Spis treści
PKP Intercity zaskakuje pasażerów
Choć kolej w Polsce od lat cieszy się niesłabnącą popularnością, a liczba pasażerów systematycznie rośnie, wiele osób podróżujących po kraju nie ukrywa rozczarowania tłokiem, przestarzałym taborem czy brakiem komfortu na dłuższych trasach. Szczególnie w sezonie wakacyjnym czy w weekendy zdobycie miejsca siedzącego w pociągu dalekobieżnym bywa nie lada wyzwaniem. Oczekiwania podróżnych są więc coraz większe, a standard usług powinien iść w parze z potrzebami nowoczesnej mobilności.
Na szczęście zmiany są już na horyzoncie i to rewolucyjne. PKP Intercity ogłosiło bowiem w ostatnim czasie zamówienie na pierwsze w historii Polski piętrowe pociągi dalekobieżne, które nie tylko zwiększą liczbę dostępnych miejsc, ale też zapewnią zupełnie nową jakość podróżowania.
Polecany artykuł:
PKP IC zamawia pierwsze w historii piętrowe pociągi dalekobieżne
Nowe dwupoziomowe składy będą rozwijać prędkość do 200 km/h i mają pomieścić minimum 480 pasażerów. Zaplanowano w nich przestrzeń zarówno dla osób podróżujących w pierwszej, jak i drugiej klasie, a komfort zapewnią ergonomiczne, rozkładane fotele z podnóżkami, indywidualne oświetlenie, stoliki, WiFi, gniazdka i porty USB. Pociągi zostaną wyposażone również w klimatyzację, system informacji pasażerskiej oraz monitoring.
Pojazdy będą posiadały część pierwszej klasy i drugiej klasy, strefę ciszy, przestrzeń dla dzieci, maszyny vendingowe wraz z przestrzenią do spożycia posiłków, miejsce na rowery oraz duże bagaże z możliwością ich zabezpieczenia. Będą również w pełni dostosowane do potrzeb podróżnych z niepełnosprawnościami - czytamy na pap-mediaroom.pl.
Polecany artykuł:
Kiedy piętrowe pociągi pojawią się na torach?
PKP Intercity planuje skierować nowe pociągi na najbardziej oblegane trasy krajowe, w tym m.in. z Warszawy do Gdańska, Krakowa, Wrocławia, Olsztyna, Białegostoku, Łodzi i Terespola. Jeśli harmonogram zostanie dotrzymany, pierwsi pasażerowie skorzystają z piętrowych składów już za około 3,5 roku.
Polskie fabryki – polskie miejsca pracy
Do przetargu na dostawę nowoczesnych składów przystąpiły dwa podmioty: Alstom Polska i Stadler Polska, które posiadają zakłady produkcyjne w Chorzowie i Siedlcach. W tych właśnie lokalizacjach mają powstać nowe pociągi, co oznacza znaczący impuls dla polskiego przemysłu kolejowego i miejscowego rynku pracy.
Zakład Alstom w Chorzowie ma długą, sięgającą XIX wieku historię i doświadczenie w produkcji pociągów dla całej Europy. Z kolei Stadler w Siedlcach to jeden z najnowocześniejszych ośrodków, w którym już wcześniej powstawały piętrowe pociągi dla Słowenii i Słowacji.
