Ludzie są najważniejsi

2014-12-22 1:00

Przedsiębiorstwa, które przechodzą restrukturyzację, aby się rozwijać, muszą zwalniać nadwyżki pracowników. Okazuje się, że nie musi to wcale oznaczać wyrzucania ich na bruk. PKP CARGO udało się znaleźć kompromisowe rozwiązanie – ci, którzy odchodzą, robią to dobrowolnie, na godnych warunkach i nie tracą z dnia na dzień stabilności finansowej.

W Grupie PKP CARGO zatrudnionych jest ponad 26 tys. osób. To bardzo dużo, nawet na firmę o tak dużym zasięgu działania. Bo PKP CARGO to drugi co do wielkości przewoźnik kolejowy w Unii Europejskiej. Firma rozwija się i zmienia, a te zmiany niosą za sobą konieczność zlikwidowania części etatów. Jednak odejście z pracy wcale nie musi być dramatycznym doświadczeniem. Jeśli zostanie rozłożone w czasie i połączone z godną odprawą, to nie tylko nie będzie obciążeniem dla domowego budżetu, ale też pozwoli na spokojne szukanie innego zajęcia. Tak właśnie dzieje się obecnie u polskiego przewoźnika towarowego, gdzie pracownicy z największym stażem mogą otrzymać dodatkowo równowartość nawet 36 swoich pensji jako świadczenie pieniężne przysługujące w związku z rozwiązaniem umowy o pracę.. Nawet ci pracownicy, którzy rozstaną się zfirmą, będą mieć spokojne i rodzinne święta.

Dużo dobrej woli

Sposób, na który zdecydował się zarząd PKP CARGO, to Program Dobrowolnych Odejść. Już sama jego nazwa wskazuje, że nie wiąże się z dramatycznymi wydarzeniami ani zwalnianie pracowników „z zaskoczenia". Nie ma też mowy o wyrzucaniu kogokolwiek na bruk czy skazywaniu na bezrobocie i biedę. Nikt nie traci na tym rozwiązaniu – ani osoby, które żegnają się z pracą, ani też firma, która dzięki mniejszemu zatrudnieniu ma szansę na dalszy rozwój i poprawianie swojej sytuacji w starciu z konkurencją.

Co więcej – do Programu Dobrowolnych Odejść nikt nikogo nie typuje i nie zmusza. To pracownicy samodzielnie podejmują decyzję o odejściu z pracy na specjalnych warunkach. Sami zgłaszają się do programu, mając pewność, że przez dłuższy czas będą mieli z czego żyć, stabilność, świadczenia oraz możliwość szukania nowego miejsca zatrudnienia w spokoju.

Godna odprawa to spokojne dni

Aby przystąpić do Programu Dobrowolnych Odejść, trzeba zgłosić się samemu i uzyskać zgodę pracodawcy. Jeśli pracujemy na stanowisku lub w dziale, który ma w przyszłości ulec zmniejszeniu lub całkowitej likwidacji, to warto rozważyć taką opcję. W PKP CARGO przystąpienie do takiego programu jest bardzo korzystne dla pracowników.
Firma proponuje swoim pracownikom w ramach niego nawet 36-krotność miesięcznej pensji (często równa się to nawet 100 tys. zł!). Jednak taki program wcale nie oznacza, że w PKP CARGO nie ma już pracy. Wręcz przeciwnie. Likwidowane lub cięte są działy, które są albo za duże, albo będą odgrywały coraz mniejszą rolę. Za to cały czas prowadzony jest nabór i szkolenia na inne stanowiska. W ciągu ostatnich miesięcy PKP CARGO zatrudniło blisko 500 przyszłych maszynistów i nie jest to wcale ostatnie słowo spółki w sprawie tworzenia nowych miejsc pracy. Przyjęte do pracy osoby zostaną przeszkolone oraz uzyskają nowe umiejętności i uprawnienia (szkolenia są prowadzone gruntownie, niektóre trwają nawet kilkanaście miesięcy).

Do końca przyszłego roku narodowy przewoźnik planuje wydać na ten cel łącznie 21 mln zł! W ciągu następnych dwóch lat ma przyjąć do pracy co najmniej 450 kolejnych maszynistów. Będzie ich rekrutować we współpracy z powiatowymi urzędami pracy, a cały program uzyskał patronat Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

Zgodnie dla wszystkich

W spółce działa wiele związków zawodowych i należy do nich znacząca część pracowników. Choć zdawałoby się, że funkcjonowanie tak wielu „grup interesu" może prowadzić do konfliktów, to jednak w PKP CARGO udowodniono, że dialog jak najbardziej jest możliwy i skutkuje wieloma dobrymi rozwiązaniami. W dodatku korzystnymi dla wszystkich stron (tak jak w przypadku Programu Dobrowolnych Odejść właśnie).

Innym przykładem takiego kompromisu jest zawarte w kwietniu tego roku porozumienie, w wyniku którego aż 20 tys. pracowników dostało podwyżki i premie. W ubiegłym roku też nie brakowało sukcesów na tym polu – zawarty został Pakt Gwarancji Pracowniczych, na podstawie którego 95 proc. Pracowników spółki posiada wieloletnie gwarancje zatrudnienia, a ponad 20 tys. jest jej akcjonariuszami i ma prawo czerpać zyski z akcji.

Działania te są dowodem, że można być wielką, coraz bardziej nowoczesną spółką, robić duże interesy na całym świecie i zawierać milionowe kontrakty, a jednocześnie nie zapominać o ludziach, którzy codziennie na ten sukces pracują.

Pracodawca godny zaufania Spółka PKP CARGO ceniona jest nie tylko za to, co robi, by wzmocnić swoją pozycję na rynku przewozów kolejowych, ale również za swoje podejście do ludzi, którzy ją tworzą. Program Dobrowolnych Odejść, który jest w niej wdrażany, to tylko jeden z przykładów. W listopadzie PKP CARGO zostało uhonorowane prestiżowym tytułem „Pracodawcy Godnego Zaufania". Taką nagrodę przyznaje się w konkursie organizowanym przez Krajową Izbę Gospodarczą i otrzymują ją firmy, które na co dzień traktują swoich pracowników godnie, po ludzku, z szacunkiem i odpowiedzialnie. Wyróżnieni mają być wzorem dla innych.

Pracodawca godny zaufania

Spółka PKP CARGO ceniona jest nie tylko za to, co robi, by wzmocnić swoją pozycję na rynku przewozów kolejowych, ale również za swoje podejście do ludzi, którzy ją tworzą. Program Dobrowolnych Odejść, który jest w niej wdrażany, to tylko jeden z przykładów. W listopadzie PKP CARGO zostało uhonorowane prestiżowym tytułem „Pracodawcy Godnego Zaufania". Taką nagrodę przyznaje się w konkursie organizowanym przez Krajową Izbę Gospodarczą i otrzymują ją firmy, które na co dzień traktują swoich pracowników godnie, po ludzku, z szacunkiem i odpowiedzialnie. Wyróżnieni mają być wzorem dla innych.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki