Trzaskowski zbuduje most. Przeprawa połączy Bulwary z Pragą

i

Autor: Marek Kudelski/Super Express Trzaskowski zbuduje most. Przeprawa połączy Bulwary z Pragą

Trzaskowski buduje most! Najciekawsza architektonicznie przeprawa w stolicy przeprawa połączy Bulwary z Pragą [WIZUALIZACJA]

2021-03-11 11:17

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski zapewnił dziś (11 marca), że w ciągu trzech lat powstanie nowy most łączący Bulwary Wiślane z Pragą-Północ. Pierwszy taki w Warszawie, bo przeznaczony tylko dla pieszych i rowerzystów. - Będzie to most symboliczny. Ma symbolizować wyjście Warszawy z pandemii - buduje ideologię do tej inwestycji przewodnicząca rady miasta Ewa Malinowska-Grupińska. O planach budowy kładki przez Wisłę słyszymy od kilku lat. Dlaczego teraz ma być już "most", nie "kładka"? Skąd dokąd dokładnie? Kiedy zacznie się budowa? Jak ma wyglądać nowy most? Odpowiedzi na te pytania w tekście i GALERII.

- Ta inwestycja będzie najciekawszą architektonicznie przeprawą w stolicy. Z podobnych konstrukcji słyną inne miasta na świecie – warto wspomnieć choćby Millenium Bridge w Londynie czy szereg ikonicznych przepraw w nadrzecznym parku Madrid Rio – zapowiada inwestycję prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Kilkuletnie plany stworzenia mostu w końcu z planów przerodzą się w rzeczywistość. Będzie to jeden z najdłuższych mostów pieszo-rowerowych świata. Połączy on dwie części Wisły. Będzie miał około 500 metrów i różne szerokości. W Śródmieściu na most będzie można wjechać w dwóch miejscach. Jedna odnoga będzie się zaczynać przy barze mlecznym Syrenka, który znajduje się na Bulwarach nad Wisłą (jedna na wysokości bulwaru Gen. Pattona, druga na wysokości Karowej), a po stronie Pragi most zakończy się na wysokości ul. Okrzei.

- Przyszedł czas na nowy etap rozwoju miasta, które będzie dobre do mieszkania i rozrywki – mówi Rafał Trzaskowski. Zmieniamy Warszawę, żeby było więcej przestrzeni dla osób, które nie korzystają z samochodów albo potrzebują ruchu – dodaje prezydent Warszawy. Dodatkowo most ma mieć wartość symboliczną dla warszawiaków. - Ten most miałby symbolizować  wyjście z pandemii – mówi pomysłodawca tego projektu Ewa Malinowska-Grupińska. Bo ludzie są już spragnieni wyjścia na powietrze i spotykania się nad Wisłą, a ten most ma temu służyć. - Warszawa potrzebuje nowych, pięknych przepraw przez rzekę. A ta przeznaczona jedynie dla pieszych i cyklistów będzie naprawdę unikalna, tym bardziej że wyłoniony w konkursie projekt wpisuje się w pejzaż miasta i będzie jego rozpoznawalnym fragmentem – uważa Ewa Malinowska-Grupińska. 

Koszt tej inwestycji będzie ogromny. Prezydentowi udało się jednak - mimo trudnej sytuacji finansowej - znaleźć pieniądze w budżecie miasta na tę inwestycję, choć jak sam przyznaje - nie było łatwo. Wieloletnie plany, projekty i pomysły znajdą w końcu swoje urzeczywistnienie.

Żołnierze skończyli budowę mostu pontonowego
most warszawa bulwary mapa

i

Autor: GRAFIKA SE Jerzy Frątczak

- Inwestycja była planowana od wielu miesięcy – mówi Rafał Trzaskowski. Prezydent Warszawy przyznaje, że sytuacja budżetowa jest trudna, ale udało mu się wygospodarować pieniądze. Według szacunków, nowy most przez Wisłę będzie kosztować nawet 180 mln złotych - Mamy nadzieję że będzie tańszy - informuje prezydent.

Na najbliższej sesji Rady Warszawy 18 marca mają zostać przyznane fundusze.

- Wówczas jesteśmy gotowi do ogłoszenia przetargu. Koncepcja wyglądu mostu została wybrana w konkursie, który wygrała firma Schuessler-Plan. W nagrodę firma otrzymała możliwość wykonania tego projektu - mówi Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich, który będzie odpowiadać za realizację inwestycji.

Pierwsze prace na bulwarach miałyby ruszyć już jesienią, a most ma być gotowy na przełomie 2023-2024 roku.

- Ja się bardzo cieszę, że prezydent coś wreszcie buduje. W założeniu jednak most przez Wisłę miał łączyć Starówkę, rejon Krakowskiego Przedmieścia ze Starą Pragą. Połączenie  tylko obu brzegów Śródmieścia i Pragi daje nadal kładkę, niezależnie jak to prezydent Rafał Trzaskowski nazywa. Moim zdaniem to zmarnowana szansa na realne połączenie tych dwóch turystycznie atrakcyjnych rejonów Warszawy - komentuje były prezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz, przez wiele lat odpowiedzialny za stołeczne inwestycje.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki