego wynosi 141 KM i 265 Nm. Osiągi Ceeda kombi to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,8 s, natomiast w przypadku XCeeda wynik to 11,0 sekund.

Przeczytaj: Czy kompaktowa Kia XCeed stanie się hitem?

Układ napędowy współpracuje z sześciobiegową automatyczną 2-sprzęgłową przekładnią, która umożliwia kierowcom ręczną zmianę biegów. Zaawansowany system odzysku energii podczas hamowania pozwala modelom hybrydowym typu plug-in odzyskiwać energię kinetyczną i ładować akumulator zarówno podczas hamowania, jaki w trakcie jazdy bez obciążenia silnika, co dodatkowo poprawia wydajność hybrydowego układu napędowego.

Według założeń inżynierów marki Kia zasięg na energii elektrycznej w wypadku obydwu modeli ma wynosić około 60 kilometrów. Dzięki temu ich użytkownicy będą mogli wykonać większość codziennych jazd tylko z wykorzystaniem energii elektrycznej. Nowe wersje napędowe XCeeda i Ceeda kombi czekają na homologację. Auta będą wyposażone w nowy system Virtual Engine Sound System, który podczas jazdy w trybie elektrycznym przy niskich prędkościach lub podczas cofania generuje dźwięk o natężeniu do 59 dBA, aby ostrzec pieszych o obecności auta w ich pobliżu.

Kia Ceed kombi plug-in hybrid

i

Autor: Kia Kia Ceed kombi plug-in hybrid

Indywidualna stylistyka

Obydwa modele mają charakterystyczne detale stylistyczne, które odróżniają je od wersji z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym. Osłony chłodnicy są zabudowane, co poprawia ich wydajność aerodynamiczną. Na nadwoziu pojawiają się też emblematy „eco plug-in”. Gniazdo ładowania znajduje się na lewym przednim błotniku. Standardowo każdy z modeli jest wyposażony w 16-calowe obręcze kół ze stopu aluminium o nowym wzorze, dostosowanym do wyglądu XCeeda i Ceeda kombi. Jako opcja do Ceeda kombi są dostępne 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów, a do XCeeda – 18-calowe. Ceed kombi jest wyposażony w zderzaki z modelu GT-Line, które wspomagają przepływ powietrza i zapewniają bardziej sportowy wygląd.

Testowaliśmy: Jest praktyczniejsza, niż się wydaje: Kia ProCeed GT Line 1.4 T-GDi 140 KM 7DCT

Nowe hybrydowe modele oferują szereg nowych funkcji, które pozwalają lepiej wykorzystać możliwości hybrydowego układu napędowego. Obydwa modele są wyposażone w centralnie umieszczony na desce rozdzielczej wskaźnik ładowania, który w czytelny i szybki sposób informuje właściciela, że akumulator jest ładowany lub w pełni naładowany. Jego wskazania są dobrze widoczne z zewnątrz, co przydaje się wówczas, gdy samochód jest zaparkowany – na przykład – na podjeździe przed domem.

Kia XCeed i Kia Ceed kombi seryjnie są wyposażone w system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym. Za dopłatą jest oferowany system multimedialny z ekranem dotykowym o przekątnej 10,25 cala z funkcją Kia UVO Connect. Umożliwia ona zlokalizowanie punktów ładowania w pobliżu auta lub wzdłuż trasy wprowadzonej w nawigacji. Na ekranach mogą być wyświetlane informacje dotyczące układu napędowego – pozostały poziom naładowania akumulatora, zużycia energii itp. Ponadto, korzystając z ekranu dotykowego, można zaprogramować godzinę, od której ma się rozpocząć ładowanie po podłączeniu akumulatora do prądu w garażu, co umożliwia korzystanie z tańszych taryf energii elektrycznej. Obydwa systemy multimedialne seryjnie posiadają wbudowany interfejs umożliwiający korzystanie z usług Apple CarPlay i Android Auto. Do opcjonalnego systemu z nawigacją i ekranem dotykowym o przekątnej 10,25 cala można poprzez Bluetooth podłączyć wiele urządzeń mobilnych, w tym dwa jednocześnie.

Kia Ceed kombi plug-in hybrid

i

Autor: Kia Kia Ceed kombi plug-in hybrid

Cyfrowe zegary w opcji

Zestaw wskaźników wyświetla dane typowe dla hybrydowego układu napędowego typu plug-in, takie jak pozostały poziomy naładowania akumulatora, przewidywany zasięg na energii elektrycznej czy przepływ energii między akumulatorem, jednostką napędową i silnikiem elektrycznym. Dostępny jako opcja będzie nowy, cyfrowy, 12,3-calowy zestaw wskaźników (rozdzielczość 1920 x 720 pikseli).

Przeczytaj też: Kia XCeed dostaje pełne cyfrowe zegary

Akumulator o pojemności 8,9 kWh znajduje się pod tylną kanapą, obok 37-litrowego zbiornika paliwa. Jako hybryda typu plug-in, Ceed kombi oferuje bagażnik o pojemności 437 litrów, który łatwo powiększyć do aż 1506 litrów. Oparcia tylnej kanapy są dzielone w proporcji 40:20:40. Pojemność bagażnika w Kia XCeed Plug-in Hybrid wynosi 291 litrów i można ją powiększyć do 1243 litrów. Pod podłogą bagażnika wygospodarowano miejsce na przechowywania kabla do ładowania.

Kia XCeed i Kia Ceed kombi w wersji hybrydowej typu plug-in będą produkowane w zakładzie w Żylinie na Słowacji i będą pierwszymi autami tego typu produkowanymi przez Kia Motors w Europie. Standardowo, obydwa modele będą objęte siedmioletnią gwarancją do przebiegu 150.000 km, która chroni także akumulator i silnik elektryczny. Sprzedaż XCeeda i Ceeda kombi, zaprojektowanych wyłącznie dla europejskich nabywców rozpocznie się na początku 2020 roku.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają