Egzamin ósmoklasisty 2021. To trzeba umieć na egzamin ósmoklasisty 2021 z języka polskiego

i

Autor: Engin_Akyurt/cc0/Pixabay.com Egzamin ósmoklasisty 2021. To trzeba umieć na egzamin ósmoklasisty 2021 z języka polskiego

Egzamin ósmoklasisty 2021. To trzeba umieć na egzamin ósmoklasisty 2021 z języka polskiego

2021-05-21 9:24

Egzamin ósmoklasisty 2021 z języka polskiego zainauguruje tegoroczne egzaminy dla uczniów kończących podstawówkę. Od wtorku 25 maja od godz. 9 będą oni mieli dokładnie 120 minut na uporanie się ze wszystkimi poleceniami. W poprzednim roku czekały na nich 22 zadania. Centralna Komisja Egzaminacyjna już dawno opublikowała na swoich stronach podstawę programową obowiązującą na egzamin ósmoklasisty 2021 z języka polskiego, informując również o lekturach, z którymi trzeba się zapoznać.

Egzamin ósmoklasisty 2021. To trzeba umieć na egzamin ósmoklasisty 2021 z języka polskiego

Egzamin ósmoklasisty 2021 z języka polskiego rozpocznie się we wtorek 25 maja o godz. 9. Uczniowie będą mieli na rozwiązanie wszystkich poleceń 120 minut. W poprzednim roku zadań było 22. Centralna Komisja Egzaminacyjna informuje na swoich stronach o podstawie programowej obowiązującej na egzamin ósmoklasisty 2021 z języka polskiego i liście lektur obowiązkowych i uzupełniających.

Zobacz: Egzamin ósmoklasisty 2021: Język polski. Lektury, wymagania, powtórki. Tutaj znajdziesz arkusze CKE i odpowiedzi [RELACJA NA ŻYWO]

- W 2021 roku uczniowie poznają swoje wyniki 2 lipca, natomiast 9 lipca każdy uczeń otrzyma zaświadczenie o szczegółowych ‎wynikach egzaminu ósmoklasisty - informuje CKE.

Egzamin ósmoklasisty 2021 z języka polskiego zbliża się wielkimi krokami, dlatego w galerii pod tekstem zamieściliśmy się także arkusze z odpowiedziami z egzaminu próbnego ósmoklasisty 2021 z języka polskiego.

Czytaj też: Quiz. Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego. To musisz wiedzieć, żeby zdać!

Egzamin ósmoklasisty 2021 z języka polskiego - podstawa programowa

Kształcenie literackie i kulturowe:

  • Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich oraz innych tekstów kultury
  • Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii
  • Kształtowanie umiejętności uczestniczenia w kulturze polskiej i europejskiej, szczególnie w jej wymiarze symbolicznym i aksjologicznym
  • Rozwijanie zdolności dostrzegania wartości: prawdy, dobra, piękna, szacunku dla człowieka i kierowania się tymi wartościami
  • Kształcenie postawy szacunku dla przeszłości i tradycji literackiej jako podstawy tożsamości narodowej
  • Poznawanie wybranych dzieł wielkich pisarzy polskich w kontekście podstawowych informacji o epokach, w których tworzyli (zwłaszcza w klasach VII i VIII)
  • Rozwijanie zainteresowania kulturą w środowisku lokalnym i potrzeby uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych

Kształcenie językowe

  • Rozwijanie rozumienia wartości języka ojczystego oraz jego funkcji w budowaniu tożsamości osobowej ucznia oraz wspólnot: rodzinnej, narodowej i kulturowej
  • Rozwijanie rozumienia twórczego i sprawczego charakteru działań językowych oraz formowanie odpowiedzialności za własne zachowania językowe
  • Poznawanie podstawowych pojęć oraz terminów służących do opisywania języka i językowego komunikowania się ludzi
  • Kształcenie umiejętności porozumiewania się (słuchania, czytania, mówienia i pisania) w różnych sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych, w tym także z osobami doświadczającymi trudności w komunikowaniu się
  • Kształcenie umiejętności poprawnego mówienia oraz pisania zgodnego z za-sadami ortofonii oraz pisowni polskiej
  • Rozwijanie wiedzy o elementach składowych wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz ich funkcjach w strukturze tekstów i w komunikowaniu się

Tworzenie wypowiedzi

  • Usprawnianie czynności fonacyjnych, artykulacyjnych i prozodycznych uczniów
  • Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w określonych formach wypowiedzi ustnych i pisemnych
  • Kształcenie umiejętności wygłaszania, recytacji i interpretacji głosowej tek-stów mówionych, doskonalenie dykcji i operowania głosem
  • Rozpoznawanie intencji rozmówcy oraz wyrażanie intencji własnych, rozpoznawanie języka jako działania (akty mowy)
  • Rozwijanie umiejętności stosowania środków stylistycznych i dbałości o estetykę tekstu oraz umiejętności organizacji tekstu
  • Poznawanie podstawowych zasad retoryki, w szczególności argumentowania, oraz rozpoznawanie manipulacji językowej
  • Rozbudzanie potrzeby tworzenia tekstów o walorach estetycznych i podejmowania samodzielnych prób literackich

Samokształcenie

  • Rozwijanie szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości
  • Rozwijanie umiejętności samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania
  • Rozwijanie umiejętności rzetelnego korzystania ze źródeł wiedzy, w tym stosowania cudzysłowu, przypisów i odsyłaczy oraz szacunku dla cudzej własności intelektualnej
  • Kształcenie nawyków systematycznego uczenia się oraz porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania
  • Zachęcanie do rozwijania swoich uzdolnień przez udział w różnych formach poszerzania wiedzy, na przykład w konkursach, olimpiadach przedmiotowych

Próbny egzamin ósmoklasisty 2021: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE z próbnego egzaminu sprawdzisz tutaj

Ósmoklasiści napisali egzamin z języka polskiego

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki