Wybory 2019: Toruń ze specjalnym poradnikiem dla głosujących. Sprawdź ważne informacje!

2019-09-17 8:22 Marta Łazarska
Wybory parlamentarne 2019
Autor: archwiwum se.pl

Wybory parlamentarne 2019 zbliżają się wielkimi krokami. Gdzie wybrać się na wybory, jak upoważnić kogoś do oddania głosu czy w jaki sposób dopisać się do list? Takie wątpliwości mają mieszkańcy przed wyborami do Sejmu i Senatu RP. Urząd Miasta Torunia stworzył specjalną zakładkę w Biuletynie Informacji Publicznej, znajdziemy tam terminy, obwody głosowania, lokale oraz wzory wniosków. Jednak petenci często zostawiają wszystko na ostatnią chwilę.

Do wyborów został niecały miesiąc. Jeśli zameldowani torunianie chcą do nich przystąpić - tu sprawa jest najłatwiejsza. Wystarczy przyjść do odpowiedniego lokalu z dokumentem tożsamości, który posiada zdjęcie (paszport, dowód osobisty, prawo jazdy czy nawet legitymacja studencka) i możemy zakreślić krzyżyk przy danym nazwisku.

- Sprawa wygląda nieco inaczej, gdy do list chcemy się dopisać - na stałe czy też jednorazowo - mówi Grażyna Przybysz, dyrektor Wydziału Spraw Administracyjnych UMT.

Grażyna Przybysz, dyrektor Wydziału Spraw Administracyjnych UMT

Osoby, które zamieszkują na stałe w Toruniu, ale nie są zameldowane na pobyt stały - mogą złożyć wniosek do prezydenta Miasta Torunia o dopisanie do list wyborców. Wówczas, na podstawie decyzji administracyjnej zostają wpisane do rejestru i automatycznie znajdą swoje nazwisko na liście wyborców. Co się tyczy osób, które w dniu wyborów będą przebywać w Toruniu i nie mają zameldowania, nigdzie nie potrafią określić swojego miejsca zamieszkania, niemniej mają pełnię praw wyborczych - jeśli będą chciały głosować u nas w mieście - wówczas do 8 października powinny złożyć wniosek o dopisanie do list wyborców. Zostaną tam umieszczone jednorazowo, tylko na potrzeby głosowania parlamentarnego. W kolejnych wyborach lub referendach trzeba będzie tę czynność powtórzyć.

Jeśli ktoś chce się dopisać do list - należy złożyć wniosek najpóźniej tydzień przed wyborami. Urząd ma 5 dni na to, by go rozpatrzeć. Potrzebne będą również załączniki, które mają pokazać, że z Toruniem jesteśmy związani - Mogą być to tytuły prawne do lokalu, w którym mieszkamy, umowa o pracę, rozliczenia podatkowe, przyjmowana korespondencja, rachunki za media, dokumenty poświadczające pracę społeczną czy zaangażowanie się w jakąś działalność kulturalną - dodaje Przybysz. Możemy to zrobić do 8 października.

Z roku na rok czeka nas coraz więcej ułatwień. Dużą część formalności możemy załatwić drogą elektroniczną. Dla osób niepełnosprawnych z orzeczeniem o co najmniej umiarkowaną niepełnosprawnością oraz osoby powyżej 75. roku życia mogą oddać swój głos przez pełnomocnika. Ta zgoda musi być udzielona przez tego, który chce oddać oraz tę osobę, która będzie go reprezentować. To można zrobić do 4 października.

Urzędnicy apelują, by dopisywanie się do list nie zostawiać na ostatnią chwilę. Szczegóły znajdziecie TUTAJ.

Lokalne źródła informacji dla wyborców:

Pełnomocnik Prezydenta Miasta Torunia ds. wyborów - Jacek Mularz
ul. Wały gen. Sikorskiego 8, pokój nr 5, tel.: 56 611 87 22

Biuro Obsługi Urzędu, codziennie 7.30-15.30
Referat Organizacji, ul. Wały gen. Sikorskiego 10, pokój nr 34, tel.: 56 611 86 74, 56 61187 62
w sprawach organizacyjnych związanych z przygotowaniem wyborów
udzielanie informacji wyborcom niepełnosprawnym

Wydział Spraw Administracyjnych, codziennie 7.30-17.00
ul. Batorego 38/40, tel.: 56 611 83 50

- wydawanie zaświadczeń o prawie do głosowania
- dopisanie do spisu wyborców
- sprawdzenie w spisie wyborców
- zmiana obwodu głosowania
- głosowanie przez pełnomocnika

Wybory 2019: kiedy się odbędą?

Wybory parlamentarne 2019 to najbliższe wybory do Sejmu i Senatu, których data została wyznaczona przez prezydenta Andrzeja Dudę. Zgodnie z postanowieniem głowy państwa odbędą się one 13 października w całym kraju. Lokale wyborcze będą otwarte od godziny 7 do 21. Zgodnie z kodeksem wyborczym obywatele uprawnieni do głosowania wybiorą w nich 460 posłów i 100 senatorów.