Kolejarze zabiorą mieszkańcom jedyne dojście do rezerwatu. Nie ma pieniędzy na tunel pod torami

i

Autor: Marek Kudelski / Super Express Kolejarze zabiorą mieszkańcom jedyne dojście do rezerwatu. Nie ma pieniędzy na tunel pod torami

Kolejarze zabiorą mieszkańcom jedyne dojście do rezerwatu. Nie ma pieniędzy na tunel pod torami

2022-05-26 5:14

Mieszkańcy Pragi-Południe szukają pomocy, gdzie tylko się da. Nie chcą, by kolejarze zabrali im jedyny dostęp do Rezerwatu Przyrody Olszynka Grochowska. Ma tak się stać podczas zbliżającej się modernizacji linii kolejowej. Wzdłuż torów mają stanąć ekrany akustyczne. Sprawę rozwiązałaby budowa naziemnego lub podziemnego przejścia przez linię kolejową. Urzędnicy nie mogą jednak dojść do porozumienia.

Rezerwat Przyrody Olszynka Grochowska… to tu codziennie setki mieszkańców Pragi Południe spacerują, chodzą z psami, wózkami z dziećmi czy biegają. Jedyne dojście do tego miejsca od praskiej strony znajduje się na przedłużeniu ulicy Podolskiej. Funkcjonuje tam wydeptane przez mieszkańców przejście przez tory kolejowe, po których co chwilę pędzi pociąg.

Przebudowa linii kolejowej

Kolejarze przebudowują 8-kilometrowy odcinek trasy kolejowej między Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer. To właśnie na tym odcinku znajduje się wspomniane dojście do rezerwatu. Do końca 2023 roku mają tam stanąć ekrany akustyczne, a składy będą mogły rozwijać prędkość nawet 160 km/h.

Mieszkańcy proponują, aby wykorzystać prace kolejarzy i przy okazji wybudować w ciągu ul. Podolskiej tunel lub kładkę przecinającą tory. Jak się okazuje, nie jest to takie proste.

Zobacz materiał przygotowany przez dziennikarza "Super Expressu":

Kolejarze zabiorą mieszkańcom jedyne dojście do rezerwatu. Nie ma pieniędzy na tunel pod torami

- Obecnie nie ma w planach budowy przejścia w rejonie rezerwatu. Dojście do niego będzie z sąsiednich przystanków – Warszawa Olszynka Grochowska oraz Warszawa Gocławek – stwierdził stanowczo Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP PLK.

Urzędnicze nieporozumienie

Kolejarze twierdzą, że podczas spotkań w 2021 roku i tegorocznej wymiany korespondencji z władzami dzielnicy Praga-Południe oferowali współpracę przy budowie bezkolizyjnego przejścia przez tory.

- Odpowiedź w tej sprawie otrzymaliśmy dopiero 3 marca bieżącego roku. PKP PLK informowały w niej, iż obecnie nie jest planowana budowa takiego przejścia. W piśmie tym pojawiła się także sugestia, by przejście było wybudowane przez samorząd – propozycja taka nie pojawiła się jednak podczas wcześniejszych spotkań, czy w ubiegłorocznej wymianie korespondencji. Dlatego na obecną chwilę dzielnica nie ma zarezerwowanych w swoim budżecie środków na takie zadanie – odbił piłeczkę Michał Szweycer, zastępca rzecznika prasowego urzędu dzielnicy Praga-Południe.

Projekt z budżetu obywatelskiego

Mieszkańcy mają dość urzędniczych przepychanek i postanowili wziąć sprawy w swoje ręce. Projekt przejścia pod torami zgłosili do budżetu obywatelskiego. Nim rozpoczęło się głosowanie, ratusz z góry odpowiada, że „to zadanie nie może być zrealizowane z tego źródła”. - Czas realizacji byłby dłuższy niż rok, koszt – ok. 1,4 mln zł – przewyższyłby limit dla pomysłów zgłaszanych w Budżecie Obywatelskim, a poza tym inwestycja nie leży na terenie administrowanym przez miasto – podsumował Michał Szweycer.

Sonda
Czy w Warszawie powinno być więcej zieleni?
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE