Urzędnicy oszczędzają na bezpieczeństwie?

Wyremontują most Poniatowskiego po kosztach. Drogowcy rozstrzygnęli przetarg i wybrali tańszego o 11 mln zł wykonawcę

2022-11-10 7:55

Wiadukt mostu Poniatowskiego zostanie wyremontowany. Przynajmniej po części. Dlaczego? Urzędnicy z Zarządu Dróg Miejskich szukają oszczędności i wybrali ofertę, która jest o ponad 11 mln zł tańsza niż w pierwotnym przetargu, który unieważnili. Wiąże się to z tym, że wykonawca pominie na przykład wymianę dylatacji.

Urzędnicy z ZDM szukają oszczędności 

Miejscy urzędnicy od dawna przymierzają się do generalnego remontu mostu Poniatowskiego. Gdy otworzyli oferty w swoim pierwszym przetargu stwierdzili, że są za drogie i unieważnili postępowanie. Wtedy wykonawcy proponowali kwoty w przedziale 89,2 – 95,9 mln zł. Urzędnicy odłożyli więc pilnie potrzebny remont i po czasie ogłosili kolejny przetarg licząc na to, że będzie taniej. Udało się… 9 września, drogowcy otworzyli koperty. Zgłosiły się trzy firmy: Intop Warszawa (79 mln 517 tys. 894 zł brutto), Primost Południe (85 mln 997 tys. 161 zł brutto) i Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe "Mosty" (77 mln 822 tys. 76 zł brutto). Równo dwa miesiące później drogowcy ogłosili, że przeanalizowali oferty i wybrali najtańszą ofertę „Mostów”. Po podpisaniu umowy firma będzie miała dwa lata na wykonania remontu.

Remont po kosztach, w tańszej wersji

Zadanie nie obejmuje jednak opcji, która umożliwia realizację inwestycji w nieco szerszym zakresie, czyli wraz z wymianą dylatacji wiaduktu. Wtedy zadanie byłoby o kilkanaście mln zł droższe, a przecież urzędnicy szukają oszczędności. - Skłaniamy się jednak do podstawowego zakresu – skomentował Jakub Dybalski z ZDM.

Remont mostu Poniatowskiego. Co zostanie odnowione?

Niemniej jednak wiadukt mostu Poniatowskiego przejdzie remont. Będzie się on odbywał na niemal całym odcinku, czyli od przystanku kolejowego Warszawa Powiśle do ul. Wioślarskiej. Prace obejmą szkielet wiaduktu, składający się m.in. z 87 filarów i przyczółków posadowionych na palach. Robotnicy odnowią elementy betonowe i kamienne, a także mury oporowe. Zabezpieczą też stalowe elementy przed korozją.

Przejście podziemne nigdy nie było remontowane

Remont obejmie również przejście podziemne pod Al. Jerozolimskimi po zachodniej stronie mostu, które m.in. łączy dwa przystanki tramwajowe. - Przejście powstało w latach 1986-1989 i od momentu oddania do użytku przechodziło tylko drobne prace konserwatorskie. Teraz zostanie poddane pierwszej tak dużej odnowie – dodał rzecznik ZDM.

Jakie utrudnienia dla kierowców?

Remont odbędzie się zgodnie z zaleceniami wydanymi przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Będzie dotyczyły tylko konstrukcji wiaduktu, jezdnia dla aut nie zostanie wymieniona. Remont nie będzie się więc jednak wiązał ze zmianami w organizacji ruchu i utrudnieniami dla kierowców.

Most Poniatowskiego sypie się na głowę. Urzędnicy odkładają remont, bo nie mają pieniędzy
Sonda
Czy remonty dróg w Warszawie są potrzebne?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki