Tak budowano Dworzec Centralny w Warszawie. Goła ziemia i syf tuż pod Pałacem Kultury

2020-12-12 9:22

Dworzec Centralny w Warszawie uważany jest za największy dworzec kolejowy w Polsce. W sobotę 5 grudnia budynek obchodził swoje 45-lecie. Dzięki uprzejmości Narodowego Archiwum Cyfrowego stworzyliśmy galerię zdjęć, przedstawiających jego budowę krok po kroku. Jak przed laty wyglądał Dworzec Centralny? Zobacz!

Dworzec Centralny w Warszawie

Dworzec Centralny w Warszawie 5 grudnia obchodził swoje 45-lecie. Ten ogromny punkt przesiadkowy znajduje się w Śródmieściu, przy Alejach Jerozolimskich 54, pomiędzy al. Jana Pawła II i ul. Emilii Plater. Co więcej, dworzec usytuowano nad tunelem średnicowym łączącym stację Warszawa Centralna ze stacjami Warszawa Wschodnia i Warszawa Zachodnia. Ciekawostką jest, że według kategoryzacji PKP Dworzec Centralny w Warszawie ma najwyższą kategorię - Premium. Budynek nie zawsze wyglądał tak, jak obecnie. Budowę nowoczesnego dworca dalekobieżnego podjęto w 1972 roku.

W skład kompleksu Dworca Warszawa Centralna weszły m.in. hala główna, podziemne perony, przejścia oraz galerie. Jak podaje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Dworzec Centralny został zaprojektowany przez architektów - Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka. Jak podaje portal dzieje.pl, jego budowa rozpoczęła się od dwóch koparek i dwudziestu trzech robotników. Budowa kosztowała dwa miliardy ówczesnych złotych. 

Dworzec Centralny jest już zabytkiem!

Dworzec Centralny w Warszawie w 2019 roku trafił do rejestru zabytków. Wobec jego wyglądowi zewnętrznemu nie można przejść obojętnie. - Najbardziej charakterystyczny element dworca - część naziemna - ma formę ogromnej wiaty na dwóch szeregach żelbetowych słupów, kryjącej dwustronnie przeszklony pawilon stanowiący konstrukcyjnie i kompozycyjnie jednoprzestrzenną halę z nieznacznie nadwieszonymi segmentami bocznymi o elewacjach zaopatrzonych w pasma okien. 28 betonowych słupów wychodzących z poziomu torowisk wyposażono w charakterystyczne głowice niosące dźwigary zadaszenia. Formę dachu oparto na trzech krzywiznach tworzących łukowaty segment środkowy ujęty wydatnie uniesionymi, "skrzydlatymi" okapami. Tak ukształtowane przykrycie prezentowało stonowaną dynamikę w stosunku do śmielszych propozycji z lat 60, lecz bardzo dobrze zestrojoną wizualnie ze stalową, transparentną konstrukcją hali. Całość posadowiono na wyniesionej na wysokość 2 metrów nad poziom ulic części cokołowej, co przydało bryle ekspresji - opisuje Dworzec Centralny Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego na swojej stronie internetowej.

Najlepszy punkt przesiadkowy w Warszawie

Dworzec Centralny jest najlepszym punktem przesiadkowym w stolicy. To też doskonałe miejsce na rozpoczęcie podróży międzynarodowej. Z dworca istnieją bowiem bezpośrednie połączenia do wielu miast Europy: Berlina, Bratysławy, Budapesztu, Kijowa, Mińska, Moskwy, Ostrawy, Pragi, Wiednia. Z okazji 45-lecia powstania Dworca Centralnego w Warszawie postanowiliśmy stworzyć specjalną galerię zdjęć. Dzięki uprzejmości Narodowego Archiwum Cyfrowego pokazujemy krok po kroku, jak przebiegała budowa jednego z największych dworców w kraju!

Tak wygląda teraz podróż pociągiem PKP

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki