Warszawa Zachodnia jak mapa Hogwartu. Droga przez mękę i las schodów na perony

2022-01-19 6:28
Dworzec Zachodni jak mapa Hogwartu. Droga przez mękę i las schodów na perony
Autor: Artur Hojny / Super Express / PKP PLK Dworzec Zachodni jak mapa Hogwartu. Droga przez mękę i las schodów na perony

Sześć minut drogi, blisko 130 schodów i kluczenie między peronami - tak wygląda droga od wejścia na Dworzec Zachodni do otwartego w niedzielę peronu 7. Pasażerowie, by dostać się do pociągów muszą kluczyć po starych i zatłoczonych korytarzach i targać walizki po stromych schodach. To istna droga przez mękę. Kolejarze obiecują jednak, że sytuacja wkrótce się poprawi.

Warszawa Zachodnia. Utrudnienia przy przebudowie dworca 

Jak mapa Hogwartu - tak wygląda instrukcja dojścia od wejścia na Warszawę Zachodnią od strony Al. Jerozolimskich do nowo otwartych peronów nr 6 i 7. By się tam dostać należy wejść przez odnowione kilka lat temu wejście i zjechać schodami ruchomymi do przejścia podziemnego. I tu zaczyna się prawdziwa droga przez mękę - szczególnie dla osób starszych, kobiet z wózkami czy pasażerów z walizkami. Najpierw trzeba pokonać 10 schodów i przejść przez rozsypujące się przejście podziemne. Stąd możemy dostać się na perony od 1 do 5. By przejść dalej trzeba pokonać istny slalom - najpierw 30 schodami trzeba wejść na peron 5, przejść kilkadziesiąt metrów do budowanej kładki, wejść po 45 stromych stopniach, przejść nad peronami, a następnie zejść na docelowy peron pokonując kolejne 45 schodów. - To droga przez mękę. Nie tak powinno to wyglądać w XXI wieku - komentują pasażerowie. Kolejarze mają świadomość utrudnień i zapewniają, że pracują nad udogodnieniami.

ZOBACZ TEŻ: Warszawa Zachodnia jak dworzec z bajki. Wiemy, kiedy otworzą nowe perony

- Trwają prace nad budową wind z peronów na kładkę. Zostaną one uruchomione za około 4 miesiące - mówi nam Artur Popko, prezes zarządu firmy Budimex, która jest głównym wykonawcą inwestycji. - Przepraszamy wszystkich za niedogodności. Staramy się pomagać każdemu, kto takiej pomocy potrzebuje - dodaje Popko.

Obecnie modernizacja Warszawy Zachodniej jest zaawansowana w 35%. Trwają intensywne prace nad uruchomieniem peronu nr 8, który ma zostać oddany do użytku w marcu. Następnie zacznie się remont zachodniej części dworca. 

Przebudowa Warszawy Zachodniej. Inwestycja za 2 mld zł

Obecnie podróżni na Warszawie Zachodniej mogą korzystać z dwóch nowych i kilku starych peronów. Powstała już część monstrualnego zadaszenia, w budowie jest szerokie przejście podziemne, tunel pod budowę linii tramwajowej oraz inne udogodnienia dla pasażerów. - Modernizacja Warszawy Zachodniej pokazuje jak zmienia się polska kolej i jak dostosowujemy infrastrukturę do potrzeb pasażerów. Cieszę się, że prace przebiegają tak sprawnie, a podróżni mogą korzystać z kolejnego peronu - powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Na stacji widać już prace na kolejnym peronie nr 8. Budowana jest konstrukcja obok torów oraz zadaszenia. Peron planowany jest do udostepnienia przy marcowej korekcie rozkładu jazdy. Zaawansowana jest budowa przejścia podziemnego. Między peronami 6 i 8 gotowa jest konstrukcja obiektu. Trasa połączy perony 1-8 z peronem na linii obwodowej (nr 9). Przejście będzie miało około 700 metrów długości i 60 metrów szerokości. Przewidziano przestrzeń na lokale użytkowe. Zapewniona będzie dostępność dla wszystkich podróżnych.

Na stacji i w jej obrębie przygotowane jest 6 km torów i sieci trakcyjnej. Zamontowano 43 rozjazdy. Zaawansowana jest budowa lokalnego centrum sterowania z komputerowymi urządzeniami. LCS zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego. Warszawa Zachodnia zapewni oczekiwany komfort podróży. Wszystkie perony będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.

Prace prowadzone na Warszawie Zachodniej będą kosztować ponad 2 mld zł

Sonda
Czy lubisz podróżować pociągami?
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE