Dworzec Warszawa Wschodnia jak nowy za 3 mld zł. Wiemy, kiedy mogą ruszyć prace
Przebudowa Dworca Wschodniego to bliźniacza inwestycja kończącego się właśnie remontu Warszawy Zachodniej. Kolejarze ruszą z nowym projektem, gdy tylko uporają się z zakończeniem trwających jeszcze prac.
Zapyziały dworzec po praskiej stronie zyska nowy blask. Powstaną nowoczesne perony przykryte jedną wspólną halą. Dzięki niej pasażerowie nie będą mokli i marzli. Dworzec ma się też stać przyjazny dla osób niepełnosprawnych za sprawą wind i schodów ruchomych. Tunele biegnące pod stacją przejdą modernizację, a obok stacji ma powstać wiadukt nad planowaną al. Tysiąclecia. Wykonawca przebuduje też należące do stacji rozjazdy, co ma poprawić ruch pociągów.
Jednak zanim to nastąpi, trzeba będzie przeprowadzić konkurs. Przetarg na wyłonienie firmy, która zajmie się tym zadaniem, ma zostać ogłoszony w ostatnim kwartale tego roku. Na razie trwają jeszcze prace nad projektem oraz uzyskiwaniem dokumentacji. Całość ma kosztować 3 mld zł.
Przebudowa dworców to element szerszego planu odnowienia warszawskiej linii średnicowej. Największe zamieszanie czeka nas, gdy kolejarze wezmą się za prace w ścisłym centrum miasta. Rozkopią wtedy wszystko: tunel pod Alejami Jerozolimskimi, przejścia pod Rondem Dmowskiego i odcinek między PKP Warszawa Śródmieście a metrem Centrum, gdzie powstanie tunel dla pieszych łączący obie stacje. Zgodnie z planem remont przejdą też dworce Warszawa Ochota, Warszawa Śródmieście i Warszawa Centralna. Na trasie powstaną nowe przystanki – Warszawa Solec i Nowy Świat. To na razie jednak bardzo odległa przyszłość.