Budowa stacji metra na Targówku

i

Autor: MARCIN WZIONTEK Budowa stacji metra na Targówku

Tak wygląda nowa stacja metra w Warszawie. Kiedy otworzą metro na Targówku? Padł termin [ZDJĘCIA, WIDEO]

2021-02-26 17:20

Stołeczni włodarze pochwalili się postępami prac na odcinku wschodnim-północnym II linii metra na Bródno. Reporterzy „Super Expressu” mogli na własne oczy zobaczyć jak wygląda obecnie stacja metra Kondratowicza, a nawet zwiedzić wydrążony tunel podziemnej kolejki. Mimo widocznych postępów prac, budowa jest mocno opóźniona. Urzędnicy i wykonawcy tłumaczą się problemami powstałymi w wyniku pandemii.

Postępy prac na budowie metra na Targówku. Tak wygląda nowa stacja

Niedawno zakończył się ważny etap w budowie II linii metra w Warszawie. Swoją pracę ukończyły tarcze drążące wschodnio-północny odcinek od stacji Trocka do stacji Bródno. Budowa mocno poszła do przodu jednak nie obyło się bez problemów. - Umowa na ukończenie tego odcinka była podpisana we wrześniu 2018 roku z założonym terminem realizacji trzy lata. Czyli kolejka powinna zacząć funkcjonować we wrześniu 2021 roku. Niestety pandemia odcisnęła swoje piętno na tej inwestycji i ustaliliśmy nowy termin - 24 sierpnia 2022 roku - wytłumaczył w rozmowie z „Super Expressem” Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.

NIE PRZEGAP: Tak wyglądają nowe stacje metra na Targówku. Zdjęcia robią wrażenie

Koronawirus dotknął zarówno zespoły projektowe, jak i pracowników obsługujących tarcze. - Aby całkowicie nie sparaliżować tej budowy przyjęliśmy pewien specjalny model postępowania. Jeżeli mieliśmy dwie kompletne ekipy do drążenia tarczami i można było uruchomić obie, zdecydowaliśmy się na to, żeby pracowała jedna, a druga ekipa była w rezerwie. W sytuacji, w której coś by się wydarzyło wśród pracowników tarcza nie przerywa pracy, bo druga rezerwowa ekipa wchodzi do tunelu - dodał prezes. 

Koronawirus dawał się we znaki na różnych etapach robót. - W zeszłym tygodniu na dwóch stacjach bródnowskich z uwagi na Covid musieliśmy wstrzymać prace. Wykonywaliśmy tylko prace utrzymaniowe. Teraz wracamy już na budowę, w pierwszym tygodniu marca powinniśmy już funkcjonować normalnie - powiedział na piątkowej konferencji prasowej Bartosz Sawicki, rzecznik prasowy wykonawcy, firmy Gulermak. 

Wcześniej trzeba było zmieniać harmonogram pracy tarcz i opóźnić ich start. - Niejednokrotnie musieliśmy wprowadzać pracę rotacyjną. Odseparowaliśmy pracowników, wynajmowaliśmy pojedyncze mieszkania, by drążenie zakończyć - dodał rzecznik. 

Ostatnia prosta

Na szczęście zasadnicza budowa została już praktycznie ukończona. - Mamy tutaj 2/3 prac zrealizowanych. Teraz wykonawca przystępuje do prac wykończeniowych - to także wymagające roboty związane z wyposażeniem tuneli w instalację i torowisko - powiedział w piątek wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski. Na stacjach widać już elementy konstrukcji schodów ruchomych, robotnicy wykonują prace murarskie i zainstalowane są podzespoły stacji energetycznych. 

Budowa metra z gigantycznym opóźnieniem. Wszystko przez koronawirusa

Muzeum w metrze

Metro Warszawskie ma w planach też pewną niespodziankę dla pasażerów. Urzędnicy chcą zamienić jedną z budowanych stacji w muzeum. - Kule, karabiny, niewybuchy, amunicja, ale i rogi czy czaski zwierząt żyjących tysiące lat temu… to znaleźliśmy w ziemi podczas drążenia tunelu. Ustaliliśmy z Państwowym Muzeum Archeologicznym, że po zakończeniu prac zrobimy wystawę z tych znalezisk. Zastanawiamy się także, nad pozostawieniem niektórych z nich na stacji Kondratowicza. Czy to wbudowane w posadzkę, czy w ścianę, tak by pasażerowie mogli na co dzień kontaktować się z tą historią, która w tym miejscu kiedyś była - wyjawił nam prezes Jerzy Lejk. 

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki