Tak budują pociągi SKM dla Warszawy

i

Autor: Sebastian Wielechowski Tak budują pociągi SKM dla Warszawy

Inteligentne pociągi SKM jadą do Warszawy. Tak je budują! [ZDJĘCIA]

2022-05-02 8:40

Fabryka Newag produkuje 21 pociągów dla warszawskiej SKM. Będą wyposażone w ciekawostkę techniczną – inteligentny system komunikacji z maszynistą. Dziennikarze „Super Expressu” przyglądali się montażowi wagonów, które dojadą do stolicy przed terminem przewidywanym w kontrakcie za prawie 700 mln zł. Jak to możliwe w kryzysie?!

Kontrakt Szybkiej Kolei Miejskiej z fabryką z Nowego Sącza przewiduje dostawę 21 pociągów do końca listopada. Sześć mniejszych, czteroczłonowych składów wozi pasażerów już od kilku tygodni i zdążyły przejechać już ponad 90 tys. km. Piętnaście większych też ma szansę dojechać do Warszawy przed czasem. – Czekamy na nie tuż po majówce. Po zakończeniu testów i przeszkoleniu drużyn pociągowych nowe pojazdy zostaną włączone do obsługi naszej najpopularniejszej linii S1 – zapowiada prezes SKM Alan Beroud. Nowe impulsy 2 są już montowane i… na szczęście – mimo kryzysu i braku części na rynku – Newag skompletował do warszawskiego kontraktu wszystko przed czasem. Opóźnienia nie przewiduje.

Nie przegap: Kuba zniknął, jego ciało wyłowili z rzeki. Nowe fakty w sprawie śmierci 15-latka z Pułtuska

Reporterzy „SE” pojechali do Nowego Sącza obejrzeć z przewodnikiem (w tej roli prezes Newagu Zbigniew Konieczek), jak idzie produkcja pociągów – od kawałka zwykłej blachy, przez spawanie elementów, lakiernię i montaż elementów wykończeniowych. Nieczęsto jest szansa zobaczyć gotowy szkielet nowoczesnego pociągu, jeszcze bez wyposażenia w środku, i przyjrzeć się z bliska jak jeden z pracowników Newagu Tomasz Słaby spawa stalowe elementy.

Impulsy 2 pomieszczą 835 osób. Na torach mogą sunąć z prędkością 160 km/h. Pasażerowie znajdą wewnątrz ładowarki USB, miejsca na rowery, wózek oraz duży bagaż, a także nowoczesny system informacji i automaty biletowe. Na pokładzie pojawią się ratujące życie defibrylatory AED, a w kabinie maszynisty będzie zainstalowany inteligentny system komunikacji z maszynistą. Osoba kierująca pociągiem będzie musiała co pewien czas dawać znaki, czy wszystko jest w porządku. Gdy np. maszynista zasłabnie w czasie jazdy, pociąg sam się zatrzyma!

Gdy na rynku z każdej strony słychać o problemach z dostawami przeróżnych produktów, drożyźnie i problemach kadrowych, nasuwa się pytanie: Jakim cudem firma z Nowego Sącza wywiąże się z umowy przedterminowo?

– Umowę zawieraliśmy w 2020 r. Zamówiliśmy od razu wszystkie komponenty i w ten sposób zapobiegliśmy opóźnieniom i zmianom cen. Dziś byłoby to wręcz niemożliwe, a oferta znacznie droższa. Ceny na rynku potrafią zmienić się w ciągu pół godziny – tłumaczy Zbigniew Konieczek, prezes Newag S.A.

Tak powstają nowe pociągi SKM dla Warszawy. Produkcja krok po kroku
Sonda
Podróżujesz pociągami SKM?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki