Warszawskie Czwartki: Dwie stacje metra na Pradze

2014-05-29 4:00

Już niebawem podziemna kolej przejedzie pod Wisłą na Pragę. Dla prawobrzeżnej Warszawy będzie to ogromna zmiana - nie tylko poprawi się komunikacja z centrum, lecz także wygląd i estetyka miejskiej przestrzeni.

Na Pradze będą dwie stacje centralnego odcinka II linii metra - Stadion Narodowy pod ulicą Sokolą przy skrzyżowaniu z Zamoyskiego oraz Dworzec Wileński pod skrzyżowaniem ul. Targowej z al. Solidarności.

Na razie widać tylko kolorowe zadaszenia wejść do stacji. To będzie charakterystyczny widok dla II linii - lekkie szklane konstrukcje zadaszeń są tak "przełamane", że tworzą literę M widoczną z daleka. Na stacji Stadion Narodowy napotkamy już zamontowane daszki w kolorze jasnej, żywej zieleni. Mają się kojarzyć z murawą stadionu piłkarskiego, zwłaszcza że można je obserwować na tle elewacji stacji PKP Stadion Narodowy wykonanej z przeplatających się tafli szkła przezroczystego i barwionego na czerwono. I stacja w sercu Pragi - Dworzec Wileński. Tu widać niebieskie zadaszenia w pełnej krasie - zamontowano je już na niemal wszystkich wejściach do metra.

Zobacz: Moja Mała Ojczyzna : Miasto z potencjałem i bogatą historią

Podziemne miasto

Pod ziemią powstała natomiast olbrzymia budowla stacji i torów odstawczych - ma długość 400 m i sięga niemal od ul. Białostockiej aż do 11 Listopada. Pod samym placem jest ogólnodostępna galeria, na której będą punkty handlowo-usługowe i z której będzie można wyjść na przystanki komunikacji miejskiej i na chodniki po każdej stronie skrzyżowania.

Ulica Targowa zostanie wyremontowana, przy Ząbkowskiej powstaną przejścia dla pieszych na poziomie ziemi. Tramwaje Warszawskie wyremontują swoje torowiska, będą nowe przystanki na placu Wileńskim ustawione tak, aby ułatwić przesiadki. Sam plac stanie się dostępną wspólną przestrzenią - otrzyma nowe chodniki, zieleń, pojawią się tam meble miejskie.

Zielono przy Zamoyskiego

Stadion Narodowy to tak naprawdę dwie stacje - są tam dwa perony - jeden dla centralnego odcinka, drugi wybudowano dla odgałęzienia linii metra w kierunku Gocławia. To będzie jedyna stacja podziemnej kolei, do której wpada światło słoneczne. Świetliki umieszczone są w podporach podtrzymujących strop, które ku górze rozszczepiają się niczym korony drzew.

Nad stacją powstaje natomiast pierwszy odcinek praskiej części Trasy Świętokrzyskiej. Dwie nowe jezdnie, chodniki i drogi rowerowe połączą Wybrzeże Szczecińskie

z ul. Zamoyskiego. Ważnym elementem plastycznego wystroju stacji centralnego odcinka II linii metra są ściany zatorowe na wysokości peronu z nazwami stacji. Zaprojektował je artysta plastyk Wojciech Fangor. Kolorowe napisy są umieszczone na tle o takim kolorze, jaki jest charakterystyczny dla danej stacji, czyli w takim, jakie są zadaszenia. Dodatkowo jeszcze sufity stacji pokryte są kubikami tłumiącymi hałas i osłaniającymi podwieszone instalacje, które także są w kolorach stacji, np. na Stadionie Narodowym - zielone. Zakończenie budowy centralnego odcinka II linii metra planowane jest na jesień 2014 r. Pociągi będą pokonywać całą trasę w ok. 10-12 min. Odcinek centralny jest kręgosłupem II linii - w przyszłości zostanie rozbudowana z ronda Daszyńskiego na Bemowo, a z Dworca Wileńskiego na Targówek.

 

Centralny odcinek II linii metra to:

* 7 stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion

Narodowy, Dworzec Wileński,

* czas przejazdu: 10-12 min

* częstotliwość kursowania:

co 1,5-2 min.

* początek kursowania: 2014 r.

* koszt budowy: 4,117 mld zł

* w tym dofinansowanie z UE: 2,7 mld zł

* koszt zakupu wagonów:

1,06 mld zł

* wykonawca: konsorcjum Astaldi, Gülermak, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów

* najpłytsza stacja: Rondo Daszyńskiego - 12 m poniżej gruntu

* najgłębsza stacja: Nowy Świat - 27 m

* długość peronów na stacji - 120 m

* długość tuneli - 4,2 km

* długość tunelu pod dnem Wisły - 870 m

* długość łącznika pomiędzy I a II linią - 533 m

ZAPISZ SIĘ: Codzienne wiadomości Super Expressu na e-mail

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki