Silversi

Artykuły w tym miejscu dedykowane są dynamicznemu pokoleniu 50+, które redefiniuje pojęcie dojrzałości. Nazwa "Silversi" pochodzi od angielskiego słowa "silver" (srebrny), nawiązując do siwych włosów, symbolizujących doświadczenie i mądrość, ale w nowym kontekście, dalekim od stereotypowego postrzegania starości. W przeciwieństwie do tradycyjnego postrzegania "seniorów", Silversi to osoby aktywne, pełne energii i ciekawe świata, które nie myślą o swoim życiu w kategoriach oczekiwania na emeryturę, lecz czerpią z niego garściami. Generacja ta obejmuje głównie przedstawicieli Baby Boomersów oraz starszych członków Generacji X.

Silversi - kto to? Srebrne pokolenie

Silversi chętnie podróżują, a badania prowadzone przez organizacje turystyczne wskazują, że są entuzjastami slow travel z naciskiem na spa i wellness. Wielu z nich ceni jednak aktywne wakacje z adrenaliną. Choć polscy “seniorzy” podróżują za granicę rzadziej niż ich zachodni sąsiedzi, głównie z powodu barier finansowych, to jednak wyjazdy krajowe, w tym aktywne wycieczki objazdowe po ciekawych miastach i regionach, cieszą się dużą popularnością.

Silversi dbają jednak o zdrowie i kondycję fizyczną, stawiając na "zdrowe starzenie się" (healthy ageing). Regularna, umiarkowana aktywność fizyczna, taka jak spacery, nordic walking czy pływanie, jest dla nich nieocenionym elementem dbania o zdrowie. Wielu Silversów aktywnie angażuje się w życie społeczne i kulturalne. Chętnie podejmują się wolontariatu, dzieląc się swoim czasem, wiedzą i umiejętnościami. Silversi są także otwarci na nowości i chętnie eksperymentują. Wielu z nich uczestniczy w kursach językowych czy zawodowych, a także korzysta z oferty Uniwersytetów Trzeciego Wieku. Ta grupa dość swobodnie dokonuje zakupów online, a jednocześnie jest świadoma cen i poszukuje promocji, co widać np. w planowaniu budżetu domowego.

Silversi na rynku pracy

Charakterystyczna dla tej grupy jest przede wszystkim aktywność zawodowa – wielu Silversów nadal pracuje lub chce pozostać na rynku pracy, wykorzystując swoje bogate doświadczenie i wiedzę. Według badania Minds&Roses dla OLX Praca z lutego-marca 2023 roku, prawie 70% osób w wieku przedemerytalnym deklaruje chęć dalszej aktywności zawodowej. Dla nich praca to nie tylko źródło dochodu, ale również miejsce, gdzie mogą być wśród ludzi, rozwijać się i wspierać innych swoim doświadczeniem. Dysponują często stabilną sytuacją finansową (wielu posiada nawet spore oszczędności) oraz większą ilością wolnego czasu, ponieważ ich dzieci są już dorosłe.

Silversi są otwarci na zmiany i rozwój, chętnie uczą się nowych rzeczy, w tym obsługi nowoczesnych technologii. Wbrew powszechnym mitom, wielu z nich sprawnie porusza się w świecie cyfrowym, korzystając z internetu, mediów społecznościowych czy e-płatności. Badania Huawei CBG Polska wskazują, że aż 97% osób po 50. roku życia w Polsce korzysta z inteligentnych urządzeń, najczęściej ze smartfonów (93%) i laptopów (84%).