Czy kamper jest tańszy niż hotel? Porównujemy CENY wakacji

2020-06-02 16:10 Maciej Lubczyński

W tym sezonie wypożyczalnie kamperów ostrzą sobie zęby na prawdziwy szturm klientów. Możliwość spania w dowolnym miejscu i spędzenia wakacji z dala od innych brzmi kusząco. My już sprawdziliśmy, ile kosztują wakacje w domu na czterech kółkach i czy kamper jest tańszy niż hotel. Wybraliśmy się Renault Master z zabudową od Ebacamp nad polskie morze.

Kampery od lat były kuszące ze względu na niemal nieograniczoną wolność wyboru celu podróży i możliwość spania w prawie dowolnym miejscu. W tym sezonie, samowystarczalny dom na kołach wpisuje się również w praktykę "social distancingu". Opcja spędzenia wakacji z dala od innych, wożąc wygodną sypialnię, kuchnię i łazienkę ze sobą do Was przemawia? Musicie się spieszyć - wypożyczalnie kamperów mają przed sobą rekordowy sezon, a o wolne terminy jest już coraz trudniej.

SprawdźKampery i przyczepy będą hitem wakacji. Ile kosztuje wypożyczenie domku na kołach?

Wypożyczenie kampera nie jest tanie

W większości wypożyczalni, koszt wynajęcia kampera waha się od około 200 do 600 zł za dobę. Należy przy tym pamiętać, że w sezonie wysokim (w praktyce już teraz), minimalna długość wypożyczenia wynosi 7 dni. Tydzień jazdy kamperem, przy założeniu ceny 300 zł za dobę to 2100 zł. Do tego należy doliczyć jeszcze paliwo, a wynajem z reguły wymaga również pozostawienia zwrotnej kaucji.

Renault Master Camper Ebacamp
Autor: Maciej Lubczyński Renault Master Camper Ebacamp

Ceny na kempingach są zróżnicowane, jednak z reguły miejsce postojowe dla kampera nie uszczupli naszej kieszeni w dużym stopniu. W większości placówek osobno płaci się za pobyt osoby, miejsce postojowe, podłączenie do prądu i do kanalizacji. Dzięki temu ceny mogą się mocno różnić w zależności od naszych potrzeb - pamiętajcie, by wziąć pod uwagę wszystkie usługi i dodatki, podczas liczenia kosztów wyjazdu!

SprawdziliśmyCamper-van, alkowa, a może integra? Rodzaje kamperów, ich zalety i wady - PORADNIK

W najlepszej sytuacji są oczywiście Ci, którzy kampery mają na własność. Płacimy wówczas jedynie za miejsce na kempingach (lub nie płacimy - jeśli chcemy nocować "na dziko" w dowolnym wybranym przez nas miejscu), ale trudno nazwać taką opcję "ekonomiczną". Ceny nowych kamperów z łazienką rzadko wynoszą mniej niż 250 000 złotych. Testowany przez nas Master Ebacamp to wydatek około 255 000 zł. Używane, 10-letnie, zintegrowane pojazdy Dethlefs, Hymer czy Adria potrafią kosztować nawet 100 000 złotych, ale wciąż oferują sporą przestrzeń wygodę.

Weźmy pod uwagę cenę pobytu na campingu, który odwiedziliśmy testowanym Renault. Za jedną dobę pobytu dla dwóch osób dorosłych zapłaciliśmy 85 zł. W tej cenie zawarte było podłączenie do prądu, stanowisko dla campera i pobyt dwóch osób dorosłych. Tygodniowy pobyt to koszt 595 zł. Jeśli chcielibyśmy podłączyć kanalizację i korzystać z łazienki na pokładzie, cena wzrasta o 10 zł na dobę, czyli całkowity koszt wyniósłby 665 zł. To przyzwoita cena - znacznie niższa niż w hotelu położonym obok kempingu, ale kalkulacja wyglądałaby zupełnie inaczej, gdybyśmy pod uwagę wzięli również koszt wypożyczenia kampera. Przyjmując już wspomnianą wyżej, i tak atrakcyjną stawkę 300 zł za dobę, cała wyprawa straciłaby ekonomiczny sens. Do tego warto doliczyć jeszcze koszt śniadań, które z reguły są wliczone w cenę doby hotelowej, a w kamperze nikt nie przygotuje nam posiłku na dzień dobry.

Nasz Master teoretycznie poradziłby sobie również poza kempingiem, a więc w pewnym stopniu za darmo. Ma zbiornik na czystą wodę, ma zbiornik na nieczystości i chemiczne WC. Oświetlenie zasila fotowoltaika, a ogrzewanie postojowe to spalinowe Webasto. Należy pamiętać, że nie wszędzie możemy nocować "na dziko" i w tej kwestii obowiązują pewne ograniczenia. Potrafią się one znacznie różnić w zależności od kraju. Nawet jeśli chcemy pojechać z dala od cywilizacji i spać w kamperze nie płacąc za kemping, prędzej czy później zostaniemy zmuszeni przynajmniej do opróżnienia WC, a to można robić tylko w wyznaczonym miejscu.

Renault Master Camper Ebacamp
Autor: Maciej Lubczyński Renault Master Camper Ebacamp

Warto również pamiętać, że choć nowoczesne kampery są dość ekonomiczne, ich spora masa i kiepska aerodynamika sprawiają, że zużycie paliwa jest w nich większe niż w samochodach osobowych. Renault Master z silnikiem 2.3 dCi o mocy 180 KM spalił 11 l/100 km w jedną stronę (prędkości 120-130 km/h) i 8 l/100 km w drugą (prawie cała trasa 100 km/h). 

Krótko mówiąc - żeby spanie w kamperze było tańsze niż w hotelu, musimy mieć taki pojazd na własność i czasem pójść na kilka kompromisów w kwestii wygody. Trudno jednak powiedzieć, by caravaning nie miał w sobie uroku. Nowoczesne wozy kempingowe są wyposażone w wiele udogodnień, a mnogość dostępnych na rynku konstrukcji sprawia, że każdy znajdzie coś dla siebie. Trzeba tylko (i aż) dysponować odpowiednim budżetem.

 

Najnowsze