To już 96. edycja wręczania Oscarów. Jak zwykle nie zabrakło plejady gwiazd na czerwonym dywanie, przepięknych kreacji, blichtru i emocji. Największą niespodzianką okazała się Vanessa Hudgens, która pokazała się w obcisłej czarnej sukni podkreślającej ciążowy brzuszek. W ten sposób poinformowała świat o swoim błogosławionym stanie! To będzie pierwsze dziecko aktorki, która promieniała ze szczęścia na ściankach.
Ale wpadka! Odbierała Oscara na scenie i wszyscy zobaczyli pękniętą sukienkę!
Wiele osób spodziewało się zażartej rywalizacji między wakacyjnymi hitami 2023 roku: „Barbie” i „Oppenheimerem”. Pierwszy film z ośmiu nominacji dostał jedną nagrodę – za najlepszą piosenkę, którą byłą „What was I made for?” w wykonaniu Billie Eilish. Z kolei dzieła Christophera Nolana uzyskało nominację w 13 kategoriach, a ostatecznie zdobyło 7 statuetek. Nie zabrakło tych najważniejszych: dla najlepszego filmu i najlepszego aktora (Cillian Murphy), najlepszego reżysera i najlepszą muzykę.
„Biedna istoty” z kolei okazały się lepsze od obu wyżej wymienionych w kategoriach charakteryzacja, kostiumy i scenografia. Emma Stone za swoją rolę w tym filmie została także nagrodzona Oscarem dla najlepszej aktorki.
Co ciekawe, dwa Oscary dostała „Strefa interesów” Jonathana Glazera – dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego i za najlepszy dźwięk. Warto zaznaczyć, że jedną z producentek filmu jest Polka, Ewa Puszczyńska. Warto przypomnieć, że statuetkę w kategorii dla najlepszego filmu dostają właśnie producenci. Tym samym Ewa Puszczyńska jest naszą pierwszą rodaczką, która może pochwalić się nominacją i wygraną Oscara w tej kategorii.
Oscary 2024: Oryginalny dekolt skradł show! Choć to "złoty gorset" robi największe wrażenie...
W trakcie gali odbyły się także występy na żywo niektórych artystów, których piosenki były nominowane do Oscara. Show skradł Ryan Gosling ze swoim wykonaniem „I’m just Ken”. Pokazał się w różowym stroju i wykonał imponującą choreografią w towarzystwie innych tancerzy. Obok niego pojawił się także Slash, który wykonał gitarową solówkę.
Najzabawniejszym momentem z kolei był ten, w którym ogłaszano zwycięzcę w kategorii najlepsze kostiumy. Wynik odczytał John Cena, który pojawił się na scenie w stroju Adama – jedynie kartka z werdyktem zakrywała jego przyrodzenie. Panie z pewnością były zachwycone, bowiem ten może pochwalić się niebywale wysportowaną sylwetką.
Oscary 2024: zwycięzcy
Najlepszy film: „Oppenheimer”
Najlepszy aktor: Cillian Murphy („Oppenheimer”)
Najlepsza aktorka: Emma Stone (“Biedne istoty”)
Najlepszy reżyser: Christopher Nolan („Oppenheimer”)
Najlepszy montaż: „Oppenheimer”
Najlepsze zdjęcia: „Oppenheimer”
Najlepsza muzyka: „Oppenheimer”
Najlepsza piosenka: „Barbie” („What was I made for?”)
Najlepsze kostiumy: „Biedne istoty”
Najlepsza scenografia: „Biedne istoty”
Najlepsza Charakteryzacja: „Biedne istoty”
Najlepszy aktor drugoplanowy: Robert Downey Jr. („Oppenheimer”)
Najlepsza aktorka drugoplanowa: Da'Vine Joy Randolph („Przesilenie zimowe”)
Najlepszy film nieanglojęzyczny: „Strefa interesów” (Wielka Brytania)
Najlepszy scenariusz adaptowany: „Amerykańska fikcja”
Najlepszy scenariusz oryginalny: „Anatomia upadku”
Najlepszy pełnometrażowy film animowany: „Chłopiec i czapla”
Najlepszy krótkometrażowy film animowany: „War is over!”
Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny: „The Last Repair Shop”
Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny: „20 dni w Mariupolu”
Najlepszy krótkometrażowy film aktorski: „Zdumiewająca historia Henry’ego Sugara”
Najlepszy dźwięk: „Strefa interesów”
Oscary 2024 NOMINACJE:
Najlepszy film
- "Amerykańska fikcja"
- "Anatomia upadku"
- "Barbie"
- "Przesilenie zimowe"
- "Czas krwawego księżyca"
- "Maestro"
- "Oppenheimer""
- "Poprzednie życie"
- "Biedne istoty"
- "Strefa interesów"
Najlepsza reżyseria
- Martin Scorsese - "Czas krwawego księżyca"
- Justine Triet - "Anatomia upadku"
- Yorgos Lanthimos - "Biedne istoty"
- Christopher Nolan - "Oppenheimer"
- Jonathan Glazer - "Strefa interesów”
Najlepsza aktorka pierwszoplanowa
- Annette Bening - "Nyad"
- Lily Gladstone - "Czas krwawego księżyca"
- Sandra Hüller - "Anatomia upadku"
- Carey Mulligan - "Maestro"
- Emma Stone - "Biedne istoty"
Najlepszy aktor pierwszoplanowy
- Bradley Cooper - "Maestro"
- Colman Domingo - "Rustin"
- Paul Giamatti - "Przesilenie zimowe"
- Cillian Murphy - "Oppenheimer"
- Jeffrey Wright - "Amerykańska fikcja"
Najlepsza aktorka drugoplanowa
- Emily Blunt - "Oppenheimer"
- Danielle Brooks - "Kolor purpury"
- America Ferrera - "Barbie"
- Jodie Foster - "Nyad"
- Da'Vine Joy Randolph - "Przesilenie zimowe"
Najlepszy aktor drugoplanowy
- Sterling K. Brown - "Amerykańska fikcja"
- Robert De Niro - "Czas krwawego księżyca"
- Robert Downey Jr. - "Oppenheimer"
- Ryan Gosling - "Barbie"
- Mark Ruffalo - "Biedne istoty"
Najlepszy scenariusz adaptowany
- "Amerykańska fikcja" Cord Jefferson
- "Barbie" Greta Gerwig, Noah Baumbach
- "Oppenheimer" Christopher Nolan
- "Biedne istoty" Tony McNamara
- "Strefa interesów" Jonathan Glazer
Najlepszy scenariusz oryginalny
- "Anatomia upadku" Justine Triet, Arthur Harari
- "Przesilenie zimowe" David Hemingson
- "Maestro" Bradley Cooper, Josh Singer
- "Obsesja" Samy Bruch, Alex Mechanik
- "Poprzednie życie" Celine Song
Najlepszy pełnometrażowy film międzynarodowy
- "Ja, kapitan" (Włochy)
- "Perfect Days" (Japonia)
- "Śnieżne bractwo" (Hiszpania)
- "Pokój nauczycielski" (Niemcy)
- "Strefa interesów" (Wielka Brytania)
Najlepszy aktorski film krótkometrażowy
- "The After" Misan Harriman i Nicky Bentham
- "Invincible" Vincent René-Lortie i Samuel Caron
- "Knight of Fortune" Lasse Lyskjær Noer i Christian Norlyk
- "Red, White and Blue" Nazrin Choudhury i Sara McFarlane
- "The Wonderful Story of Henry Sugar" Wes Anderson i Steven Rales
Najlepszy krótkometrażowy film animowany
- "Letter to a Pig" - Tal Kantor i Amit R. Gicelter
- "Ninety-Five Senses" - Jerusha Hess i Jared Hess
- "Our Uniform" - Yegane Moghaddam
- "Pachyderme" - Stéphanie Clément i Marc Rius
- "War Is Over! Inspired by the Music of John & Yoko" - Dave Mullins i Brad Booker
Najlepszy pełnometrażowy film animowany
- "Chłopiec i czapla" - Hayao Miyazaki i Toshio Suzuki
- "Elemental" - Peter Sohn i Denise Ream
- "Nimona" - Nick Bruno, Troy Quane, Karen Ryan i Julie Zackary
- "Pies i robot" - Pablo Berger, Ibon Cormenzana, Ignasi Estapé i Sandra Tapia Díaz
- "Spider-Man: Poprzez multiwersum" - Kemp Powers, Justin K. Thompson, Phil Lord, Christopher Miller i Amy Pascal
Najlepszy film dokumentalny
- "Bobi Wine: Prezydent z getta" - Moses Bwayo, Christopher Sharp and John Battsek
- "Wieczna pamięć"
- "Cztery córki" - Kaouther Ben Hania i Nadim Cheikhrouha
- "To Kill a Tiger" - Nisha Pahuja, Cornelia Principe i David Oppenheim
- "20 dni w Mariupolu" - Mstyslav Chernov, Michelle Mizner i Raney Aronson-Rath
Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny
- "The ABCs of Book Banning" - Sheila Nevins i Trish Adlesic
- "The Barber of Little Rock" - John Hoffman i Christine Turner
- "Island in Between" - S. Leo Chiang i Jean Tsien
- "The Last Repair Shop" - Ben Proudfoot i Kris Bowers
- "Nai Nai & Wai Po" - Sean Wang i Sam Davis
Najlepsza muzyka oryginalna
- "American Fiction" - Laura Karpman
- "Indiana Jones i artefakt przeznaczenia" - John Williams
- "Czas krwawego księżyca" - Robbie Robertson
- "Oppenheimer" - Ludwig Göransson
- "Biedne istoty" Jerskin Fendrix
Najlepsza piosenka
- "The Fire Inside" z filmu "Flamin' Hot: Smak sukcesu" (muzyka i tekst: Diane Warren)
- "I’m Just Ken" z filmu "Barbie" (muzyka i tekst: Mark Ronson i Andrew Wyatt)
- "It Never Went Away" z filmu "Jon Batiste: Amerykańska symfonia" (muzyka i tekst: Jon Batiste i Dan Wilson)
- "Wahzhazhe (A Song For My People)" z filmu "Czas krwawego księżyca" (muzyka i tekst: Scott George)
- "What Was I Made For?" z filmu "Barbie" (muzyka i tekst: Billie Eilish oraz Finneas O’Connell)
Najlepszy dźwięk
- "Twórca" Ian Voigt, Erik Aadahl, Ethan Van der Ryn, Tom Ozanich i Dean Zupancic
- "Maestro" Steven A. Morrow, Richard King, Jason Ruder, Tom Ozanich i Dean Zupancic
- "Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One" Chris Munro, James H. Mather, Chris Burdon i Mark Taylor
- "Oppenheimer" Willie Burton, Richard King, Gary A. Rizzo i Kevin O’Connell
- "Strefa interesów" Tarn Willers i Johnnie Burn
Najlepsze zdjęcia
- "El Conde" - Edward Lachman
- "Czas krwawego księzyca" - Rodrigo Prieto
- "Maestro" - Matthew Libatique
- "Oppenheimer" - Hoyte van Hoytema
- "Biedne istoty" - Robbie Ryan
Najlepszy montaż
- "Anatomia upadku" - Laurent Sénéchal
- "Przesilenie zimowe" - Kevin Tent
- "Czas krwawego księżyca" - Thelma Schoonmaker
- "Oppenheimer" - Jennifer Lame
- "Biedne istoty" - Yorgos Mavropsaridis
Najlepsza scenografia
- "Barbie" - Sarah Greenwood, Katie Spencer
- "Czas krwawego księżyca" - Jack Fisk, Adam Willis
- "Napoleon" - Arthur Max, Elli Griff
- "Oppenheimer" - Ruth De Jong, Claire Kaufman
- "Biedne istoty" - James Price i Shona Heath, Zsuzsa Mihalek
Najlepsza charakteryzacja
- "Gołda" Karen Hartley Thomas, Suzi Battersby i Ashra Kelly-Blue
- "Maestro" Kazu Hiro, Kay Georgiou i Lori McCoy-Bell
- "Oppenheimer" Luisa Abel
- "Biedne istoty" Nadia Stacey, Mark Coulier i Josh Weston
- "Śnieżne bractwo" Ana López-Puigcerver, David Martí i Montse Ribé
Najlepsze kostiumy
- "Barbie" - Jacqueline Durran
- "Czas krwawego księżyca" - Jacqueline West
- "Napoleon" - Janty Yates i Dave Crossman
- "Oppenheimer" - Ellen Mirojnick
- "Biedne istoty" - Holly Waddington
Najlepsze efekty specjalne
- "Twórca" Jay Cooper, Ian Comley, Andrew Roberts i Neil Corbould
- "Godzilla Minus One" - Takashi Yamazaki, Kiyoko Shibuya, Masaki Takahashi i Tatsuji Nojima
- "Strażnicy Galaktyki vol. 3" - Stephane Ceretti, Alexis Wajsbrot, Guy Williams i Theo Bialek
- "Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One" Alex Wuttke, Simone Coco, Jeff Sutherland i Neil Corbould
- "Napoleon" - Charley Henley, Luc-Ewen Martin-Fenouillet, Simone Coco i Neil Corbould