Są osoby, które zdążyły wprowadzić się do Poznania, rozpocząć i skończyć tutaj studia, nie doświadczając czegoś takiego jak przejście przejściem podziemnym pod rondem Kaponiera. Jak wyliczył wiceprezydent Poznania Maciej Wudarski, remont trwał bowiem 5 lat, 1 miesiąc i 6 dni.
Pierwotnie ten najważniejszy węzeł komunikacyjny Poznania planowano wyremontować jeszcze przed rozpoczęciem Euro 2012. Dość szybko te plany zweryfikowano, ale i tak później kolejne terminy ukończenia przebudowy przekładano jeszcze wielokrotnie.
Na przystanek PST trzeba jeszcze poczekać
31 sierpnia wreszcie zakończono wszystkie prace. Trwa jeszcze kontrola straży pożarnej, na 1 września zaplanowano kontrolę pracowników Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej. Tego samego dnia do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego skierowany zostanie wniosek o pozwolenie na użytkowanie obiektu [AKTUALIZACJA - rondo otwarto w sobotę, 3 września]
- Zakończenia prac budowlanych nie traktujemy jako powodu do specjalnego świętowania, choć cieszymy się, że wreszcie uda się przywrócić normalne funkcjonowanie tej części układu drogowego Poznania. W pełni zadowoleni będziemy za kilkanaście dni, kiedy oddamy do użytku poziom -2 obiektu, w tym przystanki PST - mówi Paweł Śledziejowski, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie i dodaje, że zmodernizowana Kaponiera powinna służyć poznaniakom co najmniej przez kilkadziesiąt lat, bez potrzeby gruntownej przebudowy.
Kaponierę wyposażono w nowy System Informacji Miejskiej, który będzie kierował pieszych do odpowiednich przystanków komunikacji zbiorowej i wskazywał kierunki dotarcia do określonych części miasta. System został przygotowany w jednolitej formie, która staje się wzorcem dla wszystkich obiektów drogowych w Poznaniu. Jeszcze przed oddaniem ronda do użytku przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego będą rozdawali pieszym w jego okolicach ulotki z mapą sieci tramwajowej i rozmieszczeniem przystanków komunikacji miejskiej.
Kaponiera w liczbach
W ciągu doby przez Kaponierę przejeżdża średnio 2580 pojazdów komunikacji zbiorowej: 1764 tramwaje, 678 autobusów dziennych i 138 autobusów nocnych. Tu krzyżują się trasy pojazdów dowożących pasażerów z odległych rejonów miasta: Dębca, Górczyna, Starołęki, Miłostowa, Franowa, a także os. Kopernika, Winograd, Piątkowa, Naramowic, Junikowa czy Ogrodów. Przed rozpoczęciem modernizacji codziennie przejeżdżało przez nie ponad 77 tysięcy pojazdów.
W trakcie przebudowy rondo wyposażono w system ITS, który zadba, by tramwaje i autobusy miały tutaj pierwszeństwo, co zapewni im punktualność. Tam, gdzie ITS już działa, przyspieszenie ruchu tramwajów sięgnęło 10 proc.
- Rondo Kaponiera stanie się najbardziej nowoczesnym i w pełni funkcjonalnym węzłem przesiadkowym. Węzłem bardzo ważnym, bo ulokowanym w samym sercu Poznania - mówi Piotr Snuszka, p.o. dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Przez Kaponierę poprowadzonych będzie 17 dziennych linii autobusowych i tramwajowych. Rondo stanie się także głównym węzłem przesiadkowym w nocy. W tym miejscu zbiega się większość, bo aż 16 spośród 20 nocnych linii autobusowych.
Podziemne poziomy
Dla przesiadających się pasażerów komunikacji miejskiej, a także pozostałych pieszych przeznaczony jest pierwszy podziemny poziom Kaponiery, oznaczony jako -1. Z czasem w lokalach umiejscowionych na tym poziomie pojawią się sklepy i punkty usługowe.
Ułatwieniem dla poruszających się między poziomami Kaponiery jest 26 par schodów ruchomych. Niepełnosprawni i osoby z wózkami dziecięcymi będą mogli korzystać z 13 wind. Na początku zarówno schody, jak i windy kursować będą między poziomem naziemnym a poziomem -1. Po oddaniu do użytku poziomu -2, będzie można zjechać nimi do ulokowanych tam przystanków PST.
Poziom -2, który będzie oddany do użytku we wrześniu, to nie tylko przystanki PST, ale też jeden z dwóch poziomów przeprojektowanego i przebudowanego parkingu podziemnego na ok. 300 aut. Jego operatorem - podobnie jak lokali handlowo-usługowych na poziomie -1 - jest Zarząd Komunalnych Zasobów Lokalowych. Parking rozpocznie działalność po wyborze najemcy.
Zasady ruchu na rondzie
Miejski Inżynier Ruchu przypomina, że na rondzie zabronione będzie przekraczanie przez pieszych wszystkich jezdni na poziomie 0 oraz wkraczanie na drogi i pasy rowerowe, w tym w szczególności na przejazd rowerowy przez ul. Zwierzyniecką.
Ruch na rondzie na wszystkich wjazdach i zjazdach będzie regulować sygnalizacja świetlna. Zarówno kierowcy, jak i rowerzyści nie powinni więc mieć kłopotu z poruszaniem się w tym miejscu. Wszyscy użytkownicy ronda powinni być jednak skoncentrowani na jeździe, bowiem po modernizacji Kaponiery będą musieli nauczyć się z niej korzystać na nowo.