Tak zmienia się Warszawa Zachodnia

i

Autor: Martyn Jandula, PKP PLK Jest europejsko

To nie Berlin Hauptbahnhof. To Warszawa Zachodnia. Tak zmienia się największy dworzec w Polsce

2022-01-16 19:06

Trwa przebudowa stacji Warszawa Zachodnia. To jeden z największych dworców w Polsce pod względem liczby pasażerów. Od niedzieli 16 stycznia podróżni korzystają z kolejnego nowego peronu. Do platformy nr 6 dołączył peron nr 7. Budowane jest zadaszenie, szerokie przejście podziemne, centrum sterowania ruchem. Wkrótce prace przeniosą się na pozostałą część stacji.

Trwa przebudowa stacji Warszawa Zachodnia. Od 16 stycznia podróżni na tej stacji korzystają już z kolejnego nowego peronu - numer 7. Analogicznie do otwartego w grudniu peronu nr 6, dostęp do pociągów będzie pod nowym szerokim zadaszeniem. Peron jest oświetlony nowoczesnymi lampami LED. Przygotowano ławki i dwie osłonięte „poczekalnie”. Informacje zapewniają tablice i gabloty z rozkładami. Z nowego peronu nr 7 przewidywana jest odprawa około 30 pociągów dalekobieżnych i regionalnych. Dojście do nowego peronu nr 7, na obecnym etapie przebudowy stacji, zapewni kładka.

Podróżni korzystają z 200-metrowego odcinka kładki od ul. Tunelowej. Tędy zapewniony jest dostęp na perony nr 6, 5 a od 16 stycznia do peronu nr 7. Od peronu nr 5 otwarte jest przejście podziemne w stronę Al. Jerozolimskich. - Na stacji prowadzone są prace związane z budową peronu nr 8 oraz przejścia podziemnego i tunelu tramwajowego. Na stacji i w jej obrębie ułożono dotychczas 6 km nowych torów i sieci trakcyjnej, którą rozwieszono na ok. 150 słupach. Zamontowano 43 rozjazdy - informuje Karol Jakubowski z PKP PLK. 

Kończy się też część prac przy zadaszeniu hali peronowej. Wykonawca montuje panele wysokiej wiaty nad peronem nr 8. Obiekt na wysokości 11 m przykryje osiem peronów. Również kładka dla pieszych zyskuje obudowę miedzianego koloru. Powstaje lokalne centrum sterowania z komputerowymi urządzeniami. Gotowa jest elewacja budynku. W środku układane są instalacje i prowadzone są roboty wykończeniowe. LCS zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego - dodaje Jakubowski.

- Przebudowa stacji Warszawa Zachodnia rozpoczęła prace na warszawskiej średnicy. Prace zakończą się tu w 2023 roku. Wtedy rozpoczną się dalsze modernizacje na linii średnicowej oraz na Warszawie Wschodniej - powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK.

Na Warszawie Zachodniej wszystkie perony będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Inwestycja warta jest ponad 2 miliardy zł. A tak stacja ma wyglądać po zakończeniu prac w 2023: 

Oddanie do użytku pierwszego zmodernizowanego peronu i kładki dla pieszych na dworcu Warszawa Zachodnia

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki