Spis treści
Odcinkowy pomiar prędkości w Polsce
Odcinkowy pomiar prędkości (OPP) to system kamer, który nie mierzy prędkości w jednym punkcie – jak fotoradar – tylko kontroluje średnią prędkość na dłuższym fragmencie drogi. Kierowca jest rejestrowany przy wjeździe na odcinek objęty nadzorem i ponownie przy wyjeździe. Na podstawie czasu przejazdu oraz długości odcinka system wylicza, z jaką średnią prędkością poruszał się pojazd. Jeśli wynik przekracza obowiązujący limit, sprawa może zakończyć się mandatem.
W praktyce OPP jest skuteczny, bo ogranicza popularne "triki" kierowców - nie wystarczy przyhamować przed kamerą i zaraz potem przyspieszyć. Żeby uniknąć kary, trzeba trzymać dopuszczalną prędkość przez cały kontrolowany dystans – szczególnie na trasach szybkiego ruchu, gdzie łatwo stracić czujność.
Polecany artykuł:
Najdłuższy OPP w Polsce już zamontowany
Najdłuższy odcinkowy pomiar prędkości ma objąć około 15 km autostrady A4 w woj. opolskim – między węzłem Opole Zachód a MOP Prószków. Z dostępnych informacji wynika, że instalacja jest przygotowana do uruchomienia, ale konkretna data startu pomiarów nie jest jeszcze pewna.
Dalsza część artykułu znajduje się pod galerią.
Nowe fotoradary w Polsce
Ile można jechać, żeby nie dostać mandatu na OPP?
Na odcinkowym pomiarze prędkości obowiązuje dokładnie ten sam limit, jaki jest ustawiony na danym fragmencie drogi – liczy się średnia prędkość z całego odcinka. W praktyce systemy OPP – podobnie jak inne urządzenia pomiarowe – uwzględniają margines błędu technicznego. Dlatego bardzo niewielkie przekroczenia zwykle nie kończą się mandatem. Przyjmuje się, że:
- do ok. 10 km/h powyżej limitu system zazwyczaj nie wszczyna postępowania,
- od 11 km/h wzwyż przekroczenie może już skutkować mandatem.
Pamiętajmy jednak, że nie jest to oficjalne przyzwolenie na szybszą jazdę, tylko techniczny margines bezpieczeństwa pomiaru.
Brak mandatu na OPP? Pamiętaj o tych zasadach
Jeśli na 100 procent nie chcesz otrzymać mandatu z odcinkowego pomiary prędkości, pamiętaj o tych kwestiach:
- ustaw tempomat na dokładny limit albo maksymalnie 2–3 km/h powyżej,
- nie próbuj odrabiać czasu po zwolnieniu.
Na długim odcinkowym pomiarze prędkości to właśnie cierpliwość, a nie szybka jazda, pozwala dojechać bez mandatu.