Tunel pod Ursynowem prawie gotowy

i

Autor: GDDKiA/KRZYSZTOF NALEWAJKO

Śmierdząca sprawa tunelu pod Ursynowem powraca. Wciąż nikt nie chce się tym zająć

2021-04-16 14:23

Na początku marca informowaliśmy o tym, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie może się uporać z pewnym problemem przy budowie tunelu będącego ostatnią, nieoddaną częścią Południowej Obwodnicy Warszawy. Drogowcy musieli wtedy ogłosić po raz drugi przetarg na wykonawcę, który podejmie się dokonania pomiarów spalin wydobywających się z wyziewów tunelu. Jak się dziś okazuje nikt się do niego nie zgłosił. Urzędnicy mają związane ręce i próbują po raz trzeci.

W przetargu na wybór wykonawcy, który dokona pomiarów jakości powietrza atmosferycznego w obszarze realizowanej drogi ekspresowej S2 węzeł Puławska - węzeł Warszawa Wilanów nie wpłynęła żadna oferta. Oznacza to, że będziemy musieli ogłosić trzecie postępowanie przetargowe - przekazała Małgorzata Tarnowska z GDDKiA w Warszawie. 

W grudniu 2020 roku drogowcy ogłosili pierwszy przetarg. Postępowanie zostało unieważnione, ponieważ jedyna złożona w nim oferta nie spełniała wymagań postawionych przez urzędników. Instytut Badań Stosowanych Politechniki Warszawskiej, która chciała dokonać pomiarów, nie posiadała certyfikacji lub akredytacji wymaganej przepisami ustawy o ochronie środowiska. 

W marcu GDDKiA ogłosiła zatem ponowne postępowanie. - Do 13 kwietnia czekaliśmy na oferty, niestety żadna jednostka nie złożyła stosownych dokumentów - dodała rzeczniczka GDDKiA. 

Jeśli urzędnikom uda się w końcu znaleźć wykonawcę prac, będzie on musiał zebrać dane z wyrzutni spalin zlokalizowanych przy obu wylotach z tunelu i z okolic tzw. portali. Dane obejmą dwutlenek azotu, pył zawieszony i benzen. Badania miały być wykonywane całodobowo przez rok. 

Po nieudanym pierwszym przetargu, drogowcy rozszerzyli zakres możliwych do zastosowania metod badawczych, co miało umożliwić udział w postępowaniu większej licznie laboratoriów. Jednak i to nie pomogło. 

W tunelu trwają aktualnie zaawansowane prace. - Mając na uwadze obecne zaawansowanie ok. 90%, należy spodziewać się zakończenia wszystkich robót jeszcze w czerwcu bieżącego roku. Umożliwi to przeprowadzenie niezbędnych odbiorów i testów, co w konsekwencji doprowadzi do oddania tunelu do ruchu - podsumowała Małgorzata Tarnowska. 

Zdenerwowani kierowcy czekają na pierwszy przejazd Południową Obwodnicą Warszawy

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki