Łada e-Largus

i

Autor: materiały prasowe Łada e-Largus

Motoryzacja w Rosji

Jak za rządów Breżniewa. Rosjanie znów najchętniej kupują Łady, bo mały mają wybór

2023-02-13 18:57

Po tym, większość zachodnich koncernów motoryzacyjnych wycofało się z produkcji swoim samochodów osobowych, Rosjanie na powrót polubili Łady. Samochody tej marki znów są hitem sprzedaży. W szóstym tygodniu roku (6-12 lutego) z 12,5 tys. nowych aut, aż 5,7 tys. stanowiły rodzime Łady – podała (13 stycznia) agencja analityczna rynku motoryzacyjnego Awtostat. W 2022 r. w Federacji Rosyjskiej wyprodukowano o 67 proc. samochodów mniej niż rok wcześniej.

„Krajowa Łada ustanowiła kolejny rekord na rynku: w szóstym tygodniu roku (6-12 lutego 2023 r.) udział marki osiągnął rekordowe 46% całkowitej liczby nowych samochodów zakupionych w Rosji. Ponadto, przekracza 40% czwarty tydzień z rzędu” – zaznaczono w komunikacie. Łada króluje, za nią wśród najlepiej sprzedających się marek są auta chińskie: Chery, Haval i Geely oraz koreańska Kia. Te pięć marek stanowiło 74 proc. całego rynku nowych samochodów. Według Stowarzyszenia Europejskich Przedsiębiorstw (AEB) sprzedaż nowych samochodów osobowych i dostawczych w Rosji w styczniu 2023 r. spadła o 63,1 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku i wyniosła 32,5 tys.

Najmniejsze spadki w produkcji odnotował koncern AwtoWAZ, którego sprzedaż spadła o jedynie o 3 proc. do 17,5 tys. sztuk. W jego fabryce w Toljatti (Togliatti) , zbudowanej za czasów rządów Leonida Breżniewa, produkowane są (cenione w PRL) Łady. Z początkiem lutego portal niezależnego rosyjskiego dziennika „Moscow Times”(z redakcją w Amsterdamie) poinformował, że produkcja samochodów w Federacji Rosyjskiej w 2022 r. spadła do wielkości osiąganych w Związku Radzieckim Breżniewa.

„Rosyjski przemysł samochodowy – jedna z największych gałęzi przemysłu, zatrudniająca bezpośrednio 300 tys. osób, a po uwzględnieniu branż pokrewnych trzy miliony – cofnął się o pół wieku – podał „Moscow Times” powołując się na oficjalne dane rosyjskie dane statystyczne. W 2022 r. wyprodukowano w Rosji o 67 proc. samochodów mniej niż rok wcześniej, tj. 450 tys. sztuk. W 1970 r. w Sowietach z taśm zeszło 344 tys. aut, a po uruchomieniu w 1976 r. produkcji (głównie Ład na włoskiej licencji) – 1,2 mln. Rosyjscy analitycy prognozują, że 2023 r. nowe samochody marki Łada zdobędą nawet 50 proc. rynku, a udział chińskich marek przekroczy 25 proc. W dalszej perspektywie przewiduje się, że rynek nowych samochodów zdominują chińskie marki i ich udział sięgnie 70 proc. Na razie Łada króluje, tym bardziej, że w 2023 r. producent zainwestuje ok. 583 mln USD.

Express Biedrzyckiej - prof. Agnieszka Legucka: Rosnąca agresja Rosji pokazuje, że sankcje działają

Ciekawa jest statystyka dotycząca rynku samochodów używanych. Według statystyk Awtostatu w dwóch największych miastach Federacji, czyli w Petersburgu i Moskwie numerem jeden jest Ford Focus. W 2022 r. Moskwie zmieniły właściciela 6653 aut tej marki. W dalszej kolejności największy popyt był na takie auta, jak: Hyundai Solaris (6322), Skoda Octavia (6006), Kia Rio (5931) i Toyota Camry (5625 sztuk). W Petersburgu (nazywanym w komunikacie „północną stolicą Federacji) Ford Fokus też był najczęściej kupowanym autem (5717). Wyprzedził w sprzedaży wtórnej, takie modela samochodów osobowych, jak: Volkswagen Polo (5226), Hyundai Solaris (5095), Kia Rio (4275) i Skoda Octavia (3639 sztuk).

Sonda
Czy Rosja na współpracy z Chinami da radę odrobić straty, które poniosła przez sankcje?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki