Jak utworzyć Internetowe Konto Pacjenta, jak zapisać się na szczepienia? Krok po kroku [PORADNIK]

2021-04-20 11:41

Jak utworzyć konto pacjenta, jak zapisać się na szczepienia? To pytanie zadaje sobie w ostatnich dniach coraz więcej osób. Specjalnie dla naszych czytelników przygotowaliśmy obszerny praktyczny poradnik, który krok po kroku wyjaśnia jak założyć Internetowe Konto Pacjenta, jak utworzyć profil zaufany i wreszcie, jak zapisać się na szczenienia. Sposobów jest kilka, a dzięki naszemu poradnikowi będziecie mogli wybrać taki, który najbardziej Wam odpowiada. Przypominamy, że rozpoczęły się szczepienia przeciw COVD-19 osób w wieku 40-59 lat. Od 1 kwietnia zapisywali się na termin ci, którzy w styczniu i lutym zgłosili chęć zaszczepienia. Od 12 kwietnia zapisują się pozostali, dzień po dniu kolejny rocznik, według harmonogramu.

 Jak utworzyć konto pacjenta, jak zapisać się na szczepienia? Krok po kroku [PORADNIK]

i

Autor: Shutterstock/ Creative Commons Jak utworzyć konto pacjenta, jak zapisać się na szczepienia? Krok po kroku [PORADNIK]

Internetowe Konto Pacjenta (IKP)  to rewolucyjne narzędzie w systemie ochrony zdrowia, ma ułatwić pacjentom wygodne korzystanie z usług cyfrowych i uporządkować rozproszone dotąd informacje medyczne o naszym stanie zdrowia w jednym miejscu. To bezpłatne konto ma każdy, kto ma PESEL. Wystarczy się tylko zalogować. 

Internetowe Konto Pacjenta udostępnia Ci informacje o Twoim przeszłym, aktualnym lub planowanym leczeniu i pozwala załatwić szereg spraw bez konieczności wizyty w przychodni lub poradni.

Konferencja ministra Dworczyka. Nowy harmonogram szczepień

Jak założyć Internetowe Konto Pacjenta?

Wchodzisz na stronę pacjent.gov.pl i logujesz się. Nie musisz rejestrować konta, ale żeby się zalogować, potrzebujesz elektronicznego podpisu.

Możesz wybrać jeden z kilku sposobów logowania się: 

  • profil zaufany — to Twój bezpłatny, elektroniczny podpis, dzięki któremu załatwisz urzędowe sprawy online. Bez wychodzenia z domu załatwisz profil zaufany, jeśli jesteś klientem bankowości elektronicznej PKO Bank Polski SA, Santander, Banku Pekao, mBanku, ING Banku Śląskiego, Alior Bank, Millennium Bank, T-Mobile Usługi Bankowe oraz platformy Envelo. 

Jeśli masz już profil zaufany, system da Ci możliwość zalogowania się za pomocą banku lub innego dostawcy PZ. tymczasowy profil zaufany — jeśli jesteś w wieku co najmniej 70 lat, możesz założyć tymczasowy profil zaufany, kontaktując się z urzędnikiem przez komputer. Jest ważny przez 3 miesiące.e-dowód — to dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Zalogujesz się za pomocą czytnika. Na stronie masz instrukcję, jak to zrobić

  • za pomocą konta bankowego iPKO lub Inteligo, konta internetowego w Pekao SA  lub konta w banku spółdzielczym.

Jak założyć profil zaufany

Możesz to zrobić albo przez internet, albo w urzędzie, np. w urzędzie skarbowym, oddziale NFZ lub ZUS. Profil zaufany to Twój bezpłatny, elektroniczny podpis, dzięki któremu załatwisz urzędowe sprawy przez internet. Na przykład:

  • na Internetowym Koncie Pacjenta zobaczysz swoje e-recepty i sprawdzisz przepisane dawkowanie
  • wybierzesz lekarza lub pielęgniarkę podstawowej opieki zdrowotnej
  • upoważnisz kogoś bliskiego do tego, by mógł otrzymywać informacje o Twoim stanie zdrowia.

Profil zaufany pozwala też złożyć wniosek o nowy dowód osobisty, wymieniać korespondencję na przykład z ZUS-em, oddziałem NFZ, urzędem gminy i załatwiać inne sprawy urzędowe przez internet. Jeśli nie lubisz kolejek w urzędach, profil zaufany Ci się przyda.

Jak założyć profil zaufany? 

Profil zaufany od ręki założysz (czyli potwierdzisz swoją tożsamość bez wychodzenia z domu) przez bankowość internetową. 

Jeśli masz konto w jednym z niżej wymienionych banków: 

  • T-Mobile Usługi Bankowe
  • PKO Bank Polski
  • Inteligo
  • Santander
  • Pekao
  • mBank
  • ING
  • Millenium
  • Alior Bank

— zaloguj się na swoje konto, znajdź formularz zakładania profilu zaufanego, wypełnij go i wyślij bezpośrednio z konta. Po otrzymaniu i wpisaniu kodu z SMS konto będzie od razu gotowe do działania

Jak się zarejestrować na szczepienie?

Jeżeli jest już Twój etap rejestracji, masz 4 możliwości zapisu na szczepienie: 

Jak się zarejestrować na szczepienie przez telefon?

Zadzwoń na całodobową i bezpłatną infolinię - 989Możesz to zrobić sam lub może Cię zapisać ktoś bliski z rodziny. Do zapisu wystarczy numer PESEL. Numer telefonu komórkowego nie jest wymagany, ale jeśli go podasz, otrzymasz SMS z potwierdzeniem umówienia wizyty na szczepienie. W ten sposób możesz zarejestrować swoich dziadków lub rodziców. Wystarczy, że rozpocznie się etap szczepień i będziesz miał numer PESEL bliskiej osoby.

Podczas rejestracji wybierzesz dokładny termin oraz miejsce szczepienia. Następnie - jeśli podałeś numer telefonu - otrzymasz SMS z potwierdzeniem umówienia wizyty na szczepienie.

Jak się zarejestrować na szczepienie przez e-Rejestrację dostępną na pacjent.gov.pl?

Zarejestruj się elektronicznie poprzez e-Rejestrację dostępną na pacjent.gov.pl.

System zaproponuje Ci pięć dostępnych terminów w punktach szczepień, które znajdują się blisko Twojego adresu. Jeśli żaden z proponowanych terminów nie będzie Ci pasował albo będziesz chciał zaszczepić się w innym punkcie, w innym mieście – będzie taka możliwość. Wystarczy, że skorzystasz z dostępnej wyszukiwarki i wskażesz dogodną dla Ciebie datę i lokalizację.

Zaraz po dokonaniu rezerwacji, otrzymasz powiadomienie SMS, a następnie ponownie przypomnimy Ci o szczepieniu dzień przed planowanym terminem.

Jeśli chcesz skorzystać z tego sposobu rejestracji, musisz posiadać Profil Zaufany. Jeżeli go nie masz, skontaktuj się z infolinią NFZ 989, bezpośrednio z wybranym punktem szczepień lub skorzystaj ze wsparcia swojej przychodni.

Jak się zarejestrować na szczepienie przez punkt szczepień

Skontaktuj się z wybranym punktem szczepień

Jeżeli chcesz zaszczepić się w konkretnym punkcie szczepień - skontaktuj się z nim. Mapa i dane kontaktowe punktów szczepień dostępne są tutaj.

W wybranym przez Ciebie punkcie szczepień nie znalazłeś dogodnego terminu? Zadzwoń na infolinię NFZ pod numer 989. Konsultanci pomogą Ci znaleźć inny punkt szczepień niedaleko Ciebie z terminem, który Ci pasuje.

Jak się zarejestrować na szczepienie przez SMS

Zarejestruj się na szczepienie przez SMS

Możesz zarejestrować się na szczepienie przeciw COVID-19 przez SMS, pod numerem 880 333 333. Instrukcję znajdziesz poniżej.

Z jednego numeru telefonu możesz zarejestrować tylko trzy osoby.

  • Wyślij SMS-a o treści SzczepimySie na numer 880 333 333.
  • Otrzymasz SMS-a zwrotnego, w którym zostaniesz poproszony(a) o numer PESEL.
  • Wpisz swój numer PESEL i odeślij SMS-a.
  • Zostaniesz poproszony(a) o twój kod pocztowy. Dzięki temu zaproponujemy ci najbliższy termin szczepienia w miejscu, w którym mieszkasz.
  • Wpisz kod pocztowy w formacie: 00222 lub 00-222

Otrzymasz informację o:

  • najbliższym możliwym terminie szczepienia,
  • adresie placówki, w której to szczepienie ma być wykonane,
  • a także godzinie szczepienia.

Jeśli akceptujesz termin i miejsce, odpowiedz na tę wiadomość TAK.Jeżeli odpowiedziałeś(-aś) TAK, otrzymasz wiadomość, że wizyta została umówiona. Dostaniesz SMS z przypomnieniem na dobę przed szczepieniem. W celu zmiany terminu szczepienia zadzwoń pod numer 989.Jeśli termin i lokalizacja ci nie odpowiada, odpowiedz NIE. PAMIĘTAJ! Brak odpowiedzi w czasie 5 minut przerwie proces rejestracji! Jeżeli odpowiesz NIE, otrzymasz SMS-a z propozycją nowego terminu, godziny oraz lokalizacji.

UWAGA! Jeżeli się pomylisz i wpiszesz błędny numer PESEL lub kod pocztowy, dostaniesz SMS-a z prośbą o poprawne wprowadzenie danych.

Ważne! Do zapisów na szczepienia przeznaczony jest także numer 664 908 556. Udostępniamy dwa numery, ale każdy z nich prowadzi do jednego systemu. Podczas rejestracji korzystaj zatem tylko z jednego numeru.

Sonda
Koronawirus. Czy wierzysz w powrót do normalności od jesieni 2021 roku?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki