Blisko 700 tys. problemów w Warszawie. Miejskim Centrum Kontaktu podsumowało miniony rok

i

Autor: Pixabay Blisko 700 tys. problemów w Warszawie. Miejskim Centrum Kontaktu podsumowało miniony rok

Blisko 700 tys. problemów w Warszawie. Miejskim Centrum Kontaktu podsumowało miniony rok

2022-02-04 14:20

Miejskie Centrum Kontaktu podsumowało 2021 rok. Jak się okazało mieszkańcy stolicy mieli problemów co niemiara. Warszawiacy kontaktowali się z MCK za pośrednictwem miejskiego numeru 19115 prawie 700 tysięcy razy! - Najczęściej wykorzystywanym kanałem kontaktu nadal pozostaje telefon - poinformował w piątek (4 lutego) stołeczny ratusz.

Miejskie Centrum Kontaktu (MCK) działa pod numerem 19115 przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. W ubiegłym roku za jego pośrednictwem mieszkańcy kontaktowali się z Urzędem Miasta prawie 700 tys. razy. Konsultanci, poprzez różne kanały kontaktu, odpowiadają na pytania oraz przyjmują zgłoszenia dotyczące procedur urzędowych oraz spraw, którymi powinny zająć się służby miejskie.

Z informacji przekazanych przez stołeczny ratusz wynika, że mieszkańcy najczęściej kontaktują się z numerem zgłoszeniowym w poniedziałki i wtorki, między godziną 8 a 18. Zgłoszenia przesyłane są potem do prawie 100 stołecznych jednostek odpowiedzialnych za sprawne działanie miasta, takich jak: Zarząd Dróg Miejskich, Zarząd Transportu Publicznego, Zarząd Zieleni czy Biuro Gospodarki Odpadami.

Za pośrednictwem Miejskiego Centrum Kontaktu mieszkańcy mogą także zapisać się na bezpłatne usługi pomocy prawnej i porady obywatelskie, zgłosić potrzebę skorzystania z pomocy osłonowej oraz poprosić o odczytanie lub przesłanie mailem informacji zamieszczanych na Elektronicznej Tablicy Ogłoszeń ratusza.

Przeczytaj też: Sprzątamy miasto z wraków. SE na tropie porzuconych aut [WIDEO]

Ratusz przekazał, że w roku 2021 mieszkańcy poszukiwali informacji prawie 250 tys. razy, przy czym najwięcej takich zgłoszeń odnotowano w kwietniu (27 413), a najmniej w grudniu (15 501).W stosunku do roku 2020 znacznie zmalało zainteresowanie sprawami związanymi z koronawirusem. O ile w marcu 2020 r. odnotowano 2 849 takich zgłoszeń, to w marcu 2021 r. było ich już zaledwie 375. W wyniku zmiany organizacji obsługi spraw podatkowych, znacząco wzrosła liczba pytań dotyczących tego obszaru: z 7682 w roku 2020 do 68 650 w roku 2021. Mieszkańcy interesowali się także nowymi płatnościami za odbiór odpadów oraz zmianą zasad parkowania na Ochocie i Żoliborzu.

Wśród zgłoszeń interwencyjnych, związanych z organizacją życia w mieście, w ubiegłym roku najwięcej było spraw dotyczących odbioru śmieci i utrzymania czystości w mieście oraz spraw drogowych, w tym szczególnie dotyczących parkowania. "Informacje przekazywane przez mieszkańców pomagają kontrolować realizację umów zawartych przez miasto, a także szybciej reagować na łamanie przepisów i dokonywać napraw oraz wdrażać pomysły warszawiaków" - przekazał ratusz.

Najwięcej zgłoszeń, podobnie jak we wcześniejszych latach, przyjęto z Mokotowa, Śródmieścia, Pragi-Południe i Woli, a najmniej z Wesołej i Rembertowa. Najwięcej zgłoszeń trafia za pośrednictwem aplikacji mobilnej. Wyjątkiem są dzielnice Wawer, Wesoła i Rembertów, gdzie najczęściej wybieranym przez mieszkańców kanałem był telefon.

Cały czas najczęściej wykorzystywanym kanałem kontaktu pozostaje telefon. Mieszkańcy korzystają z niego głównie kiedy chcą zasięgnąć informacji. Średni czas rozmowy w 2021 roku to 3,5 minuty. Do zgłaszania spraw wymagających reakcji służb miejskich najczęściej wykorzystywana jest bezpłatna aplikacja mobilna Warszawa 19115. Tą drogą w roku 2021 wpłynęło 181 030 zgłoszeń. Ratusz zaznaczył, że obserwując rynkowe trendy i potrzeby mieszkańców, do aplikacji Warszawa 19115 wprowadzane są nowe usługi.

Jak wskazują statystyki zgłoszeń, bardzo istotne są sprawy związane z gospodarką odpadami. Dlatego do znajdujących się w aplikacji harmonogramów odbioru śmieci dodatkowo dostępna będzie usługa ustawienia powiadomienia przypominającego o tych terminach dla wybranego przez siebie adresu.

Na umieszczonej w aplikacji interaktywnej mapie oznaczono miejsca, w których można oddać niepodlegające zwykłej segregacji odpady, takie jak: elektrośmieci, puszki po farbach i przeterminowane leki. Wystarczy wpisać konkretny adres, aby odnaleźć najbliżej znajdujący się Ekopunkt i upewnić się w kwestii godzin otwarcia. Na mapie wskazana jest także lokalizacja jadłodzielni, czyli punktów, w których można podzielić się żywnością.

Od 2021 r. w aplikacji Warszawa 19115 udostępniono mapę, na której można sprawdzić lokalizację i dostępność miejsc parkingowych na terenie Warszawy, innych niż miejsca wyznaczone w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Na mapie można również w czasie realnym sprawdzić trasę i czas dojazdu z wybranego przez użytkownika miejsca. Każdy parking posiada metryczkę informującą m.in. o ogólnej liczbie i rodzaju miejsc parkingowych, liczbie wolnych miejsc, cennikach i dodatkowych usługach.

Sonda
Czy korzystasz z Warszawa19115?
Ogromny skandal dzień przed finałem WOŚP w Warszawie

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki