Praca zdalna jest stresująca i niezdrowa dla... kręgosłupa. GIMNASTYKUJ się!

2021-01-14 18:00 abe
Praca zdalna w urzędach. Do kiedy potrwa? Kiedy będą otwarte urzędy?
Autor: pixabay Praca zdalna w urzędach. Do kiedy potrwa? Kiedy będą otwarte urzędy?

Z badań MultiSport Index 2020 wynika, że prawie dwie trzecie pracujących w systemie home office jest zestresowanych, a naukowcy z Politechniki Opolskiej wykazali, że ma ona destrukcyjny wpływ na kręgosłup, a WHO ogłasza, że i przyczynia się do... tycia. Jak widać rażenie koronawirusa jest szerokie.

W obawie przed zakażeniem wielu pracowników biurowych, pracuje – ciągle lub na zmiany – w systemie pracy zdalnej. Wbrew pozorom nie jest ona taka fajna. Gdyby taką była, to 63 proc. ją wykonujących nie odczuwałoby negatywnych skutków pracy w „hołm ofisach”. – W najbliższej przyszłości może to być jeden z głównych powodów rosnącej absencji pracowniczej. Przed COVID-19 pojawiały się szacunki ZUS pokazujące dziesiątki tysięcy utraconych dni pracy rocznie, m.in. z powodu nadmiernego stresu i chorób. Jednym z wyzwań dla pracodawców po pandemii będzie wyhamowanie tego trendu – zauważa w rozmowie z agencją Newseria Bartosz Józefiak z Benefit Systems, realizatora MultiSport Indeksu. Kadrę naukową Wydziału Wychowania Fizycznego i Fizjoterapii Politechniki Opolskiej interesowało, jak praca zdalna oddziałuje na kręgosłupy ją wykonujących. Dr Przemysław Domaszewski odpowiada PAP: destrukcyjnie.

prof. Ernest Kuchar: Szczepionka jest mniej ryzykowna niż powikłania po koronawirusie [Super Raport]

– Przy pracy zdalnej straciliśmy dodatkową aktywność fizyczną, której nawet nie zauważaliśmy. Mam tutaj na myśli wyjście z domu, pójście na autobus, pokonywanie schodów w pracy, przechodzenie z miejsca na miejsce, chodzenie do toalety na końcu korytarza. W przypadku pracy zdalnej wszystko mamy w bliskim zasięgu, większość osób siedzi przy komputerze non stop. To samo dotyczy dzieci, które w pozycji siedzącej spędzają cały dzień: najpierw nauczanie zdalne, następnie odpoczynek przed telewizorem a później jeszcze gry na komputerze. Bardzo ciężko zachować równowagę pomiędzy aktywnością a siedzeniem, które jako pozycja jest dla nas gorsze niż stanie. Przypominam, że naturalną postawą naszego organizmu jest postawa stojąca – podkreśla naukowiec.

I dlatego, zdrowiej jest pracować stojąc przy pulpicie niż siedząc nawet w najwygodniejszym fotelu. Jako, że w realu jest odwrotnie, to siedząc, przykurczają się uda z przodu, co z kolei przyciąga biodra. Wtedy zwiększa się lordoza, czyli wygięcie, odcinka lędźwiowego. To będzie zwiększać kifozę (skrzywienie kręgosłupa) odcinka piersiowego i wyginać mocniej odcinek szyjny kręgosłupa. Dlatego też, po całym dniu siedzenia przed komputerem warto się pogimnastykować. Tym bardziej, że pracza zdalna sprzyja obrastaniu tłuszczem. WHO podało, że pandemia sprzyja przybieraniu na wadze, statystycznie 2 kg.

Najnowsze
Najnowsze artykuły