Volkswagen Golf GTi V generacja - rok 2007

i

Autor: Volkswagen Volkswagen Golf GTi V generacja - rok 2007

Uwaga na używane hot-hatche! Jak wybrać auto tej klasy, by potem nie żałować?

2020-05-15 19:34

Hot-hatche to klasa aut, która pokazuje ile potencjału tkwi w dobrze znanych i z pozoru nudnych konstrukcjach. Bazujące na kompaktach lub autach miejskich, używane, usportowione wozy można często kupić za ułamek ich pierwotnej ceny, ale znalezienie hot-hatcha w dobrym stanie może być wyzwaniem.

Spis treści

  1. Zbieżność i stan ogumienia
  2. Stan belki skrętnej i zawieszenia tylnego
  3. Układ hamulcowy
  4. Praca skrzyni biegów
  5. Stan turbosprężarki

Mało kto kupuje hot-hatche do stania w korku i powolnego toczenia się po mieście. Spójrzmy prawdzie w oczy - auta tego typu najczęściej dostawały srogie baty tak od pierwszego właściciela, jak i od kolejnych.

SprawdźTanie paliwo? To czas, by kupić używane auto z mocnym, benzynowym silnikiem. TOP 5 niedrogich modeli

Nie oznacza to, że wszystkie są w fatalnym stanie. Wiele zależy od trwałości samej konstrukcji, a ogromne znaczenie ma świadome, rozsądne użytkowanie w połączeniu z terminowym i starannym serwisem. Po czym poznać godnego uwagi hot-hatcha? Oto kilka obowiązkowych punktów, których sprawdzenie pozwoli nam poznać ogólny stan auta, niezależnie od marki i modelu.

Ford Fiesta ST200 Renault Clio RS Trophy

i

Autor: Mateusz Lubczański Ford Fiesta ST200 i Renault Clio RS Trophy

Zbieżność i stan ogumienia

W hot-hatchach opony ścierają się szybciej niż w zwykłym, słabszym aucie. Ten oczywisty fakt sprawia, że ciężko oczekiwać od używanego wozu ogumienia w perfekcyjnym stanie. Sposób zużycia gum może jednak ujawnić jaki był styl jazdy poprzedniego właściciela, oraz da nam znać, czy auto nie ma problemów ze zbieżnością. Bieżnik mocno zużyty na brzegach opony, jego nierównomiernie wytarta rzeźba czy uszkodzone mechanicznie rowki mogą świadczyć, że samochód dostawał w kość, a problemy ze zbieżnością były bagatelizowane. Te mogą się pojawić np. od najechania na krawężnik czy dużą dziurę podczas szybkiej jazdy.

Ford Focus ST druga generacja

i

Autor: Paweł Kaczor Ford Focus ST druga generacja

Stan belki skrętnej i zawieszenia tylnego

W niektórych małych hot-hatchach zastosowane jest tylne zawieszenie oparte o belkę skrętną. We niejednym francuskim samochodzie lubi ona przedwcześnie dawać sygnały zużycia, czego przykładem może być konieczność regeneracji tej części w Peugeocie 206 RC. Belka w tym samochodzie po prostu poddaje się co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów i wymaga naprawy. Na podobne schorzenie cierpi coraz popularniejszy Abarth 500/595. Sprawdzenie stanu zawieszenia to konieczność, nie tylko jeśli chodzi o belkę skrętną. W usportowionych autach ma ono tendencje do szybszego zużywania się wskutek szybkiej jazdy, najczęściej na oponach o niskim profilu.

Sprawdź: QUIZ. Jak dobrze znasz hot-hatche? Sprawdź swoją wiedzę o gorących hatchbackach

Abarth 595 Competizione

i

Autor: Paweł Kaczor Abarth 595 Competizione

Układ hamulcowy

Siła hamowania jest równie ważna co przyspieszenie - sprawne hamulce to podstawa w każdym aucie. W wozach o sportowym zacięciu ten układ jest wykorzystywany nieco bardziej intensywnie, dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na stan klocków, tarcz i przewodów. Jeśli będą one wyeksploatowane, trudno będzie się temu dziwić, ale dla kupującego może to być dobry argument w negocjacjach cenowych. Zwróćmy uwagę na ceny części - wiele topowych, najmocniejszych wersji popularnych aut wymaga nieco większych tarcz i innych klocków niż słabsze odmiany.

Volkswagen Golf GTi V generacja - rok 2005

i

Autor: Volkswagen Volkswagen Golf GTi V generacja - rok 2005

Praca skrzyni biegów

Nowe lub najmocniejsze hot-hatche coraz częściej są dostępne wyłącznie z automatyczną przekładnią. Wśród używanych „sportowców” starszej daty jest to prawdziwa rzadkość. Żadna skrzynia ręczna nie jest wieczna, a jej stan mocno zależy od tego jak „wachlował” poprzedni kierowca. Ostre, szybkie zmiany biegów, szczególnie na zimnym oleju to proces, który może skończyć się koniecznością remontu przekładni. Stan synchronizatorów i sprzęgła jesteśmy w stanie ocenić podczas jazdy próbnej. Warto zweryfikować, czy zmiany biegów „na ciepło” i „na zimno” odbywają się gładko i bez zgrzytów. Po zakupie dobrze jest wymienić olej w skrzyni biegów. W większości aut z „manualem” nie jest to droga operacja, a zlany olej może podpowiedzieć nieco więcej w kwestii kondycji skrzyni.

Zobacz również: Te używane auta kupisz taniej niż myślisz! Na niektóre trzeba jednak uważać

Opel Astra OPC - rok produkcji 2005-2010

i

Autor: Opel Opel Astra OPC - rok produkcji 2005-2010

Stan turbosprężarki

Choć są w tej kwestii wyjątki, wiele usportowionych aut czerpie moc z silników doładowanych. Turbosprężarka - wspaniały wynalazek pozwalający wykrzesać wiele koni mechanicznych z lekkiego, niewielkich rozmiarów silnika, to jednocześnie kolejny element, który może zawieść już w kilkuletnim aucie. To, zdarza się w hot-hatchach regularnie. Pomijając konstrukcje z natury podatne na uszkodzenia (pękający korpus sprężarki w Focusie RS, wrażliwość na koksowanie oleju w Imprezie STI czy luzy w łożyskach turbiny w Peugeocie 308 GTI), każdej turbinie zaszkodzi niewłaściwa eksploatacja. Gaszenie silnika tuż po „pałowaniu”, deptanie gazu przed pełnym rozgrzaniem oleju - to zabójstwo dla tak precyzyjnego i wrażliwego urządzenia jakim jest turbosprężarka. W momencie zakupu powinniśmy dokładnie sprawdzić jej stan. Pierwsze niepokojące objawy to gwizd lub odgłos tarcia z okolic układu doładowania. Bardziej precyzyjną ocenę przeprowadzi większość warsztatów. Dobra wiadomość jest taka, że regeneracja turbosprężarki nie zawsze musi pochłonąć majątek.

Choć większość tych podpunktów dotyczy każdego używanego auta, są one kluczowe, gdy nosimy się z zamiarem kupna hot-hatcha. Usportowione hatchbacki dają mnóstwo frajdy z jazdy i nie zmuszają do przesadnych kompromisów. Lepiej wybrać sprawne i godne polecenia auto, niż szukać oszczędności i płacić dwa razy. Dobry hot-hatch w okazyjnej cenie niemal na pewno ma za sobą trudną przeszłość.

Jak dobrze znasz hot-hatche?

Pytanie 1 z 10
Ile koni mechanicznych miał limitowany Ford Focus RS 500?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki