Mamy najnowsze dane o wzroku Polaków. Najwyższy czas, aby pomyśleć o badaniu u specjalisty

i

Autor: Pexels

Co z nich wynika?

Wzrok Polaków pod lupą specjalistów. To najwyższy czas, by zgłosić się na badania

2023-03-16 10:33 Materiał sponsorowany

Vision Express alarmuje, że z roku na rok rośnie odsetek Polaków źle oceniających stan swojego wzroku, a co trzecia osoba „zawsze” lub „często” widzi niewyraźnie. Wnioski pochodzą z najnowszego ogólnopolskiego „Wielkiego Badania Wzroku” .

Na suchość, szczypanie i pieczenie oczu narzeka już co czwarty Polak, a niemal co trzeci widzi niewyraźnie. Przyczyn tych dolegliwości można szukać w różnych obszarach życia codziennego, ale podstawową jest długa i systematyczna ekspozycja oczu na szkodliwe światło niebieskie. 86% Polaków deklaruje, że codziennie korzysta z urządzeń z ekranem, takich jak tablet, smartfon czy komputer, a 68% z nich każdego dnia przebywa w pomieszczeniach sztucznie oświetlonych.

Te dane nie wyglądają zadowalająco, szczególnie, jeśli zostaną zestawione z odsetkiem Polaków systematycznie badających wzrok u lekarza okulisty lub optometrysty. Zaledwie 32% ankietowanych było u specjalisty w ostatnim roku.

– Przekonanie o braku wady wzroku może być zgubne. Niewielka, nieskorygowana wada może się pogłębiać, dlatego powinniśmy systematycznie odwiedzać optometrystę lub lekarza okulistę. Przynajmniej raz w roku – tłumaczy dr n. biol. Robert Grabowski, Dyrektor Medyczny Vision Express.

Badania wzroku są tak istotne, ponieważ epidemia krótkowzroczności, przed którą ostrzegało Vision Express przy okazji ubiegłorocznej edycji Wielkiego Badania Wzroku, stała się rzeczywistością. Liczba osób z problemem widzenia dali nieustannie rośnie (57% w stosunku do 54% w ubiegłym roku). Drugą najczęściej diagnozowaną wadą jest astygmatyzm, na który cierpi 38% Polaków, a trzecią dalekowzroczność – 16%.

Polacy po zastosowaniu korekcji wzroku odczuli poprawę komfortu życia

Jak się okazuje, odpowiednia korekcja wzroku, a więc poprawa jakości widzenia, ma także wpływ na inne sfery codzienności. Aż 84% Polaków noszących okulary korekcyjne lub soczewki kontaktowe przyznało w tegorocznym Wielkim Badaniu Wzroku, że polepszył się ich komfort życia. 78% dostrzegło to w postaci lepszej koncentracji, a 53% stało się mniej nerwowych. Korekcja wpływa także pozytywnie na życie towarzyskie. Połowa Polaków odczuła w tej sferze pozytywne zmiany, a u 59% wzrosła pewność siebie. W codziennych czynnościach, wyższy komfort zauważany jest podczas odczytywania cen na półkach sklepowych lub menu w restauracji, przy korzystaniu z komputera, smartfona lub telewizora oraz w rozpoznawaniu twarzy bliskich osób.

Styl życia również ma wpływ na wzrok

Częste i wielogodzinne korzystanie z urządzeń elektronicznych to jedna z głównych przyczyn pogarszającej się jakości widzenia. Oczy pracują niemal cały czas, z przerwą na sen. W okresie jesienno-zimowym, w zamkniętych pomieszczeniach i przy sztucznym świetle, np. praca przy komputerze jest jeszcze bardziej męcząca dla oczu. Dobrym odpoczynkiem dla oczu może być aktywność fizyczna, za którą Polacy również nie przepadają. Nawet 30% Polaków uprawia aktywność fizyczną tylko raz w miesiącu lub jeszcze rzadziej.   

– Zawsze podkreślamy, że badanie u optometrysty lub lekarza okulisty to podstawowy i pierwszy krok w trosce o wzrok. Natomiast zbilansowana dieta, aktywność fizyczna, ochrona oczu przed promieniowaniem UV czy nawilżanie za pomocą odpowiednich kropli też mają ogromne znaczenie – zaznacza dr n. biol. Robert Grabowski.

Dane z niektórych województw jeszcze bardziej niepokoją…

Mieszkańcy niektórych województw troszczą się o swój wzrok mniej lub bardziej niż pozostali. Przykładowo, aż 50% mieszkańców woj. dolnośląskiego uważa, że niewystarczająco dba o swoje oczy. Natomiast najgorzej stan swojego wzroku oceniają mieszkańcy woj. podkarpackiego oraz woj. warmińsko-mazurskiego (po 36%).

W Małopolsce część osób nie była u okulisty lub optometrysty od 10 lat – tak odpowiedziało 9% mieszkańców regionu. Natomiast w woj. pomorskim oraz woj. wielkopolskim 18% mieszkańców nigdy nie odwiedziło specjalisty w celu skontrolowania jakości widzenia. Nie lepiej jest też w woj. podlaskim, w którym 20% mieszkańców nigdy nie zbadała wzroku u okulisty lub optometrysty, a 19% było na takim badaniu 5-10 lat temu.

Wielkie Badanie Wzroku to ogólnopolska kampania organizowana przez markę Vision Express od 2017 roku. Jej celem jest zwiększenie świadomości Polaków dotyczącej konieczności regularnego badania wzroku, szczególnie w tak trudnym i obciążającym dla oczu czasie pandemii. W ramach kampanii prowadzone są akcje badania wzroku w ponad 240 salonach optycznych w całej Polsce. Badanie w ramach akcji można umówić na stronie www.wielkiebadaniewzroku.pl.

Artykuł Sponsorowany

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany