Tak budują pociągi SKM dla Warszawy

i

Autor: Sebastian Wielechowski Tak budują pociągi SKM dla Warszawy

Inteligentne pociągi SKM jadą do Warszawy. Tak je budują! [ZDJĘCIA]

2022-05-02 8:40

Fabryka Newag produkuje 21 pociągów dla warszawskiej SKM. Będą wyposażone w ciekawostkę techniczną – inteligentny system komunikacji z maszynistą. Dziennikarze „Super Expressu” przyglądali się montażowi wagonów, które dojadą do stolicy przed terminem przewidywanym w kontrakcie za prawie 700 mln zł. Jak to możliwe w kryzysie?!

Kontrakt Szybkiej Kolei Miejskiej z fabryką z Nowego Sącza przewiduje dostawę 21 pociągów do końca listopada. Sześć mniejszych, czteroczłonowych składów wozi pasażerów już od kilku tygodni i zdążyły przejechać już ponad 90 tys. km. Piętnaście większych też ma szansę dojechać do Warszawy przed czasem. – Czekamy na nie tuż po majówce. Po zakończeniu testów i przeszkoleniu drużyn pociągowych nowe pojazdy zostaną włączone do obsługi naszej najpopularniejszej linii S1 – zapowiada prezes SKM Alan Beroud. Nowe impulsy 2 są już montowane i… na szczęście – mimo kryzysu i braku części na rynku – Newag skompletował do warszawskiego kontraktu wszystko przed czasem. Opóźnienia nie przewiduje.

Nie przegap: Kuba zniknął, jego ciało wyłowili z rzeki. Nowe fakty w sprawie śmierci 15-latka z Pułtuska

Reporterzy „SE” pojechali do Nowego Sącza obejrzeć z przewodnikiem (w tej roli prezes Newagu Zbigniew Konieczek), jak idzie produkcja pociągów – od kawałka zwykłej blachy, przez spawanie elementów, lakiernię i montaż elementów wykończeniowych. Nieczęsto jest szansa zobaczyć gotowy szkielet nowoczesnego pociągu, jeszcze bez wyposażenia w środku, i przyjrzeć się z bliska jak jeden z pracowników Newagu Tomasz Słaby spawa stalowe elementy.

Impulsy 2 pomieszczą 835 osób. Na torach mogą sunąć z prędkością 160 km/h. Pasażerowie znajdą wewnątrz ładowarki USB, miejsca na rowery, wózek oraz duży bagaż, a także nowoczesny system informacji i automaty biletowe. Na pokładzie pojawią się ratujące życie defibrylatory AED, a w kabinie maszynisty będzie zainstalowany inteligentny system komunikacji z maszynistą. Osoba kierująca pociągiem będzie musiała co pewien czas dawać znaki, czy wszystko jest w porządku. Gdy np. maszynista zasłabnie w czasie jazdy, pociąg sam się zatrzyma!

Gdy na rynku z każdej strony słychać o problemach z dostawami przeróżnych produktów, drożyźnie i problemach kadrowych, nasuwa się pytanie: Jakim cudem firma z Nowego Sącza wywiąże się z umowy przedterminowo?

– Umowę zawieraliśmy w 2020 r. Zamówiliśmy od razu wszystkie komponenty i w ten sposób zapobiegliśmy opóźnieniom i zmianom cen. Dziś byłoby to wręcz niemożliwe, a oferta znacznie droższa. Ceny na rynku potrafią zmienić się w ciągu pół godziny – tłumaczy Zbigniew Konieczek, prezes Newag S.A.

Tak powstają nowe pociągi SKM dla Warszawy. Produkcja krok po kroku
Sonda
Podróżujesz pociągami SKM?
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany