
Warszawa. Tramwaje nie pojadą na Ochotę
W nocy z niedzieli na poniedziałek (z 6 na 7 lipca 2025 r.) ruszy nowatorski remont rozjazdów tramwajowych na placu Zawiszy. Pierwszy w Polsce na taką skalę! Poskładają betonowe rozjazdy ze 121 gotowych elementów, wyprodukowanych w Krakowie i przywiezionych do Warszawy specjalnym transportem kolejowym. Dzięki nowatorskiej metodzie opracowanej w krakowskiej firmie KZN Bieżanów - przewidującej użycie gotowych prefabrykatów przywożonych i składanych na miejscu - remont rozjazdów tramwajowych na placu Zawiszy będzie trwał miesiąc, a nie trzy miesiące. To olbrzymia oszczędność czasu, biorąc pod uwagę fakt, że skrzyżowanie Grójeckiej, Towarowej i Al. Jerozolimskich to jedno z bardziej ruchliwych miejsc w Warszawie.
Na bocznicy kolejowej przy ul. Prymasa Tysiąclecia leżą już 9-tonowe elementy nowego placu, które przyjechały z Krakowa.
- Największy i najcięższy – 23 tonowy, przyjedzie jako ostatni i trafi na plac jako pierwszy, niemal od razu po transporcie – wyjaśnia logistykę przedsięwzięcia Szymon Sroka, kierownik kontraktu z KZN Rail, który odpowiada za realizację warszawskiego remontu.
- Na wykorzystanie technologii wielkogabarytowych płyt zdecydowaliśmy się po raz pierwszy, bo musieliśmy maksymalnie skrócić czas remontu i w jego trakcie zachować ruch samochodowy – mówi wiceprezes Tramwajów Warszawskich Konrad Niklewicz.
Remont został podzielony na trzy etapy tak, by plac był przejezdny, choć ciasno będzie na pewno.
Pierwszy etap rewitalizacji jednego z najważniejszych skrzyżowań stolicy potrwa od 7 do 13 lipca. Skupi się na wlocie od strony ulicy Grójeckiej. Pasażerowie muszą liczyć się z objazdami i zmianami w rozkładzie jazdy.
- Linia 9: Z Pragi dojedzie tylko do pętli przy placu Starynkiewicza.
- Linie 18 i 33: Będą kursowały z PKP Służewiec i Metra Młociny do przystanków Och-Teatr od strony placu Narutowicza i Filtrowej.
- Linia 78: Zmieni trasę i z placu Zawiszy pojedzie Alejami Jerozolimskimi na Pragę, do pętli Kawęczyńska-Bazylika.
- Linia 7: Zostaje zawieszona na czas remontu.
- Linie Z-9 i Z14: Zostaną wydłużone do placu Starynkiewicza.
Autobusy na objazdach
Zmiany dotknęły również autobusy, które z placu Zawiszy jechały ulicą Raszyńską i dalej Żwirki i Wigury. Linie 128, 175, N32 i 504 zostały skierowane na objazdy.
- Objazd: autobusy pojadą ulicami Grójecką i Niemcewicza.
- Przystanek zastępczy: przy placu Zawiszy autobusy zatrzymają się na ulicy Grójeckiej za placem, na przystanku Pl. Zawiszy 04 zamiast na ulicy Raszyńskiej przy hotelu.
Utrudnienia dla kierowców
W związku z remontem placu Zawiszy kierowcy również muszą przygotować się na spore utrudnienia. Zamknięty został przejazd przez tory tramwajowe po stronie ulicy Grójeckiej.
- Kierowcy z ulicy Towarowej nie pojadą prosto przez plac do Raszyńskiej i nie skręcą w Aleje Jerozolimskie.
- Nie będzie także skrętu w lewo z Al. Jerozolimskich w Raszyńską.
- Objazd: zalecany objazd poprowadzi ulicami: Wawelską, aleją Niepodległości, Chałubińskiego i aleją Jana Pawła II do Prostej.
- Zwężenia: obie jezdnie ulicy Towarowej pomiędzy placem a zawrotką na wysokości Platynowej będą zwężone o pasy przy torowisku. Na nitce Grójeckiej w kierunku placu będzie zamknięty jeden z pasów do skrętu w Towarową. O jeden pas mniej będzie także na Raszyńskiej pomiędzy Koszykową a placem Zawiszy, a także na samym rondzie – do Towarowej będą prowadziły dwa pasy, z jednego z nich będzie można skręcić w Aleje Jerozolimskie w stronę Dworca Zachodniego.
Co z rowerzystami i pieszymi?
Rowerzyści muszą liczyć się z zamkniętym przejazdem przez Grójecką. Piesi ominą plac budowy wyznaczonym korytarzem.
Remont placu Zawiszy to duże wyzwanie dla wszystkich mieszkańców Warszawy. Miejmy nadzieję, że utrudnienia potrwają jak najkrócej, a po zakończeniu prac plac Zawiszy odzyska swój blask.
Polecany artykuł: