Nowe tramwaje i zajezdnia

i

Autor: Marcin Smulczyński/Super Express

Kiedy w końcu nowe tramwaje dla Warszawy? "Będzie też zajezdnia"

Zaskakujące są wyniki testów nowych tramwajów dla Warszawy. Pasażerowie mogą już się cieszyć. Przysłane z Korei Południowej tramwaje firmy Hyundai Rotem będą najcichsze w Polsce. Zużywają też najmniej energii. Jedyny mankament to cena - Warszawa za 123 takie tramwaje zapłaci 2,2 mld zł! Kolejne ponad pół miliarda wyda na nową zajezdnię na Annopolu. Kiedy w końcu nowe tramwaje wyjadą na tory i zabiorą pasażerów?

Kolejne tramwaje firmy Hyundai płyną już przez ocean do Warszawy. A dwa pierwsze przechodzą testy, zanim zostaną wypuszczone na trasy. Tramwaje Warszawskie zachwalają zalety nowych pojazdów. Bo - jak się okazuje - niektóre parametry po jazdach testowych okazały się lepsze, niż oferował producent. Pomiary natężenia dźwięku wydawanego przez nowy tramwaj wykazały, że jest cichszy niemal dwukrotnie od obecnych pojazdów firmy Pesa (formalnie hałas wydobywany przez pojazd jest mniejszy o 3 decybele). To zasługa głównie nowoczesnego montowania kół, które przy skrętach obracają się niezależnie od nadwozia i nie skrzypią tak jak stare tramwaje.

- Teksty wykazały też, że nowe tramwaje zużywają też o wiele mniej prądu niż inne. Wynik zużycia energii okazał się nawet lepszy, niż zaoferował producent - informuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich. 

Przy tych zaletach można przyznać, że koreańskie tramwaje będą warte tych miliardów, które Warszawa na nie wyda. Czy warta swojej ceny będzie również nowa zajezdnia na Annopolu? Miała kosztować 400 mln zł, jednak po negocjacjach przetargowych okazało się, że cena to 665 mln zł. Tramwaje Warszawskie dopłacą więc do inwestycji ponad 250 mln zł. Zajezdnię zbuduje polsko-tureckie konsorcjum ZUE - Yörük Yapi Insaat.

Piesza potrącona przez auto na Gocławiu w Warszawie

Nowe tramwaje dla Warszawy. Jakie będą?

Nowe pojazdy dla stolicy są produkowane w koreańskiej fabryce Hyundaia. Jak podkreślają zamawiający, to konstrukcja "szyta na miarę" dla Warszawy. W całym pojeździe będzie całkowicie płaska podłoga i skrętne wózki, czego jeszcze nie ma w tramwajach, które są obecnie eksploatowane. Pozwoli to na cichszą jazdę na łukach i ograniczy zużywanie szyn tramwajowych.

Wszystkie 123 pojazdy będą miały barwy Warszawskiego Transportu Publicznego, czyli żółte, czerwone i czarne paski. Na fotelach pasażerowie zobaczą charakterystyczne widoki stolicy - Starówkę, Zamek Królewski albo pomnik Syrenki. Długość każdego tramwaju to prawie 33 metry, dzięki czemu w każdym pojeździe będzie mogło podróżować nawet 240 osób. Nowe tramwaje będą klimatyzowane, wyposażone w monitoring wewnętrzny i zewnętrzny z dostępem on-line oraz w system informacji liniowej. Pojazdy będą przyjazne środowisku – spełnią wysokie wymagania dotyczące emitowanych dźwięków, a oszczędność energii zapewnią fabrycznie zamontowane zasobniki energii.

Obecnie po stołecznych torach jeździ niemal 530 tramwajów i składów tramwajowych. 311 wagonów, czyli 59% floty to wagony niskopodłogowe. Dzięki zakupowi 123 nowych tramwajów, procent niskopodłogowych pojazdów w stolicy znacząco się powiększy.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki